Infrastruktur och infrastruktur – det är det som gäller

Hann tyvärr inte skriva igår pga sent möte. Tisdagen var fylld av transport. Besök på Busslink på morgonen, Söderdepån bl a. Imponerande logistik att få ut 150 bussar i rätt ordning varje dag. För du ska inte tro att man kan köra en buss på vilken linje som helst. Så enkelt är det inte. Intressant rundtur med representanter från bussnäringen. De har mycket att framföra när det gäller framkomligheten för bussar i staden. Därifrån till Hamnstyrelse. Glädjande besked från VD om att passagerarantalet för 2008 var det högsta någonsin, 11.7 miljoner passagerare. Stockholm är Sveriges, och Östersjöns, största passagerarhamn.

Därefter till Banverket i Sundbyberg för att diskutera Mälarbanan. En inte helt enkel fråga att bygga nya spår i en så tättbebyggd region som vår.

På tal om regioner så har regeringen idag gjort ett utspel i den frågan. De får inga applåder från mig i den delen. Däremot får Maud Olofsson applåder för elbilsutspelet som hon gjorde igår.

En glad nyhet fick jag idag i form av en lista över de 100 som påverkar svenska företags hållbarhetsarbete mest. Där hamnade jag på en hedrande 29:e plats. Kul feed back för arbetet och jag kan konstatera att det inte fanns någon annan kommunalpolitiker före mig i listan. Maud toppade förstås.

På seneftermiddagen hade jag ett bra möte med Cykelfrämjandet i Storstockholm. Det är viktigt att de och deras medlemmar bidrar till att förbättra cykelstråken i Stockholm. Staden kan aldrig själv hålla koll på alla brister. I såväl trafiken, renhållningen och cyklingen behöver vi hjälp av stockholmarna för att kunna lösa problem och utveckla staden åt rätt håll.
/