På seneftermiddagen intervjuades jag av BBC Radio. De gör program om miljömässigt byggande och de anser att Hammarby Sjöstad är ”hållbara städers moder”. Det hade de kommit fram till efter att ha pratat med ett stort antal personer på olika håll i världen. Det är som jag brukar säga – Hammarby Sjöstad är världsberömt överallt utom i Stockholm.
Det pågår ett arbete med att bygga upp ett Cleantec kluster i Kista. Det känns naturligt att utveckla en sådan miljö i nära anslutning till ITC-verksamheten som finns där. Det finns mängder med möjligheter om dessa två ”dicipliner” kan samverka mer. Och kan staden bidra där via Electrum och Sting så är det positivt.
TV4 Stockholm hade pratat med cykelbranschen och kommit fram till att cyklandet har ökat mycket i Stockholm under senare år. Och det stämmer. Mot bakgrund av detta intervjuade de mig om vår politik när det gäller cykelbanor och varför vi inte satsar lika mycket pengar på cykelbanor som den förra majoriteten. Mitt svar är att självfallet tycker vi att det är bra att många cyklar. Samtidigt måste man prioritera. Förra mandatperioden prioriterade s, v och mp utbyggnaden av cykelbanor. Det ledde till ett eftersatt underhåll på stadens vägnät och begränsad framkomlighet. Det är viktigt att trafiken fungerar i Stockholm. Därför har vi också lagt ner mycket pengar på att råda bot på en del av det underhållsunderskott som vi ärvt och dessutom har vi jobbat vidare med cykelbanorna. Söderledstunneln, Centralbron, Norrbro är bara några exempel på detta.
15 olika cykelbaneprojekt har sjösatts hittills under mandatperioden och på gång är cykelbanor på bl a Tegeluddsvägen, Engelbrektsgatan, Kungsholmsgatan och cykelstråk i Bromma och Älvsjö. Vi ser också gärna att hyrcykelmöjligheterna utvecklas även utanför citykärnan.
/