Förbifarten mm

Inget skrivet denna vecka pga att jag för ovanlighetens skull varit sjuk. Idag har jag dock varit på benen och haft ett givande samtal med Jacob Lagercrantz, ordförande i Gröna bilister. Vi har i stor utsträckning ganska likartad syn på saker och ting. Men Förbifart Stockholm är han inte så förtjust i.

Det som är viktigt att komma ihåg när man talar om Förbifarten är vad som är alternativet. Redan idag är det trångt på gatorna i Stockholm. Och nålsögat Essingeleden är på bristningsgränsen. Vi vet att det kommer att flytta hit mer människor för fler vill till Stockholm. Och det är bra, för Stockholm är viktigt för den svenska ekonomin, för konkurrenskraften och för tillväxten i landet. Jag tycker inte att man ska hindra folk från att flytta till Stockholm. Således, vi har att utgå ifrån att Stockholm med omnejd kommer att växa, hur hanterar vi då den trafiksituation som redan idag är hårt ansträngd? Genom att förbjuda bilar eller genom att se till att de som inte behöver åka in i stan slipper göra det? För alternativet att inte göra något alls känns inte trevligt. Då finns det en uppenbar risk för att trafiksituationen är dubbelt så besvärlig jämfört med hur den är idag om tio år. Förbifarten är en självklar lösning eftersom Essingeleden inte klarar av mer trafik. Detta nålsöga som är den främsta sammanbidningspunkten mellan södra och norra östkusten måste avlastas. Det kan Förbifarten bidra till.

I veckan fick jag ett nr av Vi bilägare. Det var ett specialnummer som bara handlade om miljöbilar. Förbifarten beräknas vara klar 2023 och ska finnas i många årtionden framöver. Det är de bilar som går där då som man ska ha i åtanke, och deras miljöprestanda, som är det intressanta. Vi bilägares specialnummer illustrerar väl vad mycket som händer på detta område. Jag ser det som ett större hot mot miljön att människor inte kommer att ha råd att byta ut sina gamla bilar mot miljöbilar. Vi har trots allt en av Europas äldsta bilparker i Sverige. Så en politik som leder till att människor får mer pengar kvar i plånboken skapar också förutsättningar för att de kan agera mer miljövänligt.
/