Kontaktcenter viktigt beslut

På kvällens kommunfullmäktige togs ett viktigt beslut. Från årsskiftet införs ett sk kontaktcenter i Stockholm. Stockholmarna får ett telefonnummer som de kan ringa till och där kan de snabbt få svar på sina frågor. Vi räknar med att minst 70% av alla frågor kan hanteras på en gång. Sedan 1 juli 2008 finns det Äldre direkt, ett telefonnummer dit stockholmare, oberoende av vilken del av staden de bor i, kan vända sig för att ställa frågor. 85% av alla frågor kan hanteras nästan omedelbart. 96 procent av fallen tar bara några minuter att ge svar på. Tala om effektivisering för såväl staden som för stockholmaren.

Orsaken till att vi vill införa detta är att vi kan konstatera att det bara är 4 av 10 som hittar rätt till handläggande tjänsteman i staden. Det är krångligt att komma i kontakt med rätt instans/person i Stockholm stad. Det är ett mycket dåligt resultat. Med hjälp av kontaktcenter kan servicegraden öka betydligt. Dessutom kommer bemötandet att bli likartat oavsett var i staden man bor. E-service, kontaktcentrum och hemsidan är viktiga hjälpmedel för att öka servicegraden gentemot stockholmarna.
/