Tänk tanken – behövs det inte mer ”vinstjakt” i kommunala skolor?

Byt ut ordet ”vinstjakt” mot ”hushålla med pengarna”. Låter inte det som ett ganska sunt förhållningssätt? Borde inte kommunala skolor – med den innebörden av ”vinstjakt”, också ägna sig åt ”vinstjakt”?

Vänstern har alltid varit duktiga på att etablera begrepp i den politiska debatten. Uttrycket ” vinstjakt” är ett sådant exempel. Till och med liberala Expressens ledarsida har anammat begreppet. Vinstjakt låter ju hemskt men vad betyder det egentligen?

Den svenska friskolemodellen har tydliga ramar
1. Det krävs tillstånd för att starta en friskola ( här faller många små bort pga att de anses ha för svag ekonomi)
2. Avgifter är inte tllåtna (unikt bland OECD-länder)
3. Kommunen bestämmer skolpengnivån (också unikt system)
4. En friskola får inte välja elever, finns det plats så måste eleven antas
5. Friskolor inspekteras oftare än kommunala skolor (en viktig del i inspektionen är ekonomin)

Detta är viktiga skäl till att rörelsemarginalerna är mindre för friskolor än för andra tjänsteföretag (ca 5%).

Ägnar sig då friskolor och andra välfärdsföretag åt vinstjakt? Eller handlar det snarare om gammal hederlig ekonomisk kontroll och fokus på effektiv användning av de resurser som man har? Jag skulle säga det senare.

Att driva friskola är inget räkmackeliv, det är en ganska tuff tillvaro – särskilt om man är en liten verksamhet – vilket 93 procent av alla friskolor är.

Så tänk tanken – byt ut ordet ”vinstjakt” mot ”hushålla med pengarna”. Låter inte det som ett ganska sunt förhållningssätt? Borde inte kommunala skolor – med den innebörden av ”vinstjakt”, också ägna sig åt ”vinstjakt”? Kort sagt; att se till att skattebetalarnas pengar används effektivt. Många kommunala skolor går idag med underskott. Där kanske det inte skulle skada med lite ”vinstjakt-inställning” för att få ordning på ekonomin.

Sverige tillhör toppländerna när det gäller att satsa på utbildning. Men vi ligger inte i topp kunskapsmässigt. En befogad fråga är hur dessa pengar används. 85 procent av alla grundskoleelever går i kommunala skolor. Det kanske skulle behövas mer ”vinstjakt” där, så vi kan kännas oss trygga i att pengarna används effektivt och leder till bättre kunskapsresultat. Så kan också skattebetalarna få valuta för pengarna. För det faktum att friskolor kan göra ett överskott med samma skolpeng, och dessutom leverera bättre resultat, borde leda till eftertanke när det gäller hur kommunala skolor agerar snarare än att jaga friskolorna.