Veckans nystart 19

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Exempel 19 – Jessika Nilsson

25-åriga Jessika Nilsson har gett sig själv en nystart. Lärvux erbjöd tips, stöd och utbildning. Nu har hon fått in en fot i arbetslivet och skapat sig en tillvaro hon trivs med. Jessika hade en trasslig skolgång, hon bytte skolor flera gånger och fick inte fullständiga betyg. Det var först när hon blev lite äldre som hon tog tag i skolan på allvar. Efter gymnasiet försökte Jessika komma vidare i arbetslivet. Men hon fick inget jobb.

”Det kändes som jag frös till is, självkänslan blev låg.” ,säger Jessika.

Genom en vän fick hon reda på att Lärvux fanns. Hon började först läsa matte en gång i veckan, som senare blev två dagar i veckan. Genom det stärktes hennes självförtroende. Från att ha suttit hemma och om dagarna kom Jessika nu ut i samhället och fick stärkt självförtroende. Jessikas lärare, som visste att hon hade haft hund i flera år, tipsade henne om att Lärvux hade erbjöd en hundkurs, som Jessika påbörjade. Samtidigt som hon gick kursen sökte hon praktikplats, och hittade så småningom hunddagiset Lathunden i Farsta där hon fick börja som praktikant.

Efter en tid startade Lärvux sin lärlingsutbildning. Hon påbörjade den och fortsatte som lärling på Lathunden, vilket passade henne bra. Lärlingsutbildningen är till den allra största delen förlagd på en praktikplats med handledare. Teorin är på tre timmar i veckan. Nu har Jessika varit på hunddagiset i ett drygt halvår och stortrivs. Hon har 100 % närvaro och hon har fått struktur i sin vardag. När teorin är färdig finns stor möjlighet till anställning.

”Det känns som ett vanligt liv, jag vågar leva och ta för mig mera. Det vågade jag inte förut. Jag var tyst som en mus.”

/

 

Veckans nystart 18

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Exempel 18 – Maria

Maria tog tillvara på sin andra chans. Från en lite trasslig uppväxt är hon på god väg att slutföra gymnasiet vid Åsö vuxenutbildning. Under uppväxten fick hon ofta höra att hon var ”ordblind” och inte hade något läshuvud. Det var en bidragande orsak till att hon slutade gå till skolan redan i grundskolan. Hon hoppade av gymnasiet redan efter första terminen och började jobba i butik. Nio år senare är Maria gift och har tre barn.

– Jag fick lust att utmana mitt öde. Jag tog mod till mig och sökte en kurs till ekonomiassistent på Lernia. Jag hade pluggat som en galning och fått enormt mycket hjälp av en kurskamrat för att klara detta. Då bestämde jag mig för att skaffa gymnasie-kompetens, säger Maria.

Under våren 2011 fick Maria beskedet att hon var dyslektiker. Hon läste under den perioden in gymnasieutbildningen på Åsö vuxenutbildning. Skolans lärare och specialpedagog hjälper Maria att nå sina mål.

– Engelska är mitt absolut sämsta ämne. Tack vare mina lärare har jag lärt mig skriva olika typer av texter vilket är enormt värdefullt. Av 11 betyg jag hittills fått är 9 mvg, säger Maria.

Marias mål är att bli hälsopedagog i framtiden. Hon rekommenderar Åsö vuxengymnasium varmt till andra som behöver läsa in grund- eller gymnasiebehörigheten.

/

Veckans nystart 17

 

 

 

 

 

 

 

Exempel 17 – Kristina Ulitina

Kristina är 25 år, kommer från Estland och studerar sfi för ekonomer och jurister, SIFA, svenska för akademiker. Hon vill slå ett slag för det svenska föreningslivet, som hjälper många nyanlända stockholmare att förbättra sina språkkunskaper.

2011 kom Kristina till Sverige. Med engelska som undervisningsspråk har hon tagit två examina vid Stockholms universitet, dels i Europeisk rätt, dels i Europeisk materialrätt. Vid SIFAs inspirationsträff våren 2013 vittnade flera studenter om att svenskar tycks behöva en anledning för att träffas och prata. Kristina var en av dem som deltog. Därefter började hon engagera sig i Jusek. Föreningslivet är en bra plattform för att utveckla sitt kontaktnät och sitt språk.

– Det har gått ganska snabbt och lätt för mig att lära mig svenska. Jag tror att det beror på att jag är nyfiken, vågar fråga och verkligen vill lära mig mer, säger Kristina.

I framtiden vill hon bidra till att utveckla Sveriges innovationsklimat genom att informera om immaterialrättsliga möjligheter.

– Jag har ett stort samhällsengagemang och kan flera språk: ryska, etniska, engelska, tyska och svenska. Med det vill jag påverka Sverige och Östersjöregionen, säger hon.

Chanserna för Kristina är goda. 8 av 10 som läser SIFA går vidare till jobb eller studier inom två år.

/

Veckans nystart 16

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Exempel 16 – Shabnam Behroouzi

Shabnam kommer från Iran och har läst svenska på Stockholms intensivsvenska för akademiker (SIFA). I dag studerar hon en yrkeshögskoleutbildning (Yh) vid Nackademien. Under hösten 2012 genomfördes ett ingenjörsmentorprogram som Shabnam deltog i. Enligt flera studenter har mentorsprogrammet varit givande för det fortsatta yrkeslivet i Sverige.

Shabnam började läsa SFI i november 2010. Via mentorsprogrammet träffade hon Sofia Liljestrand (bilden) som är projektledare på Tele2. De båda utgör ett av 20 par adepter från sfinx (svenska för ingenjörer) och frivilliga mentorer från fackförbundet Sveriges ingenjörer.

– Det bästa med mentorsprogrammet var att lära känna en person som står mitt i arbetslivet. En del har fått göra studiebesök på arbetsplatser och andra har fått praktik, säger hon.

– Dessutom fick vi hjälp med att skriva CV och personligt brev. En del har hittat jobb och mitt kontaktnät har vuxit. Mentorerna har hjälpt oss genom sitt engagemang och genom att svara på många sorters frågor om samhället och jobb, säger Shabnam.

Efter mentorskapsprogrammet kom Shabnam in på en Yh-utbildning vid Nackademin. En Yh-utbildning har utformats i samarbete med branschen och innebär mycket praktiskt arbete för studenten. Utbildningarna leder snabbt till jobb. Av dem som tog examen 2011 hade 87 procent anställning eller egen firma ett år senare.

/

Veckans Nystart 15

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Exempel 15 – Mohammad Zahra

Mohammad är palestinier och kom till Sverige från Jordanien för 3 år sedan. I april gick han ut sfx-utbildningen Svenska för lastbilsförare (SFL) som SFI Söderort driver i samarbete med Stockholms transport- och fordonstekniska gymnasium. Nu jobbar han heltid som distributionsförare på Schenker.

I Jordanien arbetade Mohammad som lastbilsförare, så han hade redan bra koll på vad yrket innebar. Problemet var språket och alla regler han var tvungen att lära sig. Med SFI-lärarnas och yrkeslärarnas hjälp klarade han utbildningen. Han var i gott sällskap – även hans 18 klasskamrater klarade utbildningen.

– Man måste plugga, annars går det inte, säger Mohammad.

För att klara 800 gymnasiepoäng från gymnasiets transportprogram och samtidigt lära sig svenska på lite drygt en termin gäller det att ligga i. Betygsutfallet ligger på mellan 90 och 95 procent godkända gymnasiebetyg, vilket visar att utbildningarna ändå fungerar bra. Mycket är vunnet med motiverade elever förstås.

Mohammad arbetar sedan sommaren 2012 med att leverera gods över hela södra storstockholm. Hör honom själv berätta om sitt jobb i filmklippet: http://www.youtube.com/watch?v=I3L1a5hO37o&feature=c4-overview-vl&list=PLg16UCcXFJEAqcKBGgbmnX525pgSsYNaV

 

Veckans Nystart 14

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Exempel 14 – Leila Ahmad

Leila Ahman kom till Sverige från Syrien för sex år sedan. Hon hade med sig en gymnasieexamen hemifrån, men studierna avbröts av giftermål och barn. Nu läser hon upp sina gymnasiebetyg och kompletterar med svenska på Åsö vuxengymnasium.

När Leila kom till Sverige validerades hennes gymnasieexamen från Syrien. Den motsvarade 154 gymnasiepoäng av 240 som en fullgjord gymnasieutbildning i Sverige består av.

– I Syrien tog jag tyvärr inte studierna på så stort allvar. Men nu i Sverige lägger jag ner mer tid och anstränger mig mycket, säger Leila.

Nu läser hon på Åsö vuxengymnasium för att komplettera med svenska, engelska och samhällskunskap för att få högskolebehörighet.

– Jag vill bli tandtekniker eller tandhygienist. Jag har pratat med min studievägledare och sett vad som passar mig och hur jag kan dra nytta av den utbildning jag redan har. Dessutom borde fler ta hand om sina tänder, säger Leila.

Inom den kommunala vuxenutbildningen finns 22 externa utbildningsanordnare utöver egenregiverksamheten. På Åsö vuxengymnasium studerar cirka 6 000 studenter varje år.

Veckans nystart 13

20140124-003720.jpg

Exempel 13 -Nana Adje

Nana kom ensam till Sverige som 18-åring från Ghana, för fem år sedan. Under våren 2010 fick hon via Jobbtorg Rosenlund en ungdomsanställning.

En ungdomsanställning innebär att stadens olika verksamheter och bolag erbjuder praktik och visstidsanställningar till unga. Jobbtorg Stockholm står för lönekostnaden, och det är en mycket effektiv hjälp för unga att komma vidare till en sysselsättning och egen försörjning.

Nana är ett lysande exempel. Hennes ungdomsanställning började med en praktikplats på Matteus förskolor på Odenplan.

Nana kämpade hårt under praktiken, vilket gav gehör hos chefen. När ungdomsanställningen var över efter sex månader blev hon erbjuden en tillsvidareanställning på förskolan. I dag har hon en trygg ekonomi och en ljus framtid.

Parallellt har Nana hjälpt sin lillebror, som nu är 16 år, till ett bra liv här i Sverige. Nu hoppas de på att snart kunna åka hem till Gahna för att hälsa på sin familj.

Veckans nystart 12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Exempel 12 -Nadja Roma

Nadja hoppade av gymnasiet för att spela tennis i landslaget på heltid. Nu är hon 22 och läser in hela gymnasiet i efterhand. Det är möjligt tack vare stadens vuxenutbildning på Åsö vuxengymnasium.

Livet som tennisproffs innebar mycket resor och träning. Det gick inte att kombinera med gymnasiet, så därför valde Nadja att hoppa av.

– Det är inget jag ångrar. Jag fick chansen att spela i landslaget och tog den, säger Nadja Roma.

På Åsö vuxengymnasium läser hon in hela gymnasiet på distans samtidigt som hon arbetar med olika evenemang i Globen.

– Jag gillar att jobba på egen hand och behöver inte någon som står jämte och säger vad jag ska göra. Matten är svårast att klara på egen hand hittills, säger hon.

Totalt räknar Nadja med att studera i fyra år för att kunna arbeta samtidigt.

– Jag vill inte stänga dörren för högskolestudier framöver, säger hon.

Det är viktigt att ge en andra chans till den som saknar en fullständig grund- eller gymnasieutbildning. Vuxenutbildningen skapar också möjligheter till den som vill förändra sitt karriärsval och byta yrke till något som passar bättre.

I Stockholm erbjuder 22 externa utbildningsanordnare utbildning inom den kommunala vuxenutbildningen utöver egenregiverksamheten.  Utbildningen når allt bättre resultat och andelen avbrott minskar.

/

Veckans nystart 11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Exempel 11 – Robert Akander

Robert började i restaurangbranschen redan under gymnasietiden. Han jobbade då vid sidan om som servitör och sedan som bartender. Efter gymnasiet kände Robert att han ville vidare och ta ett större ansvar. Svaret blev en vidareutbildning på Frans Schartaus Handelsinstitut.

För Robert var det en självklarhet att vara kvar i branschen. Vid tidpunkten arbetade han på Hilton, där personalchefen tipsade om utbildningen Hotel Management på Frans Schartau.

– Det var helt rätt för mig. Jag gillade upplägget med teori och praktik varvat, säger Robert.

Efter tre praktikperioder fick han möjlighet att jobba med olika delar av hotelledning. På Sheraton var han på ekonomiavdelningen och på Scandic Malmen fick han jobba på sälj- och marknadsavdelningen. Nu jobbar han som konferens- och bokningsansvarig på Grand Saltsjöbaden. I framtiden vill han starta eget.

– Ett hotell eller en hotellkedja. Min förebild är Conrad Hilton. Jag söker hela tiden nya utmaningar, säger Robert.

Frans Schartau har ett brett urval av yrkeshögskoleutbildningar inom ekonomi, försäljning, hälso- och sjukvård samt besöksnäringen. Kopplingen till arbetslivet går som en röd tråd genom alla utbildningar. En stor del av utbildningen utgörs av relevant praktik där man får praktisk erfarenhet och knyter viktiga kontakter inför den kommande yrkeskarriären.

Läs mer här: http://www.schartau.se/index.php

/

 

Veckans nystart 10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Exempel 10 – Hammad Altahy

Hammad kom till Sverige 2007. Han fick snabbt hjälp med att söka jobb via Jobbtorg Skärholmen. Det gav resultat. Efter en kort anställning i en möbelaffär fick Hammad jobb hos Modéns fastighetsservice.

Hammad berättar att han var fast besluten att snabbt hitta ett jobb. Varje dag sökte han arbete med hjälp av sin coach på Jobbtorg Skärholmen.

– Man måste arbeta. Jag tror på en fortsättning här, att jag kan få ett längre kontrakt. Jag är mycket glad eftersom det är ett kul arbete. Jag träffar mycket folk och de boende blir glada och tackar oss när vi har gjort rent, säger Hammad.

Modéns fastighetsservice är ett av många företag som tog kontakt med Jobbtorgen eftersom de behövde anställa. Hammad fick en skräddarsydd utbildning på två månader för att lära sig mer om återvinning och sopsortering. Efter utbildningen fick han också göra tio veckors praktik på Rinkeby Miljöstation.

Hammad är en av 18000 stockholmare som har fått stöttning till egen försörjning tack vare Jobbtorg Stockholm, sedan starten 2008.

/