Miljözon för dubbdäck

Vid torsdagens trafiknämnd gav alliansmajoriteten trafikkontoret i uppdrag att ta fram förslag på hur en miljözon för personbilar skulle kunna utformas för att på bästa sätt bidra till att staden klarar luftkvaliteten. Vi måste ha beredskap för att införa en zon om det skulle behövas. Men som det ser ut nu verkar det som om dubbdäcksanvändandet går ner kraftigt. Fortsätter den utvecklingen så kanske det inte behöver införas någon miljözon. Men vi måste ha beredskap och därför måste det utformas ett förslag från trafikkontoret om hur en zon skulle se ut.

/

Stockholm måste växa smart

I dagens DN kan vi läsa om den remiss om stomlinjer och stomnät som Stockholm behöver utveckla för att stadens kollektivtrafik ska vara konkurrenskraftig. Perspektivet är 2030 och att Stockholm växer snabbt. Redan idag kan de som åker T- bana konstatera att det är fullt i innerstaden. Det behövs avlastning i form av stomlinjer på gatunivån. Det behövs också knutpunkter som gör att man inte behöver åka till city om det inte är dit man ska. Idag har vi många bussar på stadens gator. Remissen beskriver väl att det behövs kapacitetsökning och det är här spårvägen kommer in. För att kollektivtrafiken ska vara attraktiv så måste resenärerna kunna lita på att den kommer fram snabbt. Idag fastnar bussarna i innerstadstrafiken. Även denna fråga tas upp i remissen.

För första gången finns det nu ett gemensamt framtaget dokument om kollektivtrafiken i framtiden i Stockholm. Utarbetat av tjänstemän från SL och trafikkontoret. SL jobbar också med ett liknande dokument som hanterar kollektivtrafiken i länets övriga kommuner. Det är i detta perspektiv som tunnelbaneutbyggnad ska ses.

Från stadens sida ska detta strategiska arbete sedan läggas ihop med arbetet med att ta fram en parkeringsplan för Stockholm liksom en cykelplan. Helhetsperspektivet och ett långsiktigt tänk är viktigt, vilka gator ska användas till vad är bara några viktiga strategiska framkomlighetsfrågor. Vi får absolut inte glömma att en växande stad måste ha bra framkomlighet för godsleveranser, utryckningsfordon och transporter av farligt gods. Detta helhetsgrepp har saknats länge i Stockholm.

Var är bussar bästa lösningen, var är spårväg bästa lösningen, hur knyter vi ihop de olika trafikslagen på bästa sätt?  Hur utvecklar vi cykelinfrastrukturen på bästa sätt? Frågorna är många och trafikkontoret har en tuff uppgift. Men nu är vi på gång!

En spännande tid att ha ansvar för trafikfrågorna i Stockholm, oavsett om det handlar om cyklar, bussar, varuleveranser, spårvagnar, personbilar, utryckningstrafik eller gående.
/

Omvärlden viktig för Stockholm och Sverige

PJ Anders Linder skriver idag på SvDs ledarsida om vikten av att ha ett internationellt perspektiv. Stadshusmajoriteten jobbar mycket för att Stockholm ska vara konkurrenskraftig i ett internationellt perspektiv. Det handlar om att se till att ha ett gott innovationsklimat, goda förutsättningar för investeringar, tillgång till kompetens och attraktivt för utländska företag att etablera sig i vår region. De utlandsägda företagen i Stockholmsregionen utgör bara tre procent av alla företagen men de sysselsätter en fjärdedel av arbetskraften i regionen.  Så nog spelar det roll vad de anser om näringslivsklimatet i Sverige och Stockholm.

Den internationella konkurrenskraften om hjärnorna och kapitalet är benhård men hittills har Stockholm klarat sig väl. Den årliga rapport Cities of Opportunity, som PWC tar fram och som jag har skrivit om tidigare, visar det. Stockholm hamnar här på fjärde plats bland de 26 städer i världen som ingår i undersökningen. Men många tittar på oss och många vill dra till sig ”våra hjärnor” och det kapital som söker investeringsobjekt. Därför kan vi aldrig luta oss förnöjt tillbaka.

En viktig anledning till varför Stockholm ligger bra till är Kista. I fredags fick jag den trendrapport som Kista Science City ger ut. Den illustrerar väl hur viktigt Kista-området är för många i Stockholm och även för Sverige.

Knappt 66.000 personer är sysselsatta dagtid i Kista, av dessa återfinns ca 23.000 inom informations- och kommunikationsteknologin. 88% av dessa företag arbetar i exportföretag. Omsättningen per anställd i dessa ICT-företag är betydligt högre än den genomsnittliga omsättningen per anställd i riket. Andelen högutbildad arbetskraft är också högre. 

Så ser det ut idag – men inget är givet. Idag uppmärksammas Kista internationellt, senast i Fortune Magazine,  och intresset för att köpa företag och för att etablera sig i detta kluster är stort. Men det kan ändra sig snabbt. Därför måste vi hela tiden vara medvetna om hur Sverige och Stockholm ligger till i den globala konkurrensen. Det handlar om företagsklimat, innovationsklimat men inte minst också om en utbildning i världsklass så att kompetensbehovet kan tillgodoses.

Detta perspektiv måste ständigt vara närvarande i politiken, ovsett om det handlar om den nationella eller lokala politiken.

/

Klotter som följd av graffitivägg

Det påpekas ofta att lagliga klotterväggar genererar klotter på andra håll. Samma sak med lagliga graffitiväggar – de leder till olaglig graffiti på andra ställen. Fel säger en del. Rätt säger vi från stadens sida. I helgen genomförde Riksteatern sin graffitiaktivitet Art of the streets på söder. I helger grep polisen 16 personer för klotter på söder. Personer som polisen vet varit på Riksteaterns evenemang. Välj sedan själv vem som har rätt i påståendet att olaglig verksamhet blir följden av lagliga väggar.

Läs min och Christoffer Järkeborns artikel på SvD brännpunkt idag som handlar om varför Stockholm har en tuff anti-klotter policy.

/

20 år av självständighet

Första dagen efter semestern idag. Det har varit en fantastisk sommar och en skön ledighet. Det kan behövas inför hösten och vintern.

För över 20 år sedan var det helt självklart för mig att gå till måndagsmötena på Norrmalmstorg för att visa mitt stöd för att de baltiska folken skulle återfå sin frihet och deras länder sin självständighet. När mötena började tror jag få insåg vilken enorm betydelse som dessa möten faktiskt hade för människor på andra sidan Östersjön. Men genom de kontakter som jag fick i Estland, Lettland och Litauen i början av 1990-talet så förstod jag att måndagsmötena hade stor betydelse. 

När sovjettrupper sedan i början av 1991 försökte kuva självständighetssträvandena i Vilnius, Riga och Tallinn så fungerade mötena som en livlina och kommunikationskanal för våra grannländer. Det var mycket tydligt för dåvarande militärer och politiker i Sovjet att det inte skulle gå att genomföra aktioner i tysthet, måndagsrörelsen visste hela tiden vad som hände och agerade.

Ändå har jag sällan känt mig så hjälplös som när jag talade med en Tallinn-vän i telefon och hon plötsligt tystnade. Jag frågade vad som hände och hennes svar var ”nu rullar de sovjetiska tanksen in på gatorna i Tallinn”. Vad säger man då? Men då insåg jag hur oerhört viktigt det var att vi fanns där, talade med dem, visade vårt engagemang offentligt och gjorde allt vi kunde för att hjälpa till utifrån våra förutsättningar.

Idag uppmärksammades det att det är 20 år sedan de baltiska länderna återfick sin självständighet. Det 80:e måndagsmötet avhölls på Norrmalmstorg i närvaro av statsministrarna  i Litauen, Lettland, Estland och Sverige. Det var en fantastisk känsla att stå där tillsammans med många av de som var med för 20 år sedan och många nya människor. Gunnar Hökmark, en av de fyra initiativtagarna till måndagsmötena, gjorde i sitt tal ett mycket viktigt påpekande. Han påminde om att vi svenskar och andra europeiska länder faktiskt ha en tacksamhetsskuld till de baltiska folken. Tack vare deras frihetskamp och återtagna självständighet så har Europa utvecklas till en betydligt öppnare och friare kontinent. 

20 år kan tyckas vara en lång tid. Men det har verkliggen hänt otroligt mycket positivt sedan den 15 augusti 1991, i Sverige, i Europa, i Asien ja i hela välden.

Idag talas det mycket om sociala mediers betydelse för utvecklingen i Norra Afrika. Måndagsrörelsen kan nog med fog anses vara en tidig variant av dagens sociala medier.  Människor gör skillnad och människor med engagemang kan göra stor skillnad. Det framgick med all tydlighet på de 80:e måndagsmötet idag på Norrmalmstorg.

En som saknades mycket idag, och som har betytt mycket för utvecklingen i Estland, är Ulo Ignats. Han har varit en av de viktiga drivkrafterna bakom måndagsrörelsen, chefredaktör för Estniska Dagbladet och mycket, mycket mer – en betydande länk mellan Sverige och Estland. Tyvärr gick Ulo bort för några dagar sedan. Han fick aldrig själv uppleva det 80:e mångdagsmötet.   

/

Är pengar bara skandal enligt SVD

Svenska Dagbladet sponsrar lånecykelsystemet i Stockholm. Det är utmärkt. Med anledning av detta har ett antal SvD-journalister presenterat sin cykelväg. Idag var det chefen för SvD näringslivs tur. Man skulle kunna tänka sig en spännande artikel som cykelvägen för oss runt till platser där företag startats som betytt mycket för stadens utveckling, Samuel Owens gränd, Bolinders plan, Bonnierhuset är bara några exempel. Men tyvärr beskriver artikeln bara platser utifrån skandalperspektiv. Trist tycker jag. Särskilt anmärkningsvärt perspektiv från en som borde inse näringslivets betydelse för samhällsutvecklingen och tillväxten.
/

intressant sommarpresent från Sweco

Sweco har på eget initiativ tagit fram en idéskiss kring infrastrukturen i Stockholm. SvD skriver om detta idag. Sweco föreslår en gemensam sänktunnel för tunnelbana till Nacka och Österleden. Piggt initiativ och vi behöver verkligen fler smarta lösningar på infrastrukturområdet i Stockholm.

Det pågår mycket när det gäller utbyggnaden av infrastrukturen i Stockholm. Inom de kommande 10 åren så handlar det om citybanan, norra länken, Förbifart Stockholm, byggandet av Värtapiren, fler etapper av Spårväg City och ombyggnation av Slussen. Därför är det kanske inte realistiskt att tro atttunnelbana och Österled kan vara klart inom denna tidsperiod. Det är ju en fördel om man kan röra sig i stan också…..

Däremot vet vi att planering och genomförande av infrastrukturprojekt tar tid så därför är det utmärkt med denna typ av inspel. För visst måste vi redan nu planera för det som kommer efter 2021.Så tack för sommarpresenten Sweco. Vi ska förvalta den på ett klokt sätt.

ps. Ideer på hur det hela ska finansieras mottages också tacksamt ds.

/

Stockholm en av Europas två next business hotspot

Tidningen Fortune har bl a  frågat ett antal företagsledare, tittat på ekonomiskt utveckling runt om i världen och kommit fram till 15 städer runt om i världen som ”hotspots for business” för investerare och företag.  I Europa pekas Stockholm och Warsawa ut som hotspots.

Ett bra kvitto på det arbete som Stockholm Business Region gör för att attrahera nya investerare och företagsetableringar och ett bra kvitto på att vi är på rätt väg från stadshusalliansens sida. Det är viktigt att bygga vidare på de goda förutsättningar som Stockholm har i form av ICT, life science, cleantech, hög utbildningsnivå, duktiga universitet mm. För konkurrenskraften spelar infrastruktur i form av flyg, vägar och spår också en oerhört viktig roll. Jag har sagt det förut men jag säger det igen, fortsatta infrastrukturinvesteringar är mycket viktiga för vår konkurrenskraft. 

/

Konstgjord luftstrupe världsklass

I dagen DN kunde vi läsa den fantastiska nyheten om transplantationen av en luftstrupe konstruerad med hjälp av nanoteknik och stamceller. Den genomfördes på Huddinge sjukhus av den italienske läkaren Macchiarini. Han rekryterades av Karolinska Institutet till Sverige och kom hit i februari i år. Man kan fundera på varför han nappade på KIs erbjudande. Min gissning är att anledningen är enkel; han vill jobba tillsammans med världsledande forskare. För KI är världsledande. Der ska vi vara mycket stolta över och vårda. För det kommer inte med automatik. Det krävs medvetet arbete och insikt om att det är bra att det är lätt för utländska forskare och experter att komma hit.

Stockholm har mycket goda förutsättningar inom såväl life science, ICT som cleantech området. Konkurrensen om de brillianta hjärnorna är stenhård i världen. Vi måste se till att behålla och förstärka Stockholms position. Det är en investering för framtiden och för ett Stockholm i världsklass. så välkomna hit, forskare, investerare, företag och alla andra som vill bidra till utvecklingen i Stockholm.
/