Oppositionens tomma miljömiljardsatsning avslöjad

Ikväll har jag haft mina debatter mellan kl 17.30 och 22.00. Det gick i ett kan man säga. Miljöpartiets budget är intressant att analysera. De föreslår en ökning av parkeringsintäkterna med 250 miljoner kronor. Det innebär att all gatumark i hela staden ska vara betald gatuparkering. De vill höja p-avgifterna så att det blir lika dyrt att parkera i tex Vantör som det är i city idag. En fördubbling av p-intäkerna.

Miljöpartiet säger dessutom att de avsätter 8 miljarder för miljöåtgärder. Problemet är bara att de inte har dessa 8 miljarder i sin budget. För det sätt som de finansierar sina 8 miljarder är inte lagligt. Samma sak gäller den miljömiljard som socialdemokraterna säger sig ha. Inte heller den är finansierat på ett sätt som är tillåtet. Och vänsterpartiets miljömiljard är än mer innovativ. De säger att finansierar med hjälp av trängselskatteintäkterna. Men dom intäkterna går till staten – inte till staden. Summan av kardemumman är att inget av oppositionspartierna har finansierat sina miljardsatsningar på miljöområdet i sina budgetar.
Det är lätt att vara generös när man inte behöver upp till bevis. Då kan man enkelt – som tex s och mp gör, säga att vi tar av de 2007 års bokslutsdispositioner som majoriteten avsatte till infrastrukturinvesteringar och använder det till miljösatsningar istället. Men se det går inte enligt redovisningslagen.

I övrigt kan man konstatera att det finns en tydlig splittring i oppositionen på trafikområdet – framförallt illustrerat av Förbifarten, där s vill ha den och mp och v säger nej. En annan intressant idé som vänsterpartiet har i sin budget är att staden innanför tullarna ska vara bilfri zon. De som bor där ska få ett visst antal passager/år. Min fråga – som aldrig fick något svar – var om tanken vara att ett bilransoneringskontor ska inrättas för att hantera dessa resor. Ja bevare oss för att dessa tre partier får någon makt igen i Stockholm. Då blir det ett elände.

Till slut. Vi har satt upp ett mål om att minska koldioxidutsläppen i Stockholm från dagens 4 ton/stockholmare till 3 ton 2015. Socialdemokraterna vill naturligtvis trumfa över detta tuffa mål och säger 2,5. Varpå mp säger 2. Jag roade mig med att illustrera vad målet 2 ton till 2015 innebär. Om man
– ALLA personbilar som går på bensin idag byts ut mot eltanolbilar till 2015
+ genomför en minskning av uppvärmningsbehovet av ALLA fastigheter i Stockholm med 25%
+ minskar trafikarbetet i Stockholm med 25%
….. så när man ändå inte mp-målet. Däremot klarar man s-målet. Frågan är bara vem som ska finansiera ett utbyte av näst intill hela bilparken i Stockholm på 6 år….
Med förlov sagt -politiken på detta område känns inte särskilt realistiskt. Och dessa förslag kommer från personer som dessutom anser att skatten ska höjas med 60 (s) respektive 50 (mp) öre i Stockholm…..
/