Nu går vi vidare

Stadsbyggnadsnämnden beslutade idag om detaljplanen vid Slussen. Ett mycket viktigt beslut. Alla vet vilken betydelse Slussens trafikfunktion har i Stockholm. Det är en av stadens viktigaste knutpunkter och därför är det väskentligt att vi nu kan gå vidare för att bygga Nya Slussen. Den sönderfallande Slussen kostar pengar och utgör faktiskt en fara idag. Trafikkontoret satsar många miljoner/år för att den ska vara användbar.

Vattenregleringsfrågan är också en viktig del i Slussen och nu kan vi gå vidare med arbetet att få en ny vattendom avseende Mälarens reglering och därmed minska risken för översvämning kring Mälarens stränder.

/

Fantastiska kryssningsresenärssiffror

På måndag kommer det sista kryssningsfartygsanlöpet till Stockholm. Denna säsong har varit fantastisk och hela 450.000 kryssningsresenärer har besökt Stockholm under de senaste säsongen. De spenderar mycket pengar, drygt en halv miljard kronor,  i Stockholm och bidrar till jobb inom besöksnäringen. Allt fler väljer också att börja och sluta sin kryssningsresa i Stockholm. det innebär att det också kan bli några hotellnätter i staden.

Mycket talar för att det blir än fler passagerare nästa år. De är hjärtligt välkomna!

/

Stor saknad efter Per Unckel

Beskedet om att Per Unckel har gått bort är tungt. Jag har känt honom i många år. Han anställde mig på Moderaterna i slutet av 1980-talet. Då var Per partisekreterare och drev på politikutvecklingen med sin sedvanliga oerhörda arbetsförmåga. Han har haft många viktiga uppdrag och gjort stor skillnad, inte bara i Sverige utan också i Norden,  genom sitt engagemang och drivkraft och förmåga att fokusera på ”göra”.

Som landshövding i Stockholm kom alla hans förmågor oerhört väl till sin rätt. Han brann verkligen för regionen och vikten av att stärka konkurrenskraften inom såväl näringsliv som akademi. Per ledde länets arbete med infrastrukturfrågorna fram till ett unikt infrastrukturpaket. Han hade en fantastisk förmåga att se möjligheter i stället för att gräva ner sig i problem. När han såg ett problem samlade han ihop alla olika intressenter och fokuserade på hur vi gemensamt ska kunna lösa problemet. Ständigt i arbete, ett fantastiskt engagemang, en generös person med många strängar på sin lyra. Om det ringde på mobilen mellan 07.30 och 08.00 på morgonen så var med all säkerhet Per som hade någon ide eller fråga som han ville diskutera.  Vi hade behövt ha honom kvar som landshövding i Stockholm länge till för han har verkligen gjort skillnad.

Det har varit en stor förmån att åter igen få jobba tillsammans med Per under de år som han har varit landshövding. Saknaden är stor efter en klok och varm vän och kollega. 

Mina tankar går till hustrun Titti och övriga familjen.

/

Roulette-politik med Wanngård och (s)

Kollegan Emilia Hagberg (mp) har mycket riktigt konstaterat att Karin Wanngård igår i DN pläderade för att det ska avsättas mer av trängselskattepengarna till kollektivtrafik. Emilias fråga – om (s) har svängt när det gäller Förbifarten – är mycket relevant tycker jag.

Carin Jämtin var mycket ilsken på oss i valrörelsen för ett år sedan för att vi utmålade (s) som motståndare till Förbifarten. Den Karin (Jämtin alltså)  hävdade att det inte var korrekt. Nu sitter en ny Karin i ledningen för (s) i staden. En Karin som först sa att hon var emot Förbifarten, sedan svängde hon och meddelade att (s) är för. Men nu meddelar alltså samma Karin att trängselskatteintäkterna ska användas för att bygga kollektivtrafik i form av tunnelbana och andra spår. Hur ska då Förbifarten finansieras är det tänkt? Eller har hon hoppat tillbaka till sin gamla ståndpunkt?

Med den nya (s)-ledningen känns det som om (s)-politiken i stadshuset bestäms vid ett roulettebord. Släng i kulan i rouletten och se var den stannar – det blir dagens ståndpunkt!

Vad anser du om Förbifarten Karin Wanngård?

/

Välkommet tillskott

Idag kom DN Stockholmsbilagan. Ett välkommet tillskott eftersom det har varit ganska dåligt med bevakning av stockholmspolitiken de senaste åren. Förhoppningsvis kan detta tillskott också leda till att det blir en lite mer analyserande och djupgående bevakning och inte bara som ofta annars en bevakning som syftar till att leta syndare och enkla lösningar. 

Så skulle det tex kunna vara intressant att läsa en artikel som tar upp komplexiteten med att snabbt åtgärda årtiondens försyndelser på infrastrukturområdet utan att det märks i gatubilden…

Har idag lyssnat på finansminister Borg, som utlovat mer pengar till infrastruktur under de kommande åren. Det behövs och jag hoppas att Stockholm får ta del av denna satsning också. För det är mycket som behöver göras bättre på det området och det gäller att använda pengarna på ett smart sätt så att det räcker till det som behöver åtgärdas.

/

Öppet hus på jobbtorget i Vällingby

Idag hade vi det första öppna huset på stadens jobbtorg. Företagare inbjuds till Jobbtorgen för att få information om vad Jobbtorgen kan erbjuda i form av matchning, praktikplatser mm. Det blev en bra kväll som ledde till minst två intresserade företag. De personliga kontakterna betyder så oerhört mycket och matcharna på Jobbtorget är verkligen duktiga på att ta reda på vilken kompetens som företagen efterfrågar så att de ska hitta så rätt som möjligt inför mötet.  Jag kommer att besöka stadens 5 Jobbtorg under hösten och alla kommer att ha öppet hus i samband med mitt besök. Det ska bli spännande och stimulerande.

Swedbank fanns också på plats i Vällingby för att berätta om sitt projekt Unga i jobb. Ett bra projekt som verkligen hjälper unga till en erfarenhet från arbetsmarknaden och därmed också till bättre förutsättningar för att få jobb.

/

På tillväxtspaning i Stockholm

Stockholm växer och det innebär att det behövs fler arbetsplatser. Under hösten kommer därför jag att besöka spännande Stockholmsföretag.  De representerar på olika sätt det framtida Stockholm. Varför jag gör detta skriver jag om på Newsmill.

Tack vare besöken får jag en bild av företagens behov och eventuella problem som aktörer i Stockholm möter. Politiker skapar inte jobb men vi kan skapa förutsättningar för fler arbeten, samtidigt som att en felaktig politik kan skapa hinder. För att politiken inte ska var ett hinder för tillväxten i Stockholm är det viktigt att ha koll på vilka intressanta framsteg som står för dörren och vad som är viktigt för att företag ska växa och investera i Stockholm.

Bland höstens företagsbesök finns programmeringsföretaget Tacton som designar fabriksanläggningar och har kunder över hela världen, den välkända arkitektföretaget Tengbom, det snabbväxande företaget Klarna som tagit fram betallösningar på Internet, Accumulate som tillhandahållit tjänsten bakom Telia Mobil Plånbok, den världskända spelutvecklaren DICE, revisionsbolaget PWC, IT-företaget Ants, Paradox interactive som framgångsrikt utvecklat digitala försäljningskanaler, Diamorph som är världsledande på att utveckla nya material, läkemedelsföretaget Episurf och Aman care som erbjuder vårdtjänster på 43 olika språk.

Det blir en härligt spännande och lärorik avrundning av 2011 och start på 2012.

/

Klimatpaktskonferens

Idag var det årskonferens med Stockholms Klimatpakt. Ca 200 personer från drygt 100 företag samlades på Berns för att utbyta erfarenheter med varandra kring miljöarbetet i företagen och i staden och för att låta sig inspireras av talare. Det är alltid lika roligt att träffa de så engagerade Klimatpaktsföretagen. De har alltid något nytt att berätta.

Idag fick jag tex information om att SEEC har fått möjlighet att visa sina lösningar i Norra Djurgårdsstaden tack vare att de ska samarbeta med ett av de bolag som fått markanvisning där.  Fasadglas fortsätter sitt spännande utvecklingsarbete på solcellsidan med sin samarbetspartner. Ett oerhört intressant projekt som borde ha stor potential även här i de norra delarna av världen.

Electrolux berättade om sin nya dammsugare vars hölje produceras av avdankad plast. Per Ankersjö, min stadsmiljöborgarrådskollega (långt ord…) berättade om stadens nya miljöprogram som är på remiss just nu. Ett viktigt dokument inte minst för det fortsatta egna miljöarbetet i Stockholm stad. Det ska gälla 2012-2015.

Klimastpakten har från och med nu en egen blogg. Dela med dig av dina erfarenheter till andra företag genom att skriva på bloggen!

/

Spännande Cityutveckling

Hela kvarteret mellan Regeringsgatan, Mäster Samuelsgatan, Norrlandsgatan och Jakobsbergsgatan genomgår just nu en mycket omfattande renovering. Mood håller på att växa fram i det gamla Sahlénhuset. Trots att detta område ligger mitt i stan så är det inte alltid som det har känts så centralt, märkligt nog. Den satsning som AMF-fastigheter nu gör i detta kvarter kommer att innebära en stor förändring av City. De planerar för många mindre butiker, trevliga restauranger och en öppen och spännande miljö där man kan röra sig inomhus men ändå ha ögonkontakt, genom fönstren, med de gator som jag nämnde ovan.

Inspirationen kommer från flygplatser och tanken är att det ska vara lätt att hitta det man vil ha trots att det finns många olika butiker. Och det ska inte vara de vanliga kedjorna som finns i de flesta gallerior. Spännande märken och annorlunda atmosfär. Det ska bli spännande att se hur det ser ut när de öppnar i mars nästa år.

Detta är bara ett exempel på vilket intresse det finns från fastighetsägares sida för att utveckla City tillsammans med staden. Ett City som har över 100.000 arbetsplatser och som kan bli än mer attraktivt än vad det är idag.

/