Oppositionen vill ta mer pengar av stockholmarna

60 öre i skattehöjning är oppositionens erbjudande till stockholmarna för 2010. De har ingen gemensam budget men de är överens om att alla ska betala mer i skatt. 3.000 kr mer för ett vanligt hushåll. Om man tittar på s budgetförslag så är det häpnadsväckande. De säger att de ska satsa mer på i stort sett allt. Hälften av skatteökningsintäkterna ska användas till förskolorna. Den andra hälften ska räcka till väldigt mycket om man ska tro (s). Det finns all anledning att ifrågasätta seriositeten i denna budget. Mer om detta när budgetdebatten i kommunfullmäktige i mitten av november.

Jag konstaterar också att Yvonne Ruwaida kallar in hjälp från riksplanet i form av Maria Wetterstrand när det gäller trafikpolitiken i Stockholm. De ska ha en pressträff där trafikprogram för Stockholm presenteras. Intressant signal tycker jag.

Till sist så har trafiklandstingsrådet Christer Wennerholm och jag en replik på Handelskammaren och (s) gemensamma debattartikel mor Spårväg city.
/

Häftigt att betala skatt?

S har kongress i slutet av veckan. De har redan innan kongressen meddelat att skatten ska höjas. Intressant nog ligger skattedebatten natten mellan fredag/lördag. Om de nu tycker att det är så häftigt att höja skatter – varför då lägga den debatten på ”off-media time”? Är det måhända så att (s)-partiledningen börjar få kalla fötter för sin skattepolitik gentemot låg- och medelinkomsttagarna?

En dag i framtidens tecken

Dagen började med att jag inledde ett journalistseminarium som Mercedes Benz arrangerade i Stockholm för att presentera sin nya biogasdriva lastbil. Journalister från övriga Europa hade kommit till Stockholm för man ville lansera sin nya modell i miljöstaden Stockholm.

Därefter var det dags för nästa världslansering. Nimbus hade valt Stockholm som stad för att lansera sin nya eldrivna båt Nimbus Nova 27. En helt tyst båt. Den enda skillnaden mot båten på länken är att den som visades idag har ett batteri som laddas på ca 3 timmar. Räckvidden är som från staden till Sandhamn. Motorn är till tillverkad av ett uppsalaföretag. Detta kommer att innebära en revolution i skärgården. Helt tysta fritidsbåtar! Den kan laddas via vanliga eluttag. Betalningssystem lär dock behövas för just laddningen. Kul att företagen på detta sätt väljer att göra sina miljölanseringar i Stockholm.

Det tredje exemplet för dagen är invigningen av det nya Liljeholmstorget. Finska Citycon har här byggt ett centrum med bostäder, affärer och arbetsplatser som är direkt anslutet till tunnelbanan. 41.000 personer byter färdmedel här varje dag. En enorm potential för detta välplacerade miljövänliga center. Bygget är förmodligen norra europas miljövänligaste köpcentrum. LEED byggnad med platinumklassning. 38.000 arbetsplatser finns i dess närhet och ca 100.000 personer kommer att bo i området inom kort. Det motsvarar ett Lund. Liljeholmstorget och dess omgivningar är ytterligare ett exempel på att täthet är miljömässigt bra, och att det är viktigt att bygga i kollektivtrafiktäta områden. Här finns såväl tvärspårväg, T-bana som bussar.

Idag fattade regeringen också det formella beslutet som innebär att kommuner kan reglera dubbdäcksanvändningen på enskilda gator. Ett välkommet beslut!
/

Spårväg City

Handelskammarens Peter Egardt har lagt sig till med socialdemokratisk retorik när det gäller Spårväg City. Lite märkligt tycker jag. Tryter argumenten för motståndet tro? Socialdemokraterna pratar mycket om att nya bostadsområden måste försörjas med kollektivtrafik. Här har vi två områden Västra Kungsholmen och miljöprofilområdet Norra Djurgårdsstaden som ska få kollektivtrafik i form av en spårväg som går via Centralen och City och de säger nej. Hur ser deras alternativ ut tro?

däckia och ny feederlinje

Tisdagens företagsbesök gick till Däckia. De har fullt upp i dessa dagar. De kan konstatera ett påtagligt ökat intresse för odubbade vinterdäck och att kunderna ställer mer frågor innan de köper. För Däckias del så får de ju sälja i vilket fall som helst men de uppskattar ett ökat intresse.

Den moderata kommunfullmäktigegruppen besökte stockholms hamnar idag. Bl a fick gruppen höra att HPh, hamnens samarbetspartner i containerterminalen och en av världens största aktörer på detta område, redan lyckats få 2 nya feederlinjer till Stockholm. det är välkommet.

Finsk Tv är intresserad av dubbdäcksförbudet på Hornsgatan. De har intervjuat idag.
/

Beslut om miljöprofilområden i kommunfullmäktige

Nu har det formella beslutet tagit om att satsa på att utveckla Norra Djurgårdsstden och Västra Liljeholmen till nya miljöprofilområden för Stockholm. Därtill ska läggas den viktiga miljöprofileringen av miljonprogramsområdets bostäder. En nog så utmanande uppgift. Det finns stort behov i världen av exempel på att man faktiskt kan miljöprofilera existerande bostadsområden.

Miljöpartiet är som vanligt gnälliga och vägrar att acceptera att något annat parti kan ta initiativ på miljöområdet. Deras trovärdighet när de kritiserar oss för att inte vara intresserade av miljöpolitik är lika med noll. Inrättandet av miljöprofilområdena, sjösättandet av samarbetet med näringslivet för en bättre stockholmsmiljö i form av Stockholms klimatpakt, den ökade fokuseringen på miljöförvaltningens oerhört viktiga myndighetsfunktion som kontrollant på livsmedelshanterings och hälsoområdet och samarbetet med Fortum kring elbilsvision 2030, en ökning av biogasproduktionen inom Stockholm vatten med 30% är bara några exempel som talar sitt tydliga språk.

Det känns bra att nu ha ett fullmäktigebeslut i ryggen i det fortsatta arbetet för att tillsammans med olika intressenter inom staden och näringslivet utveckla de nya miljöprofilområdena. Socialdemokraterna var märkbart tysta i debatten igår. Kan det bero på att de i och med sitt nej till Spårväg City, inte har något svar på hur de ska lösa kollektivtrafikfrågan till Norra Djurgårdsstaden? Det ska bli spännande att se hur de ska få ihop den ekvationen.

/

Marknaden ber stockholms gasbilägare om ursäkt

Vi blev tagna på sängen. Så skriver Gasföreningen mfl i ett brev till gasbilsförarna i Stockholm. Du kan läsa brevet här.

Försäljningen av gasbilar har mångdubblats det senaste året. Det är bra. Problemet är att när kunderna inte kan lita på att det finns gas i tankarna när de ska tanka så riskerar denna utveckling att stoppas. Det verkar som om media mfl tror att det är Stockholm stad som står för leveranser till gasmackarna. Men så är ju inte fallet. Det är AGA som har avtal med tankstationerna och det är de som har ansvaret för gasleveranserna. Jag har varit mycket tydlig med att det är viktigt att stockholms fordonsgasbilägare kan lita på att det finns gas i pumparna när man kommer dit. För att säkerställa förtroendet är det viktigt att AGA kompletterar med naturgas om det inte finns tillräckligt med biogas. Så gör man på alla andra håll i landet och så måste ske även i Stockholm, för att säkerställa tillgången på fordonsgas. Dessutom handlar det om att öppna ”proffsstationer” för sopbilar mfl. Vilket också är på gång i Stockholm.

Så det är glädjande att det finns en ökande efterfrågan på fordonsgas i Stockholm. Heder till Gasföreningen mfl som ber om ursäkt.
För det är viktigt att marknadens aktörer tar ansvar för att de också levererar det som kunderna vill ha – gas till sin bil.

/

Stockholm Vatten har ökat produktionen av biogas med ca 30% det senaste året.

sverigedemokraterna och a-kassan

Intressant att Sverigedemokraterna nu än tydligare markerar att de vill ha (s)-väljare. För det är väl så man måste betrakta deras markering i a-kassefrågan vid deras landsdagar. Dessutom är valet av Carina Herrstedt från Landskrona en indikation på detta. Landskrona är ju en kommun som länge dominerats av (s) men som ju sedan valet 2006 har en stark representation från Sverigedemokraterna, hela 23%. Nästan var 4:e väljare i Landskrona alltså. Nu hoppas de uppenbarligen på att ta fler s-väljare i riket.
/

Norra Djurgårdsstaden och miljöhuvudstadsåret drar

Morgonen började med ett frukostmöte som Stockholm Business region arrangerade. 150 personer fanns på plats i arla morgonstund för att höra om stadens arbete med Norra Djurgårdsstaden och hur vi jobbar tillsammans med näringslivet för att detta ska bli ett nytt miljöprofilområde för Stockholm, och ge möjligheter för de företag som levererar till området att sälja sitt kunnande och sina produkter till andra delar av världen. Det finns ett enormt intresse för detta och det känns mycket bra.

På eftermiddagen träffade jag företrädare för Öppen skärgård. De vill gärna bidra till att konkretisera Stockholms miljöprofil under miljöhuvudstadsåret 2010. Skärgården och besöksnäringen, inte minst våra gröna kilar, kan marknadsföras än bättre än vad som sker idag och vad skulle passa bättre än att hitta en form för det under det år som Stockholm är Europas miljöhuvudstad. Jag skulle gärna se att tex konferensarrangörer söker kontakt med öppen skärgård för att hitta besökspaket som de kan erbjuda konferensdeltagare i anslutning till konferenser. Ett attraktivt sådant erbjudande skulle ju dels kunna leda till att besökare stannar några dagar extra och det skulle också kunna innebära att skärgårdens attraktioner kan få en längre säsong än vad man har idag.

Igår invigde jag den första gröna pizzerian Gaia Pizza som ligger vid Hötorgets T-banestation, nedgången under Cervera. God pizza baserad enbart på ekologiska produkter.

/

Hur tänker (s)?

Idag på miljö-och hälsoskyddsnämnden lägger Karin Wanngård (s) en skrivelse om att alla anställda i Stockholm stad ska få möjlighet att göra bruttolöneavdrag om man har miljöbil. Intressant idé. Idag är det bara förvaltningschefer som har tjänstebilar och de ska vara miljöbilar. Nu vill alltså (s) utöka detta till att gälla alla anställda i staden. Undras vad deras samarbetspartners som vill minska bilanvändandet tycker om det? Det ska dessutom bli intressant att se om och i så fall hur (s) tänkt finansiera detta i budgeten.

När allt fler företag går bort från tjänste- och förmånsanvändandet, för att på så sätt markera sin miljömedvetenhet, så vill (s) utöka det till alla 43.000 anställda i staden. Imponerande fingertoppskänsla!
/