818.000 stockholmare och behov av infrastruktur

Stockholm växer, liksom länet. Länet har passerat 2 miljoner invånare och vi är över 818.000 stockholmare. Åter igen en påminnelse om vikten av att vi hinner med att anpassa infrastrukturen till den ökade befolkningsmängden. Vi väntar på regeringens besked om att det är ok att börja förverkliga Förbifart Stockholm. Ett av flera viktiga infrastrukturprojekt för länet och Mälardalen.

Stockholmare är ett oerhört tålmodigt släkte när det gäller trafiksituationen men det börjar att bli väldigt väldigt ansträngt. Hur sårbar staden är visar inte minst sommarens underhållsarbeten och de omdirigeringar som gjorts i samband med evenemang. Det ger effekt långt utanför stadens gränser, inte minst för att det saknas alternativa vägar. Visst är det underbart med en stad på öar men det har sina begränsningar om inte infrastrukturen är tillräckligt utbyggd. Och där önskar vi göra mer. Samtidigt kan vi inte låta bli att sköta underhållet på det befintliga vägnätet. Och när det genomförs så märker stockholmarna det – på gott och ont. För det blir ju bättre när det blir klart.

Att vara trafikpolitiker i Stockholm är att puzzla. För det är faktiskt viktigt att tillgodose de behov som olika intressenter har när det gäller framkomlighet. Det gäller såväl privatbilism, kollektivtrafiki, yrkestrafik, cyklister, gående som rörelsehindrade. För miljöpartister är valet enkelt – de vill helt enkelt ha bort privatbilismen så mycket som möjligt. För dem är privatbilism ”onödig körning”. Socialdemokraterna har inte de bästa kompisar när det gäller infrastrukturfrågorna i Stockholm. Bevare oss från den politiken i Stockholm.
/

ps LO och sossarna skyller på regeringen när facken tappar medlemmar. Medlemstappet började långt innan a-kasse-avgiftsfrågan var aktuell. Och vad kan det då ha berott på? Att man inte är nöjd med den tjänst som levereras kanske …… ds