I förra veckan presenterade Skolinspektionen en granskning av ett antal skolhuvudmän vars skolor har stor avvikelse mellan resultat på nationella prov och betyg. De har granskat 30 skolor som under en femårsperiod har haft stora avvikelser, Resultatet är enligt följande
Friskolor som kom ut väl med hög kvalitet i båda områdena:
Momentumskolan/Pysslingen
Vittra Södermalm
Jensens grundskola i Örebro
IES Tyresö
Kunskapsskolan
Kunskapsskolan Linköping
Friskolor med viss kvalitet och behöver inleda utvecklingsarbete:
AmiSgo AB/Entréskolan i Enköping
Lärande i Sverige/ Erlaskolan
Kommuner med skolor med hög kvalitet
Lilla Edet
Hultsfred
Lerum
Sigtuna
Södertälje
Västerås
Nykvarn – dock bara på ena området
Landskrona – dock bara på ena området
Kommuner med viss kvalitet och behöver inleda utvecklingsarbete:
Nykvarn viss kvalitet på ena området, hög på andra
Landskrona viss kvalitet på ena området, hög på andra
Köping
Falköping
Arboga
Botkyrka
Öckerö
Storuman
Upplandsbro
Söderhamn
Sandviken – bara på ena området, låg på andra
Simrishamn – bara på ena området, låg på andra
Kommuner som uppvisar låg kvalitet
Ockelbo
Sala
Järfälla
Sandviken – viss på andra området
Simrishamn – viss på ena området
Granskningen visar att frågan om glädjebetyg är en fråga om hur betygssystemet fungerar i stort och inte en fråga om friskolor eller kommunala skolor. Problemet är inte så enkelt. Betygssystemet behöver kvalitetssäkras i flera led, från lärarutbildning, till tydliga kunskapsmål och till betygssättningen på skolan.
Skolverket jobbar också med denna fråga, vilket framgår här.
Dessa aspekter har uppenbarligen SvTs Vetenskapens värld helt missat, eller valt att inte informera om. Frågan blir ju onekligen enklare utan en fullständig problembild.