Viacom International Media Networks finns i Hammarby Sjöstad. Deras mest kända varumärke är förmodligen MTv. Här finns ca 100 medarbetare som jobbar med såväl marknadsföring som med produktion. Stockholmskontoret är huvudkontor i för Youth & Music. Detta mycket tack vare den starka position som stockholmsregionen har inom detta område.
Man kan undra varför jag besöker ett företag som detta, USA-ägt och men många produkter som inte ens finns i Sverige. Men det faktum att de valt Stockholm för produktion visar att vi är internationellt konkurrenskraftiga.
MTv och den bransch som Viacom är i är kanske den som är mest berörd av den snabba förändring som utvecklingen av smartphones, läsplattor mm innebär. De är förmodligen också ett av de företag som har bäst koll på vilka trender och attityder som finns hos unga människor. Generation Y, som är unga upp till 34 års ålder, avviker mycket från tidigare generationer. Det är intressant ur många perspektiv och det innebär att företag, politiken och många andra, måste fundera på hur man attraherar och når fram till denna generation som i stor utsträckning har ett helt annat globalt perspektiv än tidigare generationer.
Vi hade ett mycket intressant samtal om dessa frågor och kom också in på skolan och de än yngre generationerna, de som är uppvuxna med smartphones och tycker att internet är en självklarhet. Det vill till att olika delar av samhället hänger med i svängarna här. För bland dessa finns säkert en hel del entreprenörer, kreativa människor som om de inte får tillräcklig stimulans och utrymmer för att utveckla ”sin grej” här kommer att dra till andra delar av världen.
Sammantaget – ett mycket tänkvärt och intressant företagsbesök. Det gäller att hålla koll på den unga generationen. Jag tror att det finns goda förutsättningar för att Stockholm ska kunna erbjuda goda förutsättningar för dem och andra att göra sin grej. Men det vill till att vi visar det. annars drar de.
/