Fredagens rundabordssamtal om fordonsgassituationen i Stockholm samlade många intressenter. Mycket bra. Den kraftiga försäljningsökningen av gasbilar har tagit branschen med överraskning. Det är en förklaring till att marginalerna är små och brister finns på tillgången. Mötet visar dock att det är förbättringar på gång. Vilket är absolut nödvändigt för att kunderna ska ha tilltro till att systemet fungerar.
Jag får ofta höra att det är märkligt att gasförsörjningen fungerar i Malmö och Göteborg men inte i Stockholm. Det är inte så konstigt. Förutsättningarna är helt annorlunda i Stockholm. I Malmö och Göteborg finns det en infrastruktur i form av pipelines med naturgas. Marknaden där har byggts upp på basen naturgas sedan kompletterar man med biogas. Blandningen är idag ca 50/50. Detta har man gjort för att just säkra försörjningen gentemot kunderna.
I Stockholm har vi en situation där den förra majoriteten (mp, s, v) vägrade att säkerställa försörjningen med hjälp av naturgas. Allt skulle vara biogas enligt dem. Eftersom det inte fanns tillräckligt med biogas höll hela marknaden på att falla ihop på nyåret 2007. För den nuvarande majoriteten var det självklart att lyfta ”bannbullan” över naturgasen. Det viktiga är att kunderna kan lita på att det finns gas. Vi tillät kompletteringt av naturgas. AGA har byggt ett backup-lager. Men den snabba utveckling som skett innebär att detta lager har blivit för litet. Nybilsförsäljningen av gasbilar har mångdubblats i regionen.
Vid mötet visade branschen på att det kommer att tillföras mer gas till stockholmsmarknaden. Förhoppningvis innebär detta att situationen för alla gasbilägare förbättras. Till detta ska läggas alla planer på nya produktionsanläggningar som finns hos såväl privata som offentliga aktörer. Flera av dem väntar nu på tillstånd från berörda myndigheter.
Det är marknadens aktörer som har ansvaret för att gastillgången fungerar. Fredagens möte visar att de är helt klart beredda att ta detta ansvar. De vet att förtroendet för marknaden hos fordonsägare är beroende av att de lyckas. Om inte kommer många att överge gasbilar till förmån för andra miljöbilsalternativ.
Miljöpartiet hävdar nu att det är stadshuspolitikernas fel att denna situation har uppstått. Inget kunde vara mer fel. Hade deras politik fått råda – att naturgas inte får användas som back-up – så hade det inte funnits någon marknad för gasbilar alls i Stockholm. Biogasen klarar nämligen inte ensam att bygga en marknad.
/