Två dagar i Almedalen

Årets Almedalsvecka verkar vara något i slags rekord på många sätt. Jag har varit där ganska många gånger, i olika egenskaper. Men det har aldrig varit så svårt att ta sig fram på gatorna kring Donners plats, Almedalen och Hästgatan som idag. Galet mycket folk enl min mening. Det kändes rätt befriande att lämna Visby på senem idag.

Debatter om när vi får en ringled runt Stockholm och om Stockholm behöver två flygplatser sätter två av de viktigaste valfrågorna i Stockholm i fokus. Det är uppenbart att Mp, med Daniel Hellden i spetsen, kommer att göra allt för att stoppa Förbifart Stockholm och för att Bromma ska läggas ner. Mp har krokat arm med vänsterpartiet i Stockholm i båda dessa frågor. Deras kompisar i (s) försöker i den ena frågan -Förbifart Stockholm -hålla fanan högt och upprepar, numer, ständigt att de vill se Förbifart Stockholm. Men kommer de att ha något att säga till om efter valet i den frågan? Jag har mycket svårt att se att Mp och V släpper fram Förbifart Stockholm, det blir en förhandlingsfråga om de får chansen. Och vad blir då viktigast -förbifart eller makten.

När det gäller den andra frågan -Bromma -är socialdemokraterna splittrade. Vid dagens debatt, om Stockholm behöver två flygplatser, företräddes s av riksdagsled Teres Lindberg från Sthlm. Hon var tydlig med att hon anser att Bromma ska läggas ner. Samtidigt meddelade hennes partiledare idag att han anser att Bromma ska vara kvar till 2038. Kommer han att hålla fast vid detta om det blir förhandling på riksplanet om Förbifart Stockholm, kärnkraften, Bromma mm?

För andra gången i rad ( även i en debatt på Handelskammaren nyligen) hävdar Daniel Hellden mp att det går att flytta all trafik från Bromma till Arlanda. Han hävdar detta trots att företrädare för Swedavia, Arlandachefen och Brommachefen mfl, säger att det inte går för det finns inga tider i peak. Och det är då människor vill flyga.

60 % av resenärerna på Bromma (över 2 milj/år) kommer från andra delar av landet. Det är människor som jobbpendlar till Stockholm eller av andra skäl behöver resa hit i jobbet. De reser på morgon och kväll. Och då är det fullt på Arlanda.

Mps argument -denna gång-för att avveckla Bromma är att detbehövs bostäder. Visst behöver Stockholm fler bostäder, och vi i alliansen har lovat 140.000 nya bostäder till 2030. Mp hävdar också att de vill bygga lika mycket men då ska 50.000 vara på Bromma.

Slutsatsen av dessa två seminarier i Almedalen är att vi moderater är de som tydligast står för såväl ringled som två flygplatser.
1. Vi vill se en ringled runt Stockholm. En utredning om östlig förbindelse tillsattes nyligen av infrastrukturministern. Förbifart Stockholm kan börja byggas nu.
2. Vårt löfte om 140.000 nya bostäder gäller TILLSAMMANS med en citynära flygplats som tillgodoser mycket av inrikesflyget. Bromma erbjuder också smidiga byten till Brysselflyget för de som reser från tex Umeå eller Sundsvall. Inte antingen eller som Mp.
3. Stockholm måster vara konkurrenskraftigt internationellt därför behöver Arlanda få fler internationella direktlinjer. Det utrymmet ska inte blockeras av att Bromma läggs ner, flyg flyttas från Bromma till Arlanda och de flyg som får plats gör det omöjligt att expandera direktdestinationer.

Detta är oerhört viktiga frågor i valrörelsen, det handlar och jobben, Stockholms tillväxtmöjligheter i en global värld.
/

Min farmor hade lanthandel

Ibland funderar jag på hur drivkrafter hos människor uppstår. Det är fantastiska krafter som finns hos vissa personer-eller kanske hos alla -men som hos vissa åstadkomma fantastiska mer synliga saker som företag, jobb, nya uppfinningar mm.

En drivkraft är naturligtvis att kunna försörja sig och sin familj. Min farmor drev lanthandel. Hon fick ta över verksamheten när min farfar gick bort. Hennes val var förmodligen obefintligt, änka med fyra barn och en verksamhet. Det var bara att hugga i och driva vidare. Som liten var det naturligtvis helt fantastiskt att ha en farmor med affär där man kunde leka affär på riktigt! Då funderade jag knappast på det faktum att hon alltid jobbade. Bor man ovanpå affären så får man öppna för kunder som kommer nästan oavsett när de kommer på dygnet. Att vara ICA-handlare på den västgötska landsbygden var ett sätt att leva. Semester var det knappasttal om.

Det är först på senare år som jag faktiskt har insett vilken påverkan som detta har haft på mig och mina värdetingar. När jag var barn var det tråkigt att farmor alltid missade att gratulera på födelsedagen, hon var alltid några dagar sen. Vid vuxen ålder har jag förstått varför, hon hafe ju så himla mycket annat att tänka på med affären.

Men den stora påverkan som farmor har haft på mig, och som hon haft bara genom sitt sätt att vara, är nog att jag har fått en oerhörd respekt för de som vågar ta steget att driva eget, att förverkliga sin ide.
En viktig anledning till att jag engagerade mig politiskt var just detta -att vara med för att driva på förändring av regelver mm för att göra det möjligt för så många som möjligt att förverkliga sina ideer. Företagande är viktigt och då måste villkoren för företagandet vara de rätta. Annars vågar inte människor ta steget. För företagande är också ett risktagande. En insikt som måste finnas hos politiker. Inte minst hos de som tror att kommunala bolag kan konkurrera med privata företag på lika villkor.

Sedan jag blev borgarråd har jag besökt många företag i Stockholm. Jag har gjort det av flera skäl, dels för att förstå vad som händer i näringslivet i Stockholm och för att få insikt om vad som behöver göras för att Stockholm ska vara konkurrenskraftigt och attraktivt för entreprenörer och företag. Men minst lika viktigt har varit ambitionen att lyfta fram företag i Stockholm, okända för många, men som bidrar till jobb och tillväxt i vår stad. Mina besök är oerhört stimulerande och ger kunskap som jag knappast hade haft annars. Jag har blivit anklagad av journalister för att göra reklam för företag på min blogg, när jag skrivit om mina besök. Anklagelser som är lätta att bemöta. Jag har besökt över 100 företag.

Det som händer nu i Stockholm, med alla start-up företag, intresset från investerare från hela världen och alla specialister som vill komma till Stockholm och jobba i de spännande företag som växer fram här är fantastiskt. Det gäller att det finns en politisk förmåga och insikt att förstå vad staden ska göra, och inte göra, för att denna utveckling ska fortsätta. För om politiken är fel så kan många av de talanger och företag som nu finns i Stockholm flyga vidare till en bättre plats i världen. Så är villkoren i dagens transparenta värld.

Det är fantastiskt att få ta del av denna bubblande kreativitet som finns i Stockholm. Jag brukar säga att vi skriver historia varje dag. Och tack vare farmor, och den insikt som hon medvetet eller omedvetet har gett mig om företagandet, företagaren och drivkrafter, så får jag möjlighet att ta del av det som så många spännande människor skapar i dagens Stockholm. För frågan är om jag sett på världen med dessa ögon om inte jag haft en farmor som drivit lanthandel.
/

Omsorgsvärdar steg in på arbetsmarknaden

Har precis besökt en dagverksamhet för funktionsnedsatta, på Kungsholmen., tillsammans med kollegan Ewa Samuelsson. Sedan flera år jobbar Jobbtorgen tillsammans med andra förvaltningar för att hitta praktikplatser och visstidsanställningar i stadens verksamheter för aspiranter från Jobbtorgen. Stockholmsvärdar som jobbar med renhållning i staden är ett exempel, äldrevärdar som finns i äldreomsorgen ett annat och omsorgsvärdar ett tredje. Omsorgsvärdar är det senaste tillskottet och idag träffade jag fyra personer som jobbade som omsorgsvärdar. två var på verksamheten på Kungsholmen och två på ett boende i Skärholmen. Upplägget är detsamma som för äldrevärdar. Jobbtorgen utlyser en kurs som aspiranter får söka. Sedan sker ett urval bland de sökande. Det är viktigt att det är rätt personer som har rätt förväntingar och förutsättningar för att klara av utbildningen och praktiken. Det kan i sin tur leda till en visstidsanställning och i förlängningen till fast jobb.

De jag träffade idag ingår i den första grupp som startade. 5 män och 7 kvinnor. De fick först en introduktionsutbildning speciellt anpassad för omsorgsverksamhet. Därefter praktik som sedan den 19 maj har övergått till visstidsanställning. Av de 12 som började fanns nu 11 kvar.

Det är uppenbart att för de fyra som jag träffade idag så har detta inneburit stora förändringar i tillvaron. En av dem har varit i Sverige 14 år, har en sjuksköterskeutbildning men har inte intyg på detta. Hon försöker få ut intyget från sitt forna hemland, men nu kan hon jobba med det som ligger nära denm utbildning som hon har.

Jobbtorgens arbete med att matcha rätt person till rätt arbetsplats är avgörande för att det ska fungera bra. Det vittnade medarbetare från dagverksamheten om. Det handlar om att bygga förtroende och det noggranna arbete som utförs av jobbtorgen gentemot den blivande arbetsplatsen är mycket viktig och imponerande enligt henne.

Detta möte, liksom mötet med de som jobbar som äldrevärdar, är verkligen stimulerande. Det är kvinnor från Iran, Etiopien, Somalia, Irak mm som nu äntligen får möjlighet att få in en fot på den svenska arbetsmarknaden. Ofta efter många år här. Det är tråkigt att det inte är någon media som är intresserad av att ta del av detta.

 

/

 

Intressant om arbetskraftsinvandring

En fråga som är viktig i valrörelsen är frågan om arbetskraftsinvandring. Det är många företag i Stockholm som har svårt att hitta den kompetens som de behöver här i landet. Ofta handlar det om behov av medarbetare med en kompetens som skulle göra det möjligt för företaget att växa och därmed skapa än fler nya jobb. Nyligen kom det aktuell statistik när det gäller regional arbetskraftsinvandring. Tyvärr är den inte nedbrukten på kommuner men av erfarenhet vet vi att en stor del av den statistik som hänförs till Stockholms län är Stockholm stad.

I juni 2014 fanns det 19.973 giltiga arbetstillstånd utfärdade för medborgars från länder utanför EU/EES. Av dessa var det 11.470 i Stockholms län. 30 procent av alla aktiva arbetstillstånd är utfärdade till dataspecialister. av de 6.061 som utfärdats finns 5.073 i Stockholms län. Bristen på IT-kompetens är stor i Sverige och det är tråkigt att miss-matchen är så stor på detta område. En iutbildning som ju i princip leder till garanterat jobb. Dock är det tur att det finns möjligheter för företagen att rekrytera från andra länder. En möjlighet som LO i skön samverkan med socialdemokraterna, vill försvåra. Skulle det bli verklighet påverkar det direkt jobbtillväxten i framförallt stockholmsregionen.

Statistiken är intressant och visar att minst hälften av alla arbetstillstånd för försäljare, säljare, grundskkollärare, elmontörer, tele- och elektronikreparatörer, företagsekonomer, marknadsförare och personaltjänstemän, matematiker och statistiker, förskollärare och fritidspedagoger, samhälls och språkvetare, sjuksköterskor mfl återfinns i Stockholms län.

Stockholms Handelskammare hade ju också nyligen ett seminarium där de uppmärksammade hur viktig denna fråga är för jobb- och företagstillväxten i Stockholm.

 

Kapitalförsörjningen viktig för företagen

Tisdagens företagsbesök gick till Nordea. Stockholm har benämningen Capital of Scandinavia av flera skäl men ett är att här finns störst antal huvudkontor för internationella företag, totalt 11 stycken. Här finns också huvudkontoren för Nordea, Swedbank, SEB och Handelsbanken, de 4 stora bankerna i Sverige. Nordea är börsens näst största företag och deras verksamhet är givetvis oerhört viktig för såväl vår region som för Sverige. Det talas ofta om behovet av riskkapital och att bankerna är för dåliga inom detta område. Samtidigt vet vi att det ställs allt tuffare krav från regeringens och EUs sida när det gäller kapitalkraven, vilket naturligtvis också påverkar bankernas risktagande. Detta innebär inte att Nordea är ointresserat av vad som händer på nyföretagarsidan. Tvärtom, det gäller att ha koll på den marknaden och etablera kontakter i så tidigt stadium som möjligt. Nordea är därför med i olika Start-up sammanhang som tex inspirera unga entreprenörer, Young Entrepreneurs, Connect Öst mm. Genom Teach for Sweden bidrar de dessutom till att fler med naturvetenskaplig utbildning ska bli lärare.

Bankerna är en viktigt aktör i Stockholm. Det känns bra att de är intresserade av och delaktiga i den fantastiska utveckling som sker i Stockholm när det gäller företagsutveckling. Kan vi sedan få till en än bättre användning av de totalt 17 miljarder kronor som satsas från statens sida när det gäller riskkapital så blir förutsättnignarna än bättre för alla. Riksrevisionen var ju inte nådig i sin kritik i rapporten om statens insatser för riskkapitalförsörjning. Regeringen kommenterar kritiken i sin skrivelse till riksdagen. Den instämmer inte helt i kritiken men konstaterar samtidigt att den har gjort ett flertal liknande iakttagelser som Riksrevisionen och vidtagit åtgärder i denna del.

Regeringen konstaterar att det finns anledning att ytterligare stärka insatser för att stödja företags utveckling i tidiga skeden och att det pågår ett arbete för att åstadkomma detta. Regeringen instämmer i att flertalet aktörer gör att det är svåröverskådligt och att det finns anledning att fokusera statens kapitalförsörjningsinsatser genom skapa en mer samlad aktörstruktur. Om de statliga kapitalförsörjningsinsatserna fokuseras till ett fåtal aktörer så skapar det en större tydlighet och minskar risken för överlappning samt bäddar för en större kostnadseffektivitet.

Kapitalförsörjning i all skeden är viktigt för att människor ska våga starta företag och våga låta dem växa. Därför är det viktigt att såväl kapital i tidiga skeden, bl a tillhandahållen av staten, och kapital i växande skeden tillhandahållen av bl a banker fungerar väl. Annars riskerar vi att förlora initiativkraftiga människor till andra delar av världen, där förutsättningarna är bättre för att starta och driva företag.

/

Veckans nystart 29

Veckans nystart 29

Mitt på Södermalm, i Åsö utbildningscenter, samlas akademiker från alla världens hörn för att i mycket snabb takt lära sig svenska med fokus på yrkesspråk inom ramen för SFI. Nu har de studerande startat nätverket SIT- Sveriges Internationella Talanger som vill sprida kunskap om och stötta utlandsfödda akademiker i Sverige.

På Stockholms intensivsvenska för akademiker, eller SIFA som skolan kallas, går akademiker från nybörjare i svenska till grundläggande behörighet för universitet på cirka 1,5 år. Målet är att förkorta tiden till arbete eller eget företagande. SIFA är en del av det ordinarie SFI-utbudet som Stockholms stad tillhandahåller. Inom ramen för SIFA finns det också mentorprogram med flera fackliga organisationer.

Akademikerna på SIFA stöter, trots sin kompetens, på en del hinder när de ska ut på arbetsmarknaden. När de studerande diskuterade detta kom de fram till att de skulle starta ett nätverk och stötta varandra. Idag, bara ett par månader senare, har nätverket SIT – Sveriges Internationella Talanger redan 179 medlemmar och de hoppas att fler vill ansluta sig.

Kriterierna för medlemskap i SIT är att man är född utanför Sverige, åtminstone har en kandidatexamen utanför Sverige, professionella engelskkunskaper och har studerat svenska, eftersom informationen är på svenska och engelska.

SIFA är en del av det ordinarie SFI-utbudet som Stockholms stad tillhandahåller.

SIFA i Stockholm erbjuder tre utbildningar:

  • Intensivsvenska för pedagoger
  • Intensivsvenska för ekonomer, jurister och andra samhällsvetare
  • Intensivsvenska för ingenjörer

Initiativ som dessa är viktiga och vi måste bli än bättre på att tillvarata all den kompetens som kommer till Stockholm!

/

Sopsugsanläggning invigd i Strömkajen

Idag invigde jag en helt ny sopsugsanläggning på Strömkajen. Stockholms Hamnar har byggt om Strömkajen under några år och då passade man på att samtidigt installera en sopsugsanläggning. Den invigde jag idag. Detta innebär att det nu finns ett effektivt sätt att snabbt och smidigt kunna ta hand om sopor, utan att omgivningen störs av vare sig ljud eller lukt. Anslutna till denna sopsugsanläggning är 5 sopnedkast för båtar, 3 nedkast inomhus på Grand Hotell, 1 nedkast inomhus på Bolinderska palatset och 14 självtömmande papperskorgar för allmänheten längs med Strömkajen.

Anläggningen är nedgrävd i marken och svår att se för förbipasserande. Vid tömning höjs helt enkelt ”marken” och anläggningen hamnar över jord. Den är i princip helt ljudlös och lukten blåses ut mot vattnet bortom terminalen.

 

 

 

 

 

 

 

I framtiden ska även Kungsträdgården kopplas på anläggningen. I en stor stad som Stockholm är det inte konstigt att papperskorgar snabbt fylls på, genom dessa självtömmande papperskorgar kan vi komma till bukt med nedskräpning som följer av överfulla papperskorgar.

Sopsugsanläggningar i den offentliga miljön har många fördelar. Hämtningen behöver inte ske lika ofta- i detta fall ca en gång/v vilket ju är en viktig miljöaspekt, risken för skadedjur minskar, det blir en effektivare hantering vid sophämtningen och alla sopor kommer till nytta i och med att de bränns i Högdalen och blir till fjärrvärme och el. Hämtningen är mycket effektiv. På bilden syns containern som är under marken, när den lyfts upp så kör bara lastbilen intill och lyfter upp containern på flaket.

Det är fantastiskt hur vi genom tekniska finesser kan bidra till en renare och tryggare stad. Den nya sopsugsanläggningen är ytterligare ett exempel på att Stockholm ligger i framkant när det gäller att samverka med näringslivet för att kombinera innovativ, effektiv, diskret och väldigt häftiga lösningar på problem!

Jag är glad över att Stockholm är en stad som är öppen för nya idéer och ständigt letar efter nya lösningar på problem som människor upplever i sin vardag. Nu har anläggningen som jag invigde för tre år sedan på Mariatorget fått en efterföljare. Har du sett var containern är under marken där?

Stockholms innovationskraft är stark!

 

/

Historiska cykelsatsningar – mp bara svartmålar

Måndagens kommunfullmäktige var det susta innan valet. Det märktes. Det fanns ingen hejd på vilket elände det är i Stockholm -inte minst när det gäller förhållandena för cyklister -enligt miljöpartiet. INGET har skett enligt mps Hellden. Ärendet Strategi för ökad cykling i Stockholms stad.
var uppe för beslut. (S) tycker allt är bra men mer behöver göras – oklart vad; (MP) vill ha mer av allt och hävdar att vi satsar för lite och (V) som mer eller mindre är inne på samma spår.

Låt mig då klargöra för hur det faktiskt ser ut i praktiken. I enlighet med framkomlighetsstrategin antog staden en cykelplan där Trafikkontoret noggrant gått igenom den cykelinfrastruktur som finns och klargjort vad som behöver göras för att förbättra och utöka cykelinfrastrukturen i Stockholm. Genom den historiska cykelmiljarden (som gäller mellan 2012-2018) har vi också kunnat – och kommer fortsätta – att investera i en god och pålitlig infrastruktur. 700 mnkr av dessa har gått till trafik- och renhållningsnämnden och 300 mnkr till Exploateringsnämnden, som ansvarar för byggandet av infrastrukturen i nya bostadsområden.

Bara under denna mandatperiod har trafik- och renhållningsnämnden investerat 418 miljoner i cykelinfrastruktur och i våras togs beslut om närmare en halv miljard i cykelinvesteringar. Ni kan även läsa mer på stadens hemsida om cykelprojekt som är under utredning. Daniel Helldén (MP) klagade under gårdagen att cykelbanorna är för smala och borde breddas. Till skillnad från Miljöpartiet ser trafikkontoret till hur verkligheten faktiskt ser och anpassar cykelbanorna utefter det – vilket också står klart och tydligt i Cykelplanen att så bör ske. Miljöpartiet vill förbjuda all biltrafik medan vi anser att all trafik behövs – särskilt all gods- och leveranstrafik som behöver köra på vägarna – och därför anpassar vi vägarna utefter detta.

Bara under våren har vi fattat beslut om totalt 548 mnkr. Detta inkluderar 2000 cykelparkeringar, cykelåtgärder på Götgatan trafiksignaler och grön
våg , beläggningsåtgärder, breddning av Skanstullsbron cykel jour , nya vägvisningsskyltar m.m. Vi har även underlättat för cykling under vinter tid. genom förbättrat underhåll på prioriterade huvudcykelstråk då fler och fler faktiskt cyklar även på vintern, vilket är glädjande.

I arbetet med ett sammanhängande cykelstråk har vi inlett samarbete inletts med grannkommuner. Detta borde gjorts för länge sedan, men nu görs det. Exempelvis Töresjövägen i samarbete med Tyresö kommun och Ältabergsvägen som byggs nu och som går mellan Nacka och Stockholm. I samarbete med Solna, Sundbyberg, Sollentuna, Järfälla och Trafikverket pågår ett arbete för att ordna bra cykellösningar till och från Kista.

I Stockholms stad finns det över 10 000 cykelparkeringar. 2009 – 2014 har alliansen satsat på 4205 cykelparkeringar runtom i hela staden! Ni kan se en karta över alla cykelparkeringar som byggts mellan 2010 och 2014 på
hemsidan.
I innerstaden är det särskilt svårt att hitta platser i den offentliga miljön för fler cykelparkeringar. Därför är det viktigt att privata fastighetsägare är intresserade av att bidra till fler cykelparkeringar. Många av deras hyresgäster har säkert medarbetare som skulle uppskatta säkra cykelparkeringar i anslutning till arbetsplatsen.

Det är svårt att få med allt som vi faktiskt gör i ett enda blogginlägg men detta är i alla fall en överblick. Och vårt arbete fortsätter. Det är just det strategiärendet handlar om. Att i ett växande Stockholm måste framkomligheten värnas och cykeln är ett yteffektivt trafikslag.

Imorgon onsdag ska jag på en intressant frukost där cykelinfrastrukturen i 84 städer i världen har jämförts. Ryktet förtäljer att Stockholm ligger bra till.
/

Bromma viktig valfråga för hela landet

Idag upplever Stockholm en boom när det gäller nyföretagande, inflyttning och investeringar och många stora företag har sina huvudkontor i Stockholm. För att vara konkurrenskraftig i en global värld ör god tillgänglighet absolut nödvändigt. Mot bakgrund av detta är det ett reellt hot mot jobben och tillväxten i Stockholm och Sverig när miljöpartiet driver att Bromma ska läggas ner. Stockholms Handelskammare har presenterat en rapport som visar att minst 24 000 jobb skulle försvinna i Sverige om Miljöpartiet och Vänsterpartiet får som de vill. Miljöpartiet och Vänsterpartiet driver frågan om nedläggning stenhårt, och Socialdemokraterna är splittrade internt.

MP hänvisar i debatten till en rapport från Trafikverket och hävdar att Brommatrafiken kan flyttas över till Arlanda. Det stämmer inte för det första; Arlanda är fullt i peak (rusningstrafik). För det andra så är just Brommas konkurrensfördel att den har bra flygtider just under peak 7-9 på morgonen och senem, och det går snabbt att ta sig dit och därifrån. Detta är anledningen till att minst 70% av resenärerna är affärsresenärer. Personer som bor i Sundsvall, Trollhättan, Växjö, Kalmar eller Umeå och behöver ta sig snabbt och smidigt till Stockholm i jobbet eller för att faktiskt jobba i Stockholm. Det är inte troligt att dessa resenärer kommer att resa på andra tider än just peak.

Sverige är en liten öppen ekonomi som är beroende av handel, och med långa avstånd inom landet och till våra viktiga marknader. En nedläggning skulle slå direkt mot Stockholmsregionens konkurrenskraft och därmed tillväxtmöjligheter dvs jobben.

Enligt PWC:s senaste rappport ”Cities of Opportunity” ligger Stockholm på topp 10-listan. Det som är vår största blck om foten är just den internationella tillgängligheten. Arlanda behöver fler direktlinjer. Ommp får som de vill, att Bromma läggs ner, så kan en del flyg givetvis flyttas dit även om inte alla får plats. Men det innebär att möjligheterna att attrahera internationella direktlinjer försvåras om inte helt enkelt omöjliggörs pga platsbrist. Det är dessa samband som mp inte ser, eller inte vill se. En citynära flygplats behövs som ett komplement till Arlanda för att fler ska kunna ta sig till och från Stockholm.

För att vara konkurrenskraftiga nu och även i framtiden måste vi ha bra flygförbindelser inom landet och mot resten av världen och då måste vi ha kvar Bromma flygplats
/

Skärpet plockar inte upp sig självt

Sommaren är äntligen här och då passar många av oss på att vara ute i parkerna och njuta av värmen. Med mer picknic i parkerna innebär dessvärre också att nedskräpningen ökar. Det skulle inte få den effekten om var och en tog ansvar för att ta hand om sitt skräp. Men dessvärre är det alltför många stockholmare som anser att någon annan ska plocka upp efter honom/henne. Eftersom Alliansen har en hög ambitionsnivå när det gäller att hålla Stockholm rent och snyggt så har vi infört parkvärdar. 300 sommarjobbande ungdomar hjälper till att hålla rent och snyggt i stadens parker. I år har antalet sommarjobb utökats med 100 från förra årets 200.

Varje år spenderar vi cirka 100 miljoner kronor på att hålla staden ren och snygg . En summa som skulle kunna vara lägre om var och en tog ansvar för den offentliga miljön och plockade upp efter sig och unvek att slänga skräp på marken.

Årligen plockas det upp 5 000 ton skräp och det handlar om alltifrån hushållssopor till tuggummin och cigarettfimpar.

Idag lanserade jag därför sommarens skräpkampanj, som kommer att pågå under de kommande två veckorna, för att uppmuntra alla stockholmare att använda de 11 000 papperskorgar som finns runtom i staden.

I jämförelse med andra storstäder är Stockholm en mycket ren huvudstad och förra årets skräpmätning visar att skräpet faktiskt minskar och sedan 2009 har skärpet minskat med 29 %. Det är bra men vi kan alla bli bättre så tänk gärna på det nästa gång du är ute i parkerna – du kan skillnad.