Enligt Dagens Nyheter presenterar Socialdemokraterna i sin vårbudgetmotion förslag om jobb i välfärden för dem som stått utanför arbetsmarknaden i mer än två år. Har Magdalena Andersson varit på besök i Stockholms stad för att få inspiration till partimotionen.
Redan under förra mandatperioden startade vi sk Stockholmsvärdar, ett samarbete mellan Trafiknämnden och Arbetsmarknadsnämnden. Människor som står långt ifrån arbetsmarknaden, och har ekonomiskt bistånd, får möjlighet till en praktik med visstidsanställning för att sätta guldkant på park- och gatumiljön. En verksamhet som visat sig mycket framgångsrik och i många fall lett till en anställning.
I årets budget introducerar vi en liknande modell inom äldreomsorgen, där aspiranter inom jobbtorgen får möjlighet till en praktik följt av visstidsanställning för att göra det där lite extra, men inte konkurrera ut andra jobb. Modellen bygger också på att dessa anställningar kopplas till en utbildning. Detta koncept kopierar nu (s) på riksplanet. Redan tidigare har de presenterat en satsning på sommarjobb, vilket regeringen genomförde redan 2010 samt föreslagit en obligatorisk sommarskola, vilket regeringen redan tittar på.
Det förslag som (s) har kommit på själva handlar om ett utbildningskontrakt som ska leda till att fler unga klarar gymnasiet. I sig ett viktigt mål, men frågan är hur detta kontrakt ska formuleras och vilka sanktionerna blir mot de ungdomar som bryter kontraktet?
Inom stadens arbete på jobbtorgen möter medarbetarna ungdomar som inte alls är redo att återgå till studier eller att hoppa in i en praktik. För många har utanförskapet grundlagts tidigt i barndomen och det krävs många gånger ett arbete med att stärka både självförtroendet och självkänslan för att dessa ungdomar ska få en reell möjlighet att orka avsluta sina studier. För dessa ungdomar är inte lösningen mer studier, längre terminer, tuffare sanktioner för den som avbryter. Men det är den lösningen som (s) presenterar. Erfarenheter från verkligheten visar tydligt att det är sällan som svaret på hur vi bryter ungas utanförskap är att tvinga dem till skolbänken omedelbart. Frågan är mer komplex än så.
/