Gräv ner tunnelbanan – är det realistiskt?

Det är många som driver kampanj kring att staden ska gräva ner tunnelbanan i samband med att Slussen byggs om. Det låter sig enkelt sägas men inte lika enkelt att göras. Det finns några små hakar som förslagsställarna inte riktigt har hanterat som tex vem ska betala för nedgrävningen?, det är nämligen ett betydligt dyrare alternativ och en anna inte helt oväsentlig fråga är hur alla de som idag åker tunnelbana mellan slussen och t-centralen ska fraktas under byggtiden eftersom man inte kan ha trafiken i gång när man bygger.

En annan kampanj som pågår är för Earth hour. Förra året missade ju svenska Världsnaturfonden att uppmärksamma dagen men i år är det fullt pådrag. Det pågår fn en kampanj mot Stockholm för att inte staden deltar. Jag måste säga att jag inte skäms ett dugg för att Stockholm inte ställer upp på symbolhandlingar som att släcka ljuset under en timma.

Staden jobbar mycket medvetet och seriöst på miljöområdet. Vi ägnar oss åt att göra skillnad i verklig handling. Ett arbete som vi nyligen fått ett kvitto på genom att Stockholms utnämts av EU-kommissionen till Europas första Miljöhuvudstad 2010. Vi har satt upp ett av de tuffaste målen som finns – att minska koldioxidutsläppen med 25% till 2015. Vi har inget behov av att delta i symbolhandlingar. Vi lägger vårt krut på att byta ut belysningen mot lågenergilampor, att se till att stadens bilflotta är miljöbilar och att energieffektivisera stadens fastigheter mm mm.

De som påstår att det faktum att vi väljer att fokusera på detta och inte deltar i symbolhandlingen att släcka ljuset i staden under en timma skulle vara ett tecken på att vi är ointresserade av miljöfrågan, de har inget sinne för vad som är viktigt i miljöarbetet. De är inte intresserad av ett resultat av handlingen utan bara av att det sker en symbolhandling. Vi har inget behov av symbolhandlingar, vårt miljöarbete talar sitt tydliga språk och är ett föredöma över hela världen.
/