S ändrar sin bostadspolitik radikalt

Kommunfullmäktige ikväll. Bland ärendena märkt ett förslag till åtgärdsprogram för buller. Det handlar om att vi från stadens sida ska se till att trafikhuvudmännen jobbar för att minska bullret från sina verksamheter. SL, Vägverket, Banverket och Trafikkontoret. Det ska ta fram åtgärsdsprogram för att minska bullernivåerna i staden. Detta är inte något nytt arbete. Tvärtom, sedan 1970 har antalet bullerstörda lägenheter (över 35dbA inomhus) minskat från 270.000 till 30.000. Detta tack vare tystare fordon, tätning av fönster, bättre asfalt, däck och spår mm.

Socialdemokraterna tar detta ärende till intäkt för att ändra sin politik på området. De kräver nu att det ska vara max 50 dbA vid fasad (på utsidan alltså) på den sk tysta sidan i bostadsfastigheter. Idag är det 55 dbA som gäller. En sänkning med 5 decibel innebär en kraftig skärpning av maxvärdet. Enligt stadsbyggnadskontoret så skulle en sådan skärpning innebära att nästa 50% av alla bostadsprojekt som är på gång i Stockholm riskerar att inte skulle kunna genomföras. Norra Stationsområdet, Hammarby Sjöstad vid Henriksdalsberget, förtätningar i City mm. Det är verkligen en radikal omvridning av s-politiken. Alternativet för dem blir att inte bygga alls, att stoppa all trafik i innerstaden eller att avstå från att bygga den täta miljövänliga staden och istället sprida ut bostadsbyggandet till grönområden. Vilket alternativ som de föredrog svarade de inte på i debatten.

55 dbA vid den sk tysta sidan är den modell som är accepterad av staden, Boverket och Länsstyrelsen. Det är minst sagt anmärkningsvärt att (s) nu vill strypa tillväxten i Stockholm på detta sätt.
/