Bokslutsfullmäktige

Kvällens kommunfullmäktige handlade till största delen om 2011 Årsredovisning. För den som är intresserad av fakta rekommenderas läsning. Det finns mycket intressant i denna. Oppositionengör tappra försök att framställa det som är mycket är elände i Stockholm. Det som bekymrar mig mycket är att de hävdar att det är så hög ungdomsarbetslöshet i Stockholm.  Om vi tittar på siffrorna för 2011 kan följande konstateras att det finns ca 92.000 ungdomar i åldern 16-24 år. 3.500 av dessa är arbetslösa eller i program.

Andelen unga arbetslösa och i program med aktivitetsersättning 18-24 år;

2010-12 4,46 %

2011-12 4,66%

Samtidigt kan man konstatera att det under 2011 har minskat i 10 stadsdelar och ökat i 4.

När det gäller hela befolkningen 16-64 år ser statistiken ut på följande sätt;

2010-12 5,27%

2011-12 5,03%

Arbetslösheten har minskat i 12 stadsdelsnämnder och ökat i två.

Stockholm har en gynnsam situation jämfört med många andra delar av landet. Det innebär inte att det inte finns utmaningar, för det finns det. Utanförskapet ska bekämpas och det är bl a därför som Jobbtorgen finns, komvux, SFI mm. Men det är ingen som är betjänt av att det målas ut som att vi har stora problem med ungdomsarbetslöshet i Stockholm. För det är inte sant. Det finns större utmaningar i vissa delar av staden men även där får unga jobb. Det är viktigt att lyfta fram de goda exemplen i stället för att sprida missmod genom att ropa elände. Det var tom en i dag i debatten som hävade att ungdomsarbetslösheten i Stockholm var rekordhög. Det finns bara ett svar på det – det är inte sant.

/

Interaktivitet och innovationer på Tekniska museet

Tekniska museet finns nu en spännande utställning om de 100 bästa innovationerna. Jag  var där idag och träffade också Interactive Institute och såg det fantastiska virtual table som kan användas inom sjukvården, men även för andra praktiska ändamål.

Att gå runt för att titta på den 100 bästa innovationerna, utvalda av 1000 vuxna och 1000 barn, är en jätteintressant upplevelse. Man kan även rösta på vilken man själv tycker är bäst, samt nominera andra. Det är sannerligen inte enkelt att komma fram till vilken innovation som man själv skulle välja.

Stockholm är en mycket innovativ region. Därför känns det bra att konstatera att det var fullt med skolklasser på museet en förmiddag. Det är viktigt att ungdomar intresseras för innovationer och uppfinningar. Det är fantastiska saker som den mänskliga hjärnan har åstadkommit genom århundradena och det kommer att ständigt komma nya innovationer. Och då vore det ju kul om Sverige kan bevara sin historiskt starka position på detta område.

/

Dialogmöte om innovation

Intressant förmiddag med näringsminister Annie Lööf om innovationsfrågor och innovationskraft Stockholm. Regeringen förbereder en innovationsstrategi och en forsknings- och innovationsproposition. Till dett vill ministern ha inspel. Så frågan för dagen var utifrån ett Stockholmsperspektiv – vad är viktiga delar för att förstärka Stockholmsregionens innovationskraft i ett globalt perspektiv?

Regionen är en av norra Europas mest innovativa idag. Men det är inte givet inför framtiden. Vad krävs då från nationellt håll för att förstärka och utveckla positionen?
Från Innovationskraft Stockholm framhölls följande:

1. Ändra statens strategi när det gäller kapitalförsörjning. Ta fram en nationell strategi för riskkapitalförsörjning. Mer fokus på tidiga skeden, använd statliga medel för att växla upp privata pengar. Öka möjligheten till större villkorade lån. Strategi för att attrahera investerare med internationellt riskkapital.

2. Använd innovationsupphandling i mycket större utsträckning inom offentlig sektor, såväl statlig som kommunal nivå. En sammanhållen nationell strategi för innovationsupphandling behövs. Satsningar på förkommersiell upphandling och genomför pilotprojekt med innovationspriser.

3. Stärk forsknings- och innovationsstrukturen. Medel för Science for Life Laboratory, testanläggningar, forskningsinstitut, demonstrations- och verifieringsanläggningar behövs eftersom dessa är mycket viktiga inslag regionen.

Några ur ledningsruppen från Innovationskraft Stockholm deltog i en paneldiskussion och det slumpade sig så att det blev en helt kvinnlig panel.

20120330-142615.jpg

Stockholmarna och el-återvinning – igen

För någon månad sedan gick Karin Wanngård (s) ut i media och utropade att stockholmarna var sämst på återvinning. Detta med anledning av statistik som El-Kretsen presenterat. Jag ifrågasatte statistiken och påpekade att det fanns många olika insamlingsplatser, samt återbruk, som inte beaktades i statistiken. Hon höll inte med.

Idag fick jag kul feed back på detta. El-kretsen tittar nu över sin sin statistik. De håller med om att den inte ger hela bilden av hur det ser ut i Sthlm. Det finns många fler platser att lämna på än de som de haft med i sin statistik. Bra tycker jag. Och tack Karin för att du uppmärksammade statistiken så att vi tillsammans kunde konstatera att det inte kan stämma.

Jag bloggade om statistiken.

30.000 jobb behov inom IT de kommande åren.

Stockholm IT-region arrangerade ett spännande seminarium idag. Jag hade förmånen att delta i panelen. Grunden var en rapport som IT-& Telekomföretagen tagit fram. Rapporten visar vilket enormt kompetensbehov som sektorn har under de kommande åren. Frågan är vad som kan göras för att tillgodose det enorma kompetensbehov som finns. Bristen innebär att många företag i regionen inte kan växa så som fallet vore om de kunde nyanställa. Något som i sin tur givetvis påverkar tillväxtpotentialen i Stockholm. 

Vi talar om IT-kompetens men hur många är det som faktiskt förstår vad som är IT-kompetens är? Det som är välgörande med rapporten är att den beskriver mer konkret vilka yrkesbehov som finns. Jag tror att det är oerhört viktigt att konkretisera vilka jobb som det handlar om. IT är abstrakt för de flesta, inte minst för ungdomar. Därför är denna rapport ett utmärkt tillskott när det gäller att konkretisera kompetensbehovet.

IT är dataspel, det är betalsystem, det är e-tjänster, det är försäkringskassan, det är H&M, det är sjukvård, ja det är kort sagt överallt som det behövs denna typ av kompetens. 

Jag är övertygad om att skolan spelar en mycket viktig roll när det gäller att visualisera IT. Lärare, Studie- och yrkesvägledare mfl i grundskolan har här ett viktigt uppdrag. Ett nära samarbete mellan företag och skola är också viktigt. För några veckor sedan besökte jag Yrmis, ett exempel på hur man kan konkretisera yrken och vilken kompetens som krävs för dessa yrken. 

Att attrahera unga människor till dessa typer av utbildningar är viktigt. Men det handlar också om att ta tillvara på den kompetens som redan finns hos många med utländsk bakgrund.

20.000 jobb behövs enbart i Stockholmsregionen under de kommande åren. En stor del av branschen finns just här och här finns många viktiga kunder. Landshövding Chris Heister, Ann-Marie Fransson förbundsdirektör IT & Telekomföretagen och jag skriver om detta på SvD Brännpunkt idag.

För att råda bot på bristen krävs många åtgärder. Bland dem märks bl a låt utländska studenter komma hit och studera, satsa på bristutbildningar inom Yrkeshögskolan, se till att ta tillvara på alla de med utländsk bakgrund som har utbildningar på området, bättre information i skolan, större kunskap om IT bland lärarna.

Se hela frukostmötet här.

/

 

Erfarenheter från Oslo och MOOD

Torsdagsmorgonen blev mycket tidig. Plan till Oslo kl 07.05. Där träffade jag, och ett antal personer till från trafikkontoret, företrädare för Oslo kommun. Vi hade bett om att få information om luftkvalitetsfrågorna, dubbdäcksavgifter, deras erfarenhet från lagliga väggar och deras arbete med snöhanteringen. 

Det var mycket intressant. Avgiften på dubbdäck har gett snabbt resultat. Andelen dubbdäck är nere på 15% vilket gör att de klarar luftkvalitetsnormerna för partiklar (PM10) som EU satt upp. Däremot har de stora problem med kväveoxidhalterna i luften. Det debatt som finns i Sverige om trafiksäkerhetsaspekterna menade de inte finns i Norge. Dubbdäcksavgifterna får behållas av den kommun som har beslutat om dess införande. Pengarna används för bätte vintervägsunderhåll. Ett skäl förmodligen till att avgiften blivit så accepterad. 

När det gäller graffiti och klotterfrågan konstaterade min kollega i stadshuset att det var ett stort problem att det finns legala väggar i Oslo. Det förorsakar stor skada på fastigheter runt om i staden. Det finns en diskussion om att de delar av Oslo som inte har legala vägga men drabbas av att det klottras på fastigheter och andra ställen i den offentliga miljön, ska kräva att de delar som har legala väggar får betala för saneringen hos de som valt att inte ha legala väggar. För det är ett faktum att skadegörelsen sker långt utanför de legala väggarna, vilket förorsakar stora saneringskostnader.  Oslos kommun har också, precis som Stockholm, ett arbetet med en trygg och snygg stad. Stadens städgeneral körde runt mig i den bil som sysn på bilden nedan. Vi tittade också på den anläggning som NCC konstruerat, en snösmältningsmaskin där snön smälts med hjälp av havsvattnet. En mycket intressant lösning. Oslo har samma prioblem som Stockholm när det gäller deponier för snö.

Åter i Stockholm hade jag glädjen att vara med och inviga MOOD, det nya spännande affärscentret som ligger i kvarteret Mäster Samuelsgatan, Regeringsgatan, Norrlandsgatan och Jakobsbergsgatan. Kvarteret är fullt med spännade affärer och restauranger somdrivs av tre av de ledande restauranginnehavarna i Stockholm. MOOD är väl värt ett besök. Förhoppningsvis blir det ett bidrag som gör Stockholm än mer attraktivt för besökare.

Bocuse d’or i Stockholm 2014

Den prestigefulla tävlingen Bocuse d’or kommer att äga rum i Stockholm. 2014. Det är väldigt roligt att tävlingsledningen valde Stockholm. Jag är övertygad om att de inte kommer att ångra det och ser fram emot nya framgångar för duktiga svenska kockar.

Studentflaken och framkomligheten

Trafikkontoret och polisen har gått ut med information om villkoren för studentflaken i Stockholm till sommaren. Redan i höstas förvarnade jag i en debattartikel om att det inte skulle vara möjligt att köra i innerscity pga de renoveringsarbeten som kommer att genomföras med början denna sommar och ett antal år framöver. Tätskikten som går från korsningen Regeringsgatan /Hamngatan till Klarabergsviadukten läcker och behöver åtgärdas. Detta är ett enormt arbete som kommer att påverka framkomligheten i city flera år framöver.

Så den som påstår att detta är en information som kommer alltför sent har missat höstens förvarning.

Självklart ska studenterna fira sitt utspring och det är inget förbud att åka studentflak. Men det kommer inte att vara möjligt att åka runt Sergelfontänen och i innercity. Jag hoppas att det finns förståelse för att staden måste fungera även under den månad som studentutspringen sker. Famkomlighetsarbetet är ett viktigt arbete som måste vara prioriterat även om det är utspring. Det gäller även trafiksäkerhetsfrågorna.

På stadens webb finns det tydlig information om var man kan och var man inte kan köra.

/

 

Ständig utveckling

Att Stockholm växer är ingen nyhet. Men det som är viktigt är att inte ta nuvarande situation för givet. Inget är gratis och inget varar för evigt. Därför måste vi hela tiden jobba för att bevara och förstärka vår position när det gäller att attrahera kompetens och kapital. Idag har jag tre exempel på vad vi gör i Stockholm.

1. Finansborgarrådet skriver idag på SvD Opinion om Open Stockholm. Det handlar om att staden öppnar data för att stimulera utveckling av appar, webblösningar mm. Tjänster som kan göra livet enklare för företag, stockholmare och andra. Öppenhet när det gäller denna typ av information är viktigt för att utveckla nya företag, innovationer ocgh tjänster.

2. Flemingsbergs Science är en spännande verksamhet som ligger i anslutning till Karolinska sjukhuset i Flemingsberg och Södertörns högskola, KI, KTH mfl. Syftet med verksamheten är bl a att genom sk affärsarkitekter hitta innovationer, affärsideer mm inom sjukvården genom att helt enkelt söka upp de som jobbar inom sjukvården. Genom att utgå ifrån verkliga problem hoppas stiftelsen kunna bidra till att också hitta lösningar på dessa. Det kan handla om frågor som rör patientsäkerhet, telemedicin/vård i hemmet mm. Dagens debattartikel i DN, där landstinget och KI meddelar att de ska jobba tillsammans för att skapa bättre förutsättningar för den kliniska forskningen är mycket välkommet och kommer med all säkerhet att också hjälpa till i Flemingsbergs Science arbete. Stockholm behöver bli duktigare på att utveckla fler företag inom life scienceområdet. Förhoppningsvis kan Flemingsbergs Science arbete bidra till detta.

3. I Älvsjö träffades på em en viktig del av kärnan inom besöksnäringen i Stockholm. Representanter från nöjesbranchen, idrotten, hotell och restaurang, handeln, konferens- och kongressarrangörer, transportnäringen, staden och handelskammaren för att diskutera Stockholmsstrategin. En strategi som innebär att vi gemensamt ska se till att kraftigt öka antalet besök och övernattningar i Stockholmsregionen. Besöksnäringen betyder mycket för staden och regionen. Det är nog många stockholmare som inte känner till hur mycket. Gjorde man det så skulle säkert turister och andra besökare tas emot på att än bättre sätt av stockholmarna än idag. Det kan tyckas ibland att det är besvärligt med evenemang i staden. Det kan i vissa fall påverka framkomligheten mm. Men då måste vi alla påminna varandra om att detta faktiskt innebär intäkter och jobb till Stockholm och stockholmarna. Vi ska vara glada över att besökare väljer Stockholm och väljer att spendera sina pengar här. Vi ska alla se till at de åker hem och berättar för sina vänner och bekanta hur fantastiskt bra det är att turista i Stockholm. Ett sådant rykte internationellt generera mer jobb och mer intäkter till Stockholm. Snacka om en tiktig vinna- vinna situation. Nöjda turister/besökare och intäkter till Stockholm/stockholmarna.

/