Karin Svensson Smith och Paris

Så kom beskedet – ok till Förbifarten. Tack för detta regeringen! Hörde imorse Karin Svensson Smith på radion som sa att vi borde göra som i Paris i stället – satsa på spårväg och cyklar. Hon glömde dock bort att säga att det i Paris redan finna ganska många ringleder, till skillnad från Stockholm. I Sverige satsar vi också på spår och cyklar, och ser till att bygga ikapp en eftersatt infrastruktur när det gäller vägar. Om vi gjort som Paris för 20 många år sedan så hade vi inte behövt förbifarten idag – för då hade vi haft en ring runt Stockholm för länge sedan. Nu får vi Förbifarten, Citybanan är på väg och blir de infrastruktursatsningar som finns i länsplanen också verkliget som kommeer läget när det gäller vägar och spår att bli avsevärt förbättrat i Stockholm. Och därmed också kollektivtrafiken. För kollektivtrafik går både på vägar och på spår. Det känns bra att kunna säga att Europas miljöhuvudstad 2010 nu också kommer att få en Förbifart som innebär att den trafik som inte har innerstaden som mål inte behöver åka in i stan. Näste vecka är det dags för nästa viktiga puzzelbit för Stockholms infrastruktur, miljödomstolens prövning av hamnen i Norvik.

/