Hälften av företagets medarbetare är kvinnor. det är ganska ovanligt i spelutvecklingsbranschen.Stardoll är världens största online mode- och spelcommunity för tjejer. Målgruppen för Stardoll är tjejer i tonåren, de har ca 340 miljoner registrerade medlemskonton. 10 miljoner aktiva medlemmar/månad är en annan imponerande siffra.Dessa medlemmar finns i 237 länder och är 8-18 år gamla. Det är faschinerande att få en dragning om företaget av VD Mattias Miksche. Det handlar om en värld av design, mode, spel, handel mm som uppenbarligen attraherar mängder av tjejer runt om i världen. Och som också attraherar modebranschen. Många av tjejerna som finns med i communityn är riktigt duktiga designers, i väldigt unga år.
Det är intressant att få inblick i nya världar. Stardoll har idag 62 medarbetare, deras plattform är pc och webben och de har nu en tuff utmaning att anpassa sig till smartphones och plattor. Jag tycker att Stardoll är ett intressant exempel på att spel också kan ge möjligheter till kompetensutveckling, som tex att designa kläder eller inredning, försäljning. Ibland känns det som att vissa har väldigt lätt att fördöma en företeelse för att det handlar om ett spel. Men spel kan också leda till att unga människor lär sig på ett sätt som de inte hade gjort annars.
/