166 flaskhalsar i Storstockholm

Frukostmöte där Movea, konsultföretag, presenterade den flaskhalsrapport som de genomfört på uppdrag av Vägverket och Stockholm stads trafikkontor. Den visar sig att det finns 166 flaskhalsar på vägarna runt Stockholm en helt vanlig dag. Om det skulle hända någon olycka eller liknande så blir givetvis situationen än värre. Vägnätet och infrastrukturen i Stockholmsregionen är idag nära kapacitetstaket. Analysen visar att det i morgon och eftermiddagstrafiken finns flaskhalsar långt utanför Stockholms city. Bland de 166 märks bla Skurubron, Danderyds kyrka, Hjulstakorsningen, Frösundaleden, hela Essingeleden,mm.

Flaskhalsanalysen kommer att ligga till grund för förslagen till trimningsåtgärder som SL, Trafikkontoret i Stockholm och Vägverket ska ta fram. Trimningsåtgärder som ska finansieras med hjälp av trängselskattepengar. Det vi ser idag är 40 års försyndelser på infrastrukturområdet. Stockholm har vuxit med ett Göteborg men infrastrukturen har inte följt med. Visst är det vackert med en storstad som är byggd på öar, men det har sin baksida om vi tittar på hur trafiksituationen är i Stockholmsregionen idag.

För att avhjälpa detta räcker det inte med trimningsåtgärder. Det krävs en mängd olika åtgärder. Infrastrukturinvesteringar i form av Förbifarten, Citybanan och mer kollektivtrafik samt cykelbanor mm finns på denna åtgärdslista. Vissa anser att trängselskatterna ska höjas kraftigt och införas på Essingeleden. Det är ingen bra lösning på problemet eftersom det skulle hämma utvecklingen i Stockholmsregionen.
Det lär bli anledning att återkomma i denna fråga framöver.
/