Toca Boca gör lek till lärande

Idag besökte jag företaget ett av Stockholm internationellt uppmärksammade företag. Toca Boca skapar digitala leksaker för barn via sina appar. Målgruppen är barn i åldern ca 2-8 år. Det vill säga – barnen kan leka med samma produkt men på olika sätt. Det finns inte några nivåer i spelen – du kan inte vinna eller förlora utan det bygger på att stimulera kreativitet och ett lektänk.

Vuxna exempelvis upplever spelet bäst om de spelar med sina barn, vilket också leder till att blir en social interaktion dem emellan. Särskilt intressant är att de fått in mycket beröm från föräldrar till autistiska barn som kan interagera med sina kamrater eller syskon tack vare spelen, vilket är helt fantastiskt!
Spelen är även okomplicerade på det sättet att språket inte utgör en barriär utan istället använder de sig av ljud såsom skratt och dylikt. De har helt enkelt utgått från tänket att barn från hela världen faktiskt leker med samma typ av leksaker.

Företaget har sin bas i Stockholm med 30 anställda men finns även i San Francisco och Toronto och deras appar distribueras i 160 länder.

Toca Boca ägs av Bonnier, som vågade investera i två medarbetares ide, utan att riktigt veta hur slutprodukten skulle bli. De trodde helt enkelt på idén och ville satsa. Toca Boca har haft tur. Många unga företagare kan vittna om hur svårt det är att hitta någon som vågar satsa tidigt på en halvfärdig idé.

Via ett gott samarbete med Apple, korta ledtider för att få ok på nya appar för introduktion i Appstore, så har de nu ett bra utgångsläge inför framtiden. Smart nog har de också ” fokusgrupper” för att testa nya appideer. Kul grej att småbarn får vara med och utveckla produkter som sedan erbjuds över hela världen.

Från detta besök gick jag sedan till en debatt som IT & Telekomföretagen arrangerade under rubriken ”Satsar politikerna på framtiden?”om digitaliseringen och de stora förändringar som den innebär i samhället i stort. Sverige betraktas som en av de ledande IT-nationerna med 3G, 4G, en utbreddd digitaliseringen, en omfattande internetanvändning, smartphonesanvändning mm. Men i den politiska debatten hörs ganska lite om hur detta kommer att förändra utbudet av tjänster, service, krav på offentlig sektor mm. Det är symtomatiskt att detta inte frågor som finns på agendan i valrörelsen.

En sak är säker, att Toca Bocas digitala leksaker ger barnen helt andra förutsättningar att konkret ta del av den digitala revolution som nu pågår. En förändring som många vuxna, beslutsfattare, tjänstemän mfl har svårt att se och ta till sig. Men om vi inte förstår och har förmåga att tänka nytt och nyttja de nya möjligheterna så riskerar vi helt klart att halka efter och därmed också förlora attraktionskraft och talanger.

/