Dagvattenrening och trängselskatt

En anledning till att Centralbron varit avstängd under sommaren är att det installerats en dagvattenreningsanläggning under bron. Vatten från vägtrafiken samlas upp och renas i en bassäng under bron. En viktig åtgärd efetrsom Mälaren är vår dricksvattentäkt.

Idag har jag medverkat vid tre seminarier på ITS-kongressen på Stockholmsmässan. Vid ett av seminarierna presenterade jag resultatet av trängselskatteinförandet så här långt. En minskning av trafiken övertullsnitten med 18%, kollektivtrafikresandet har ökat med ca 7%, koldioxidutsläppen har minskat med 14-18% och stockholmarna planerar uppenbarligen sitt bilåkande bättre än vad man gjorde tidigare. En viktig iakttagelse ur ett näringslivsperspektiv är att försäljningen i butikerna i innerstan inte verkar ha påverkat på det sätt som många befarade.

Dessutom är det påtagligt att biltullssystemet har blivit allt mer accepterat av stockholmarna. En viktig förklaring till detta tror jag är att man ser att det kommer infrastruktursatsningar ur biltullspengarna, satsningar i form av såväl kollektivtrafik som andra vägar för andra fordon.

En annan effekt som införandet av biltullar har fört med sig är att vi har ett närmare samarbete än någonsin mellan staden, SL, Vägverket, Transportstyrelsen och Banverket. Arbetet med den gemensam infrastrukturplaneringen för regionen är ett exempel på detta. Arbetet med att öka framkomligheten via olika typer av sk trimningsåtgärder och it-lösningar ett annat.
/