Nya spännande projekt på Sjöstadsverket

Idag var det möte med Initiativet Hållbara Hav. Flera spännande anföranden. Jag hade nöjet att hälsa välkommen och det jag sa var följande:

Ers kungliga höghet, fru minister, mina damer och herrar,

Välkomna till denna lunch.

2010 utsågs Stockholm till Europas första miljöhuvudstad. Det fanns många skäl till detta men vår vattenrening var ett skäl. Henriksdals reningsverk invigdes 1941 och var då State of the art i världen. Vatten är viktigt och för Stockholm är rent vatten självfallet oerhört väsentligt. Mälaren är vårt dricksvatten, Östersjön är vårt hav ,med allt vad det har att erbjuda. Därför är vattenrening ständigt en viktig fråga. Mycket har hänt de senaste åren, och mycket görs. Forskningsanläggningen Hammarby Sjöstadsverk, granne med Henriksdals reningsverk, är en av tre platser i Europa där ny vattenreningsteknik kommer tas fram och testas.

Sjöstadsverket, som ursprungligen bygges som en testanläggning för 600 hushåll i Hammarby Sjöstad, och som staden skänkte till KTH, IVL för ett antal år sedan för en krona, är numera världsledande inom vattenreningsforskning.

Henriksdals reningsverk skall byggas om, vid om ombyggnaden kommer biomembranteknik att användas. Det innebär att man använder sig av sk semipermeabelt membran, för att förtydliga- membran som släpper igenom vatten, men inte större molekyler lösa i vätskan.

Den nya tekniken möjliggör alltså en rening som släpper igenom vatten, men inte större molekyler, därav den bättre reningen. Dessa membran är kompakta, vilket möjliggör en fördubbling av reningsverkens biologiska kapacitet, utan att nya volymer måste byggas. Tekniken innebär inte bara en bättre rening av avloppsvattnet utan också att det är möjligt att halvera nuvarande utsläppsnivåer!

Tekniken testas nu först i Sjöstadsverket. Där finns en skalenlig modell av Henriksdals reningsprocess. En realistisk testmiljö med resultat som är direkt applicerbara i det stora reningsverket. I Sjöstadsverket har Stockholms Vatten tillsammans med IVL (Svenska miljöinstitutet) genomfört provdrift av ett membran för att bättre veta hur biomembranteknik ska kunna användas på Stockholms avloppsvatten. Där har t.ex. även ett stort projekt för att ta reda på hur läkemedelsrester kan tas bort ur renat avloppsvatten genomförts.

Så om knappt 5 år är Henriksdals reningsverk redo att ta emot avloppsvatten från hela Stockholm! Detta tack vare den nya membrananläggningen, som kommer vara världens största anläggning för kommunalt vatten. Detta är stadens största infrastrukturprojekt för avloppsrensning någonsin.

Stockholmsområdets påverkan på skärgården och Östersjön har , tack vare en bättre avloppsrening och minskning av orenade utsläpp,  minskat över tid. Vissa utsläpp är idag så låga att de överskuggas av utloppet från Mälaren!  Men – låga utsläpp från land, har däremot inneburit att påverkan utifrån, från Östersjön, har fått allt större betydelse för vattenkvaliteten i Skärgården. För en förbättrad vattenkvalitet i Östersjön är det därför viktigt att övriga länder kring Östersjön bygger ut sin avloppsrensning minst till Stockholms nivå. De måste även begränsa sina utsläpp från exempelvis jordbruket. Ombyggnaden av Henriksdals reningsverk kommer ge avsevärda miljövinster för Östersjön genom minskade utsläpp.

En bra miljö förutsätter att alla länder tar sitt ansvar och att vi kan arbeta gemensamt mot stora klimatmål. Ett av de senaste projekten att ta plats i Sjöstadsverket är just ett europeiskt samarbetsprojekt med målet att hitta klimatsmarta lösningar för kommunal vattenrening. Vid årsskiftet bytte anläggningen namn till Sweden Water Innovation Center, för att understryka det faktum att det är ett internationellt center. På detta satsar EU miljoner.

Målet med det nya EU-projekt som Hammarby Sjöstadsverk deltar i: R3 Water, är att skapa ny teknik för klimatsmart vattenrening.

På svenska står R3 Water för återvinning av vatten, resurseffektivitet och återhämtning av näringsämnen i vattnet. Förhoppningen är att projektet kan bidra till att göra något åt den globala vattenbristen. Detta vill man bland annat uppnå genom att med ny teknik kunna återanvända vatten och näringsämnen som annars går till spillo. Dagens energikrävande reningsverk ska i framtiden i stället kunna producera egen el. Projektet löper under 3,5 år och Spanien och Belgien är också med tillsammans med Sweden Water Innovation Center. Vi är nog många som följer detta projekt med stort intresse.

/

 

Tillhör skolan den kreativa branschen?

Idag deltog jag i ett intressant möte i Kista. Det handlade om spel och lärandet. I Stockholm finns det tre lärarutbildningar och många grund- och gymnasieskolor. Här finns också ett av de intressantaste spelutvecklingsklustren i världen. Vi vet att en stor andel av befolkningen ägnar sig åt spel i någon form. Inte minst är det många unga som spelar dataspel av olika slag. Detta kan de hålla på med i timmar. Samtidigt finns det många exempel på att skolan har svårt att fånga intresset hos många unga. Många unga tränar upp många olika kompetenser och får kunskaper, som kanske inte ens efterfrågas av skolan.

Jag är övertygad om att det finns mycket att lära från speluppbyggnad och den pedagogik och psykologi som används av spelutvecklarna. Det finns också en del intressant forskning på området – bl a inom Karolinska Institutet. Det kommer också allt fler rön som visar att spel är bra för att hålla hjärnan igång när man blir äldre.

Vid dagens möte fick vi några konkreta exempel på hur driftiga lärare – eldsjälar – hittat sina egna metoder i undervisningen och därmed lyckats fånga intresset hos elever som tidigare varit näst intill ointresserade av skolan. De har hittat fram till eleverna genom att närma sig dem via deras egna referenser – spelvärlden. Det finns dock utmaningar i att inom ramen för dagens rätt hårt reglerade skoldag förverkliga undervisningsmodeller som går utöver det kända och vana.

Att vara lärare i dagens samhälle och dagens skola är en helt annan utmaning än vi sett tidigare. Det gäller att fånga elevernas intresse och hålla kvar det. Jag undrar om det inte är så att dagens läraryrke ställer helt andra krav på kreativitet. Det talas mycket om hur viktigt det pedagogiska inslaget är i skolan och visst är det så. Men hur många är det som talar om läraryrket som ett kreativt yrke?

Det var en tanke som slog mig idag när jag lyssnade på alla kloka och intressanta inlägg, varav många på olika sätt vittnade om att det visst finns anledning att hitta vägar för samverkan mellan de ”olika världarna – skolan och spelbranschen.

Jag undrar om dagens lärare ser sig som verksamma inom ett kreativt yrke? Och hur ser de tre lärarutbildningarna på läraren som ett kreativt yrke? Det vore intressant att veta.

Om man ska döma av det eftersnack som var – och det faktum att många dröjde sig kvar för att tala vidare – så fungerade mötet som ide- och tankeväckare. Förhoppningsvis kommer det en kreativ fortsättning på detta! Att det uppstår fler länkar mellan skolan och spelbranschen. För här borde det finnas god potential med tanke på vad som redan finns i Stockholm.

//

Nu testas tysta leveranser nattetid

Jag har tidigare bloggat om ett projekt som kallas ”Off peak-leveranser”, som utgör en del av de projekt som ingår i stadens leveransstrategi. Tanken är att kunna utnyttja fler av dygnets timmar för leveranser till livsmedelsbutiker och restauranger mellan klockan 22.00 och klockan 06.00.

Idag hade jag förmånen att i inviga pilotprojektet. En ny och tyst elhybrid-lastbil används i projektet. Stockholms stad har gett dispens från nattförbudet mellan klockan 22.00 och 06.00 för tunga lastbilar till denna elhybrid-lastbil under projekttiden, som pågår under två år.

Projektet är möjligt tack vare samarbetet med Lidl, Volvo lastvagnar och Svebol logistics. Lidl (vars butiker medverkar och som lagt om sina ruttbeställningar av godset), Volvo Lastvagnar (som bidrar med elhybrid-lastbilen) och Svebol Logistics (åkeriet).

Under den välbesökta invigningen intervjuade jag de berörda aktörerna och det är onekligen ett projekt som alla brinner för och många andra har ögonen på. Katarina Rosenqvist och Mikael Hemmingsen från Lidl berättade att det är fem av deras citybutiker som deltar och att projektet är viktigt för deras hållbarhetsarbete. Detta är projekt är det första av sitt slag för dem och deras tyska ägare har visat stort intresse för projektet.

Christina Eriksson, från Volvo lastvagnar, berättade lite mer om själva elhybrid-lastbilen, som återvinner bromsenergi under hela körningen. Det vill säga, bilen laddas snabbt och laddas ur i takt med bromsning och acceleration. Genom lastbilen spar de bränsle på mellan 15-20%.

Martin Svedin från åkeriföretaget Svebol Logistics berättade att de får bättre förutsättningar genom projektet. Den opålitliga framkomligheten i stadstrafiken gör att de ha fler lastbilar ute för att garantera att varorna kommer fram i tid.

Vid demonstrationen av elhybrid-lastbilen förklarades det att detta är den första lastbilen som är peak certifierad – lasthissens ljudnivå är halverad bland annat och själva golvet på hissen tystar också ner ljudnivån.

Detta är onekligen ett av de viktigaste projekten just. Många vittnar om den problematik som idag finns för åkeriföretagen vad gäller framkomlighet i Stockholms innerstad. Jag är glad för det intresse som aktörerna själva visar för arbetet med leveransstrategins olika delar. Eftersom projektet är långt – 2 år – så kan fler aktörer tillkomma under projekttiden, vilket jag hoppas sker. Det är enbart tillsammans med näringslivet, transportföretagen och forskare som vi kan hitta nya och innovativa lösningar på de framkomlighetsutmaningar som vi har. Det ska bli spännande att se hur projektet utvecklas och förhoppningsvis öka framkomligheten för Stockholms viktiga godstransporter.
/

20140602-223904-81544071.jpg

20140602-223903-81543270.jpg
Foto Lennart Johansson

Ett tryggt och snyggt Stockholm för alla

Stockholm ska vara en trygg och trevlig stad att vistas och bo i. Här spelar den offentliga miljön en mycket viktig roll. Klotter, skräp och mörka platser skapar otrygghet.

I ett land där människor längtar efter solljus och värme under nästan 6 månader är det inte förvånande att stockholmarna också uppskattar en upplyst stad med bra gatu- och parkbelysning. Något som också bidrar till ökad trygghet. I Stockholms stad har vi sedan många år tillbaka satsat på att förbättra och utöka belysningen runtom i staden – både på miljöeffektiva och konstnärligt kreativa sätt. På dagens trafik- och renhållningsnämnd beslutade vi om en ny övergripande ljusstrategi för Stockholms offentliga belysningsmiljöer. I budget för 2014 har majoriteten satsat 12 Mkr på ökad belysning i hela staden, inklusive julbelysning i ytterstaden. Vi ska även, genom samverkan med Stockholms läns landsting, bidra till en tryggare och renare resemiljö i anslutning till tunnelbanestationer.

Alllt sedan alliansen vann valet 2006 har vi jobbat tydligt för ett tryggare och snyggare Stockholm. Beslut om nolltolerans för klotter tog av kommunfullmäktige hösten 2007. Klotterpolicyn kompletterades med en 24-timmarsgaranti för klottersanering, vilket innebär att varje inrapportering av klotter ska vara åtgärdat inom 24 timmar under förutsättning att det skett på fastigheter som staden har rådighet över. Vi har även gjort det lättare för stockholmarna att felanmäla bland annat klotter genom vår nya Tyck till –app, som lanserade i februari. Där kan du på ett lätt och smidigt sett kan felanmäla via telefonens kamera- och gps-funktion.

Nolltoleransen för klotter har märkligt nog blivit väldigt provocerande. Jag är dock övertygad om att den uppskattas av stockholmarna. Under 2013 genomförde trafikkontoret en medborgarundersökning som bland annat visat att mer än 80 procent är mycket eller ganska negativa till klotter på fasader och andra allmänna platser i sitt bostadsområde samt på tunnelbanetåg/pendeltåg. I likhet med oss anser stockholmare att vi inte ska acceptera att människor tar sig rätten att klottra på annan egendom. Det finns med andra ord ett starkt stöd för vårt målmedvetna arbetet för att skapa en tryggare stadsmiljö för stockholmarna och för besökare. Vi tar ett helhetsgrepp över stadsmiljön där äganderätten respekteras och värnas.

En nedklottrad och mörk stadsmiljö eller en ren och trygg stad. Vilket Stockholm vill du se?

/

Förverkligas infrastruktursatsningarna om det bli maktskifte?

Idag invigdes den nya sträckningen för E18 vid Hjulsta-Kista. Detta är ett av många exempel på viktiga infrastruktursatsningar som alliansen har genomfört. För det är lätt att glömma att det som nu görs är historiska satsningar i den tidigare eftersatta infrastrukturen i Stockholm.

Det är viktigt att inse att detta är en utveckling som den splittrade oppositionen mycket väl kan sätta punkt för eftersom de är oeniga om de flesta av de planerade projekten;
· Vi har tagit ett historiskt beslut om en tunnelbaneutbyggnad med 9 nya stationer. Tunnelbanan kommer underlätta många stockholmares vardag och öka framkomligheten i hela Stockholm. V röstade mot det nya t-baneavtalet i kommunfullmäktige och Socialdemokraterna vill riva upp finansieringen i Stockholmspaketet.
· Förbifart Stockholm är på gång och kommer avlasta innerstaden från trafik och förbättra innerstadsluften i den täta stadsmiljön då fordon som inte har målpunkt i city kan köra runt staden. Bussarna kan köra till andra delar av regionen snabbare än idag. Miljöpartiet och Vänsterpartiet är tydliga med att de inte sätter sig i en regering som bygger Förbifart Stockholm. De vill stoppa Förbifart Stockholm.
· Alliansregeringen utreder en östlig förbindelse. Det innebär att Stockholm äntligen kan få en ringled, som många andra storstäder. Även detta motsätter sig Mp och V.
· Det enda oppositionspartierna verkar någorlunda överens om är en nedläggning av Stockholms cityflygplats Bromma. En nedläggning skulle vara ett hårt slag mot Stockholmsregionens tillväxtmöjligheter och fler jobb.

I en debattartikel, som Dagens Samhälle publicerar idag, ställer Sten Nordin och jag följande mycket relevanta frågor till oppositionen. Och vi ser fram emot ett gemensamt svar från Mp, V och S
1. Blir det någon ny tunnelbana till Nacka, Järfälla och Solna?
2. Vad händer med Förbifarten?
3. Blir det någon Östlig förbindelse?
4. Kommer den rödgröna oppositionen att lägga ner Bromma flygplats?

Det ska onekligen bli intressant att se vad vi får för besked. Stockholms stad och hela regionens tillväxt är helt klart i farozonen om oppositionen vinner i höst. Jag vet vilket Stockholm jag vill se efter valet i september. Vilket Stockholm vill du se?
/

Bromma, tillgänglighet och konkurrenskraft

Jag välkomnar den debatt som nu kommit om Bromma flygplats eftersom den tydliggör för stockholmarna att Brommas framtid är i fara. Jag tror att det är många som inte känner till att Bromma Flygplats hotas om det blir maktskifte i höstens val. Både MP och V hårt driver frågan om en nedläggning av flygplatsen. Och eftersom (S) i Stockholm är splittrat i frågan, även om Magdalena Andersson försöker ge sken av att de vill behålla Bromma, så är hotet reellt.

För oss moderater är detta förslag ett klart dråpslag lmot Stockholmsregionens tillgänglighet. I en allt globalare värld är goda förbindelser till och från andra delar av världen otroligt viktigt. Det handlar om att vara konkurrenskraftig för lokalisering av företag i Stockholm och det är viktigt för att locka hit såväl kapital som kompetens. Ingen annan stad i Norden har så många företag sina huvudkontor som Stockholm. Det ska vi vara glada för. Men det är inte givet att det kommer att vara så i framtiden. Det lockar till sig tjänste- och servicepersonal och kompetens.

Utan Bromma flygplats skulle Arlandas möjligheter att utvecklas försvinna.Bromma har idag över 2 miljoner passagerare. För mig är det obegripligt att oppositionen inte förstår – eller vill förstå – att tillgängligheten hänger intimt ihop med antalet jobbtillfällen i Stockholm.

Vi vet att Bromma flygplats behövs. Det är därför som avtalet med Swedavia har förlängts. Det innebär att Swedavia kan göra de oinvesteringar som behövs för att flygplatsen ska ha en hög standard såväl miljö- som säkerhets- och hållbarhetsmässigt. Näringslivet uppskattar affärsflygets möjligheter på Bromma.

Den tillväxt som vi ser i Stockholm idag kommer inte av sig självt. Den beror på den politik som förs. En politik som baseras på tilltron till människors kreativitet, företagande och att mångfald är bra för ett samhälle. Valet i höst handlar om att fortsätta på den väg som Stockholm slagit in på under Alliansens ledning, en politik som lett till att Stockholm idag har en av Europas högsta sysselsättningsnivå, en politik som gjort det möjligt att ta emot över 100.000 nya stockholmare och en politik som gör att nyföretagandet blomstrar i Stockholm. Denna politik står mot oppositionens, som står för att reglera och begränsa. Vi vet av tidigare erfarenheter att Socialdemokraterna blivit tvungna att backa i viktiga infrastrukturfrågor på grund av Miljöpartiet.

Vilket Stockholm vill du se efter valet i september?

/

Kraftig förbättring av PM10-halterna under 2014

Av trafik- och renhållningsnämndens tertialrapport 1, som tas på nästa nämnd, framgår det att luftkvaliteten har blivit bättre i WStockholm första kvartalet 2014 jfr med 2013.  44 överträdelser under januari till april 2014 jämfört med 145 överträdelser under samma mätperiod 2013. Det visar att stadens kraftiga åtgärder för att få ner halterna har gett resultat!

  2013-01-01 – 2013-04-09 2014-01-01 – 2014-04-09
Odengatan

Mätstation   saknades

4

Folkungagatan

35

9

Hornsgatan

25

9

Sveavägen 59

22

9

Sveavägen 83

33

11

Norrlandsgatan

30

2

Totalt

145

44

I 2014 års budget satsar vi totalt 41 miljoner kronor extra för att intensifiera arbetet för en renare luft för stockholmarna. De mest effektiva åtgärderna har varit utökad dammbindning på Stockholms gator och trafikleder samt vakuumsugning. Under mars månad i år har även försök gjorts med CMA+KF (CalciumMagnesiumAcetat+KaliumFormiat) på en del av Sveavägen och under april spreds även CMA kvartersvis i ett område runt Sveavägen.

Men vi behöver få ner halterna mer. Jag har sagt det förr och jag säger det igen –  det är dubbdäcksanvändningen som är  den enskilt viktigaste faktorn för att staden överskrider EU:s gränsvärden luftpartiklarna PM10. Regeringen har öppnat för att utreda stadens önskemål om en dubbdäcksavgift, vilket är glädjande. Men grunden handlar det om det egna valet.  Varje bilist kan själv bidra till stockholmsluftens kvalitet. Det handlar om att dubbdäcksanvändningen måste minska.

/

Bra DN

Ibland undrar man hur saker blir till. DN har uppmärksammat att det finns cykelfält i bl a Farsta där det står trafikskyltar mitt i fältet. Det är bra att detta uppmärksammas och givetvis helt sanslöst att någon kan komma på tanken att göra en sådan lösning. Kort sagt livsfarligt. Lika konstigt är dock att det verkar finnas mönniskor som tror att politiker -och i detta fall jag -har godkänt dylika lösningar. Om vi från politiskt håll skulle vilja djävlas med cyklister -varför avsätter vi då 1miljard för cykelinfrastrukturinvesteringar?

Självfallet handlar detta exempel om undermåligt arbete från de som gjort jobbet och självfallet är det bra att liknande tokigheter -om det finns fler -uppmärksammas och tydliggörs. Det är många som är involverade i stadens exploateringar och uppenbart -tyvärr -så verkar det saknas sunt förnuft hos vissa. Resultatet talar för sig själv när det gäller det exemel som DN lyft fram.
/

Veckans nystart 27

 

 

 

 

 

 

Exempel 27 – Elina

Elina är 23 år och kom i kontakt med Stockholms stads projekt Merit via Arbetsförmedlingen. Hon hade sökt jobb ett tag men utan framgång. När hon såg att hon kunde erbjudas praktikplats via Merit tog hon chansen och hoppade på det tåget.

Merit startades 2010 med målet att underlätta ungas etablering på arbetsmarknaden, främja motivationen till studier eller arbete och förebygga utanförskap bland unga. Med en egen modell för unga arbetslösa och unga i utanförskap erbjuder projektet Merit skräddarsydda insatser för att få fler av dessa unga att ta del av utbildningar och insatser som redan finns. Efter att Elina hade varit på Merit fick hon ta del av en praktikplats på ICA där hon fick testa på alla möjliga olika arbetsuppgifter.

”Det har varit kul och skönt att vara ute på en arbetsplats igen. Det är en stor sak för mig just nu i och med att jag har haft det ganska jobbigt och det inte såg så ljust ut för mig innan. Nu känns det som att det kan lösa sig med såväl jobb som livet i stort.” Säger Elina.

Ett jobb är så mycket mer än bara en lön på kontot varje månad!

Stadens förnyelsepris åter till trafikkontoret

Förnyelsepriset är Stockholms stads pris för alla stadens verksamheter. Syftet är att uppmärksamma förnyelse och innovation. Fokus är på att förbättrat kvaliteten, ökat effektiviteten, bidragit till en hållbar utveckling eller förenklat arbetet. Allt i syfte att öka nyttan för stockholmarna. Priset är en statyett och 50 000 kronor.

I år belönas enheten för ÅVC och farligt avfall för sitt innovativa arbete med att göra det lättare för stockholmarna att värna miljön. I samverkan med studenter från KTH och en lokal konstruktör har enheten utarbetat en helt ny och unik produkt, en miljöstation som kan placeras i gatumiljö som kan vara tillgänglig 24-timmar om dygnet. Två viktiga aspekter i utvecklingen har varit att öka säkerheten, både för avlämnaren av avfallet och för de som hämtar avfallet, samt att tillgängligheten ska vara högre än idag. Stockholmarna får därmed ett säkrare och mer lättillgängligt sätt att bli av med farligt avfall.

I den nya miljöstationen lämnar du ditt farliga avfall genom en lucka. När du lämnat klart stängs luckan automatiskt. På så sätt slipper du komma i kontakt med andra kunders avfall. Det är bara utbildad personal som hanterar avfallet. Miljöstationen känner själv av när den börjar bli full och behöver en tömning.

Miljöstationen är ett utmärkt exempel på hur samarbete mellan staden, näringslivet och högre utbildning bidrar till Stockholms fortsatta utveckling och innovationskraft. Därför är det verkligen kul att denna idé som utarbetats i samarbete med studenter från KTH uppmärksammas.

Grattis till alla som deltagit i utvecklingsprojektet.
/