Årets Almedalsvecka verkar vara något i slags rekord på många sätt. Jag har varit där ganska många gånger, i olika egenskaper. Men det har aldrig varit så svårt att ta sig fram på gatorna kring Donners plats, Almedalen och Hästgatan som idag. Galet mycket folk enl min mening. Det kändes rätt befriande att lämna Visby på senem idag.
Debatter om när vi får en ringled runt Stockholm och om Stockholm behöver två flygplatser sätter två av de viktigaste valfrågorna i Stockholm i fokus. Det är uppenbart att Mp, med Daniel Hellden i spetsen, kommer att göra allt för att stoppa Förbifart Stockholm och för att Bromma ska läggas ner. Mp har krokat arm med vänsterpartiet i Stockholm i båda dessa frågor. Deras kompisar i (s) försöker i den ena frågan -Förbifart Stockholm -hålla fanan högt och upprepar, numer, ständigt att de vill se Förbifart Stockholm. Men kommer de att ha något att säga till om efter valet i den frågan? Jag har mycket svårt att se att Mp och V släpper fram Förbifart Stockholm, det blir en förhandlingsfråga om de får chansen. Och vad blir då viktigast -förbifart eller makten.
När det gäller den andra frågan -Bromma -är socialdemokraterna splittrade. Vid dagens debatt, om Stockholm behöver två flygplatser, företräddes s av riksdagsled Teres Lindberg från Sthlm. Hon var tydlig med att hon anser att Bromma ska läggas ner. Samtidigt meddelade hennes partiledare idag att han anser att Bromma ska vara kvar till 2038. Kommer han att hålla fast vid detta om det blir förhandling på riksplanet om Förbifart Stockholm, kärnkraften, Bromma mm?
För andra gången i rad ( även i en debatt på Handelskammaren nyligen) hävdar Daniel Hellden mp att det går att flytta all trafik från Bromma till Arlanda. Han hävdar detta trots att företrädare för Swedavia, Arlandachefen och Brommachefen mfl, säger att det inte går för det finns inga tider i peak. Och det är då människor vill flyga.
60 % av resenärerna på Bromma (över 2 milj/år) kommer från andra delar av landet. Det är människor som jobbpendlar till Stockholm eller av andra skäl behöver resa hit i jobbet. De reser på morgon och kväll. Och då är det fullt på Arlanda.
Mps argument -denna gång-för att avveckla Bromma är att detbehövs bostäder. Visst behöver Stockholm fler bostäder, och vi i alliansen har lovat 140.000 nya bostäder till 2030. Mp hävdar också att de vill bygga lika mycket men då ska 50.000 vara på Bromma.
Slutsatsen av dessa två seminarier i Almedalen är att vi moderater är de som tydligast står för såväl ringled som två flygplatser.
1. Vi vill se en ringled runt Stockholm. En utredning om östlig förbindelse tillsattes nyligen av infrastrukturministern. Förbifart Stockholm kan börja byggas nu.
2. Vårt löfte om 140.000 nya bostäder gäller TILLSAMMANS med en citynära flygplats som tillgodoser mycket av inrikesflyget. Bromma erbjuder också smidiga byten till Brysselflyget för de som reser från tex Umeå eller Sundsvall. Inte antingen eller som Mp.
3. Stockholm måster vara konkurrenskraftigt internationellt därför behöver Arlanda få fler internationella direktlinjer. Det utrymmet ska inte blockeras av att Bromma läggs ner, flyg flyttas från Bromma till Arlanda och de flyg som får plats gör det omöjligt att expandera direktdestinationer.
Detta är oerhört viktiga frågor i valrörelsen, det handlar och jobben, Stockholms tillväxtmöjligheter i en global värld.
/