Låt oss se till att utländska turister får ta del av smarta Stockholm

Jag tar del av informationen om att antalet besökare ökar med 10 procent i februari 2014 jämfört med förra året (se mitt förra blogginlägg..) direkt efter ett spännande möte med mobilteleoperatörerna Telenor och Tele2. Jag bjöd in representanter för mobilteleoperatörerna för att diskutera med dem om hur de ser på sin roll när det gäller att bidra till att visa vilken fantastisk infrastruktur som Stockholm erbjuder när det gäller mobiltelefoni och tjänster. Här finns förmodligen världens främsta 4G nät. Ett väl utbyggt bredbandsnät. Många har säkert läst om alla häftiga app- och IT-företgag som finns här. Men dessvärre är det alltför få utländska besökare som tar del av det utbud som finns. De flesta stänger av sina smartphones pga att de inte kan förutse kostnaderna. Roamingavgifterna avskräcker.

Vi diskuterade hur vi,  tillsammans med andra aktörer som tex hotellen, skulle kunna erbjuda det utbud som stockholmarna kan använda sig av varje dag, och därmed konkret kunna visa för besökare hur långt fram Stockholm är när det gäller mobiltelefoni, appar mm. Synd att inte alla operatörer kunde hörsamma min inbjudan. Men mötet var mycket bra och vi kommer med all säkerhet att snart se konkreta resultat av detta. För Stockholm är en stad i världsklass när det gäller mobil infrastruktur och mobila tjänster. Det är trist om inte utländska besökare kan få ta del av detta. För den som kan använda sig av utbudet åker givetvis hem och berättar om staden som inte bara är oerhört vacker, har ett fantastiskt utbud av restauranger mm utan som också ger möjlighet till att vara uppkopplad till tjänster mm till ett rimligt pris.

Kanske finns det någon smart entreprenör där ute som vill göra ett app-paket med appar som erbjuder ”Best experience Stockholm.”

/

/