Teach for Sweden gör skillnad varje dag

Har precis träffat Teach for Sweden i form av verksamhetschefen Ida Karlberg Gidlund och Ylva Lagesson som ansvarar för Teach for Swedens ledarskapsprogram.

Jag har sagt det förut och upprepar det gärna. Detta är en mycket viktig verksamhet som gör skillnad för människor varje dag, oavsett om det är elever, lärare eller de individer som har förmånen att vara en av de 40 som blivit antagna till ledarskapsprogrammet. Teach for Sweden ingår i ett internationellt nätverk Teach for all.

I Sverige är verksamheten inriktad på att attrahera akademiker till att byta karriärinriktning och utbilda sig till lärare. Det finns en stor brist på lärare inom STEM (science, technology, engineering and math). Teach for Swedens ledarskapsprogram innebär att personer som har de grundläggande ämneskunskaperna från en akademisk utbildning kan ansöka om att få en plats i programmet. Att bli antagen är tufft – 2024 var det 1171 sökande till programmet med ca 50 platser. Det finns alltså ett stort intresse för att bli lärare bland de som är mitt i livet, och därmed också en stor potential att bygga ut programmet (om finansieringen kan lösas).

De som antas börjar jobba på en skola, ofta en grundskola i ett utanförskapsområde. Samtidigt som hen jobbar som lärare läser hen in den korta KPU-utbildningen. Den skola som får en blivande lärare från programmet får alltså ett tillskott till undervisningen redan dag ett.

Verksamheten startade 2013 och 2023 gick 87 personer programmet och arbetade på 69 skolor i 33 kommuner. En anmärkningsvärd siffra (med tanke på vilket behov som finns i hela landet av behöriga lärare inom STEM-ämnena) är att hela 11 procent av alla nyutexaminerade lärare inom ma, no och tek i årskurs 7-9 kom från Teach for Swedens program.  Med tanke på att 85 procent av TFS lärare undervisade i skolor med störst behov, dvs skolor med betyg under sverigesnitt eller skolor där elever, med föräldrar utan eftergymnasial utbildning, har betyg under sverigesnittet , så är det lätt att inse vilken skillnad dessa lärare gör.  Dessa skolor har ofta svårt att attraheta behöriga lärare.

Mer än 43 000 elever undervisades 2023 av en TFS lärare.  Att programmet attraherar personer som kanske aldrig annars hade blivit lärare visar det faktum att 84 procent av alumnerna förmodligen inte blivit lärare om programmet inte fanns. Lika viktigt är det faktum att en lika stor andel av de alumner som är kvar i skolan (84%) undervisar på en skola med stora behov och utmaningar med resultaten.

Erfarenheterna från dessa 21 år visar tydligt att hur utbildningen utformas spelar roll. Att kunna byta karriär mitt i livet är få förunnat. Är man van vid att ha en inkomst, har bildat familj, så kan det vara svårt att sätta sig på skolbänken utan en inkomst. Här kan du jobba och kompletteringsläsa för att bli behörig lärare samtidigt. Inte konstigt att det attraherar. Dessutom får man en bra ledarskapsutbildning.

Entusiasmen hos Ida och Ylva är smittande. Jag förstår att det måste vara oerhört stimulerande att jobba med dessa frågor. Samtidigt som de ser vilken utvecklingspotential som finns om de hade råd att växa. Förhoppningsvis kan såväl utredare av lärarutbildningen som politiker ta till sig erfarenheterna från det arbete som görs och bidra till att verksamheten kan växa och därmed erbjuda fler en ingång till läraryrket. För detta är en äkta vinna-vinna verksamhet. Som de säger – Det handlar om eleverna.