Idag har vi presenterat budgeten för Stockholm 2009. Staden har en stabil ekonomi men samtidigt ser vi en konjunkturnedgång framför oss. Vi har valt att sänka skatten även nästa år. Denna gång med 10 öre. Det blir nu tredje året i rad som stockholmarna får sänkt kommunalskatt. Tillsammans med skattesänkningar som skett på riksplanet och i landstinget innebär det att en vanlig stockholmsfamilj har fått sänkt skatt med 27.260 kronor/år. Det är mycket pengar om man ser det på detta sätt.
Budgeten innehåller en hel del miljösatsningar. Alla stadens verksamheter ska jobba med energieffektiviseringar. Miljöförvaltningen ska få en tydlig roll i klimatarbetet och Stockholm ska ner till nivån 3 ton koldioxid/stockholmare och år till 2015. en minskning från dagens strax unde 4 ton.
Vi avsätter 30 Mkr för att jobba med vattenprogrammet. Ett program som funnits ett tag och som togs fram av den gamla majoriteten men inte haft någon finansiering. Vi avsätter 40 Mkr mer än 2008 för att jobba med upprustning, städning, miljöförbättringsåtgärder mm på stadens gator och torg. Det är många som klagar på att staden är smutsig, sliten och skräpig.
Vi avsätter 60 Mkr för att vidta åtgärder på Hornsgatan för luftförbättringar. För att få mer pengar till miljöförbättrande åtgärder och upprustning av gator och torg avskaffas undantaget för miljöbilar när det gäller boendeparkering. Detta undantag infördes 2005 för att stimulera till miljöbilsinköp. Tanken var att det skulle ha avskaffats i våras men det förlängdes till att gälla året ut. 2005 var 7,7% av alla nya bilar som köptes miljöbilar. Idag är det 41%. Den snabba, framgångsrika utvecklingen mot allt fler miljöbilar har lett till att intäktsbortfallet för staden blir allt mer besvärande. Inte minst mot bakgrund av att det finns stora behov inom trafikområdet.
Var och en som rör sig i staden kan konstatera att Stockholms gatu- och trafikmiljö är hårt ansträngd.
Trafikkontoret räknar med att miljöbilsundantaget innebär ca 40 Mkr i minskade intäkter för 2008.
Det handlar om mycket pengar. Men kan det inte vara värt detta om det är bra för miljön säger vän av ordning. Då gäller det att ha helheten klar för sig. I Stockholm finns det ca 286.000 registrerade motorfordon i trafik. Av dessa är det ca 7900 som omfattas av den förändring som sker från årsskiftet. Det är en kraftig ökning av antalet från 2005 men ändå relativt få totalt sett kan man tycka. Men dessa 7.900 personer/bilar innebär ett intäktsbortfall för staden enligt ovan. Majoriteten i stadshuset har gjort bedömningen att i valet mellan att låta dessa ca 7.900 behålla sitt undantag och att ta bort det och därmed få intäkter till att vidta mycket angelägna åtgärder i stadsmiljön, som kommer många stockholmare till del, så har vi valt det senare.
Jag kan förstå att detta upprör de personer som drabbas av detta. Men nu får vi också en värdemätare på om det verkligen är ett genuints miljöintresse som ligger till grund för att stockholmarna i så stor utsträckning köper mjiljöbilar eller om det bara handlar om pengar.
/