Spårtrafik och budget

Nu är sommaren definitivt över. Budgetarbetet är i full gång i stadshuset och om ca 2 veckor ska budgeten för 2009 vara klar. Samtidigt rullar all annan verksamhet på för fullt och den 15 september ska jag ta över trafik- och renhållningsfrågorna så det gäller att läsa på dessa frågor. Kul ska det bli att få ta tag i både miljö -och trafikfrågorna.

Ett litet smakprov på utmaningarna fick jag idag på ett informationsmöte som Trafiklandstingsrådet Wennerholm hade bjudit in till maa den fördyring som konstaterats av sammanbidningen av Saltsjöbanan och tvärbanan från Hammarby Sjöstad. Detta är en viktig förutsättning för hela bostadsplaneringen i Lugnet, Danvikslösen och även för den utbyggnad som sker i Nacka av bostäder. Nu vill SLs ledning att Saltsjöbanans sträckning till Slussen ska ersättas med bussar och att Saltsjöbanan i stället ska anslutas till tvärbanan i Sickla. Det innebär att de som vill åka spårledes från Nacka får åka till Gullmarsplan för att ansluta till T-banan. Om man nu inte tar en av de omkring 30 bussar som ska gå/timma till city.

Det säger sig självt att vi från stadens sida inte jublar över dessa nya ideer från SLs sida. Alla stockholmnare vet att det inte direkt är överflöd på ledigt utrymme på stadens gator för ett stort antal ytterligare bussar.Alltnog. Dagens möte slutade med att frågan måste analyseras vidare. Och framförallt ska SL diskutera med Nacka och Stockholm, med vilka man faktiskt har en överenskommelse om spårlösningen och att binda ihop Salstjöbanan med tvärbanan så att båda dessa grenar går till Slussen och därmed kan försörja nya bostadsområden som kommer att bebos av invånare motsvarande nästan en medelstor svenska kommun.

Lite förvånad är jag över att socialdemokraterna i landstinget har gått ut och sagt att de är för busslösningen. Jag undrar vad Carin Jämtin tycker om det?
/