Kampanj, Vägverkets självmål och Strängbetong

Började med kampanj på Odenplan i morse kl 8. På vägen dit kunde jag konstatera att spolning av gatorna påbörjats. Bravo. Trevligt mottagande av halvtidsmaterialet även vid Odenplan. Därefter vidare till stadshuset. Pressträff på Teaterskeppet vid lunch, om Volvo Ocean Race. Besättningen på Ericsson3 var på plats nästan mangrant. Anders Lewander, skepparen, har all anledning att känna sig spänd inför det oerhörda uppdrag han och besättningen ska ge sig ut på den 4 oktober. Då går starten i Allicante. Till Stockholm kommer teamen runt den 17 juni 2009.

Direkt från pressträffen till Hammarby Sjöstad och Strängbetong. Ett väl etablerat företag som bygger i betong. Låg energianvändning i huset, nästan som passivhus, och dessutom passar husen bra vid bullerstörda områden. Utvecklingen går snabbt även på detta område och betonghus behöver inte alls vara tråkiga. Tvärtom fick jag se goda exempel på motsatsen. I Hammarby Sjöstad finns det tex ett hus med studentbostäder som har en mycket trevlig husfasad. Och vem har inte beundrat det nya flygledartornet vid Arlanda, även det en konstruktion i betong. Betongbranschen är orolig över den favorisering av träbranschen som vissa politiker gör. Teknikneutralitet är viktigt, det måste vara prestanda som gäller.

Miljö- och hälsoskyddsnämnd på seneftermiddagen. Återrapportering av budgeten för 2008. Förvaltningen har verkligen gjort ett fantastiskt jobb när det gäller att effektivisera verksamheten. Nettokostnaderna har minskat från 109,5 Mkr år 2006 till 63,3 Mkr 2008. Det har skett genom att kostnaderna har minskat med 28 Mkr och intäkterna har ökat med 18 Mkr. En rejäl minskning av skattebelastingen av verksamheten med andra ord.

Detta har skett samtidigt som man har i princip samma nivå på tillsynsverksamheten. Snacka om att ha utnyttjat en effektiviseringspotential. Då blir jag ganska förbluffad när den socialdemokratiska gruppledaren begär ordet och säger att socialdemokraterna kommer att anslå dubbelt så mycket pengar som majoritetens budget till miljöförvaltningen. För det första så är det ju en ordentlig snyting till förvaltningen eftersom det indikerar att (s) anser att förvaltningen inte gjort ett bra jobb. För det andra kan man ju undra hur de ser på användningen av skattebetalarnas pengar om man kan påstå något sådant. Spelar det ingen roll för (s) vad pengarna går till? Tar de inget ansvar för att se till att skattebetalarna får valuta för sina pengar? Det verkar inte så utan det som gäller för (s) är ren överbudspolitik. Det gäller att ösa på med pengar. Men så ska de ju höja skatten också – det har ju Jämtin sagt.

Till slut – Vägverket har dragit igång en kampanj om att användningen av dubbdäck måste minska. Skadade lungor visas i annonser. Med tanke på att Vägverket i förra veckan fick ett regeringsuppdrag att titta över regelverket kring vinterdäck och dubbdäck så har jag idag skickat ett öppet brev till Vägverkets generaldirektör Skogö där jag konstaterar att Vägverkat har frågan om dubbdäcken i egna händer. Jag skulle välkomna ett förslag till regelverksändring från dem som innebär att vi i staden själva kan bestämma över när dubbdäcken får användas i Stockholm. Då skulle vi äntligen få möjlighet att ta tag i frågan om partikelhalterna i luften ordentligt. Idag äger regeringen den frågan. Men Vägverket kan faktiskt ändra på detta så låt oss hoppas att de agerar så att vi får detta verktyg!