Det pågår ett idogt arbete för att minska nedskräpningen i stadens parker och på gator och torg. Tyvärr är det alltför många som inte tar ansvar för det egna skräpet utan lämnar picnic-platsen som en skräphög. Jag har uttalat mig i olika sammanhang om detta och det väcker reaktioner. En del anser att staden ska göra än mer, sätta upp större papperskorgar mm. Andra tycker att jag är för fördömande mot stockholmarna. Faktum kvarstår – det har blivit påtagligt skräpigare i stadens parker. Att papperskorgarna är fulla, att det saknas papperskorgar eller att de är för små är ingen ursäkt för att lämna skräpet på marken. Visst kan det vara jobbigt om man har köpt en pizza och det inte finns någon papperskorg att lägga kartongen i – men det ursäktar inte att man lämnar kvar den. Det är inte papperskorgarna som är problemet – det är attityden att lämna kvar skräpet efter sig och lita på att någon annan kommer och plockar upp efter den som skräpat ner. Samma regler gäller här som i köket/fikarummet på arbetsplatsen. Var och en ska plocka undan efter sig. Eller som det står på lappen – din morsa jobbar inte här. Underförstått – ta ansvar för ditt eget skräp. Vad sägs om det Hanne Kjöller?
IT-hjälp för synskadade
På tisdagen testade jag det nya system E-adept, som staden utvecklar tillsammans med företaget Astando. Tack vare att staden digitalisera information om vägarbeten, vip-skyltar, uteserveringar mm så kan en vägledning för synskadade utarbetas. Mjukvaran installeras i en vanlig mobiltelefon. Innan Du ska ge dig ut så kan du programmera in promenaden och därmed få information om hinder på vägen. Via hörlurar lotsas du vägen fram. Informationen uppdateras kontinuerligt så det är bara att koppla upp sig mot servern när det är dags att planera eller att gå.
Detta är ett exempel på sk ITS-lösning som kommer att presenteras på den världskongress som äger rum på Stockholmsmässan i september. Kul att staden på detta sätt kan kombinera viktiga frågor som IT, tillgänglighet och framkomlighet.
Miljöseminarium i London inledde EU-ordförandeskapet
Har varit i London och talat på ett seminarium om hållbart miljöarbete. Det var glädjande stort intresse för seminariet och kronprinsessan hedrade det med sin närvaro. Miljöfrågan är en av det svenska ordförandeskapets utmaningar. Förväntningarna på att vi ska leverera hållbara miljööverenskommelser under det svenska ordförandeskapet är mycket stora. Den stora uppgiften ligger på regeringen men Stockholm kan förhoppningsvis hjälpa till genom att vara ett levande exempel på att det går att förena miljöhänsyn med ekonomisk tillväxt.
London har satt upp tuffa mål, en minskning av koldioxidutsläppen med 60% till 2025. De har ett spännande samarbete med Siemens om energieffektiviseringar i bl a fastigheter och överallt på stan finns det affischer som uppmuntrar londonborna att tykeln istället för bilen.
Imorgon bär det av till Almedalen för min del.
/
välkommet besked om dubbdäck
regeringen ger nu lokal möjlighet att reglera dubbdäcksanvändningen i Stockholm. Ett välkommet besked. Trafikkontoret arbetar redan med hur och var vi ska utnyttja möjligheten att reglera dubbdäcksanvändningen i Stockholm from årsskiftet.
Jag är nu i London och har just besökt Envacs kontor och tittat på det nya område som byggs vid Wembley stadion. Bostädshusen ser ut som kopior av hammarby sjöstad.
spelar det ingen roll om man uppfyller vallöften?
DNs ledarsida hävdade på söndagen att partier inte vinner val på att uppfylla vallöften utan på vilka visioner de har om framtiden. Så enkelt är det inte tycker jag. Visserligen har DN rätt i att väljarna måhända förväntar sig att vallöftena uppfylls. Men det intressanta är ju vad som händer om det inte sker. Jag är helt övertygad om att de partier som lovar en massa i valrörlsen och sedan inte levererar när de får makten förlorar i trovärdighet. Och det spelar roll när väljarna ska göra sitt val nästa gång.
Så visst har det betydelse om vallöftena förverkligas eller ej.
/
VOR över och trafikfrågor
Volvo Ocean Race är över och mycket talar för att det varit en succe. Stockholmshamnar har haft projektansvaret och medarbetarna har gjort ett utmärkt jobb. Idag har dock Christel Wiman, VD för Stockholmshamnar, meddelat att hon går vidare till nya utmaningar.
Christel har gjort ett strålande jobb som VD för Stockholmshamnar och jag beklagar att hon går till annat jobb. Samtidigt vet jag hur det är när man blir erbjuden ett spännande jobb. Man tackar gärna ja. Så lycka till Christel. För mig och staden återstår att hitta en värdig efterträdare som VD för ett hamnbolag som har mycket utamanande uppdrag framför sig i form av Värtapiren, utbyggnad i Kappellskär, Norviksudden, upprustning av stadens kajer, Stora Tullhuset mfl.
Det talas myckte om framkomligheten i Stockholm just nu. Renoveringen av Centralbron upphandlades för flera år sedan och därför har vi valt att fullfölja den i år. Däremot har färdigställandet av den upprustning som inleddes av söderledstunneln förra året skjutits upp till 2011.
Bygget av Citybanan och tunneln under Riddarfjärden, Centralen och Odenplan kommer att märkas de kommande åren. Då gäller det att komma ihåg vilken ökning av kapaciteten som tunneln faktiskt innebär. Idag är 6 av 10 tåg som går förbi Riddarholmen pendeltåg. När Citybanan är klar kommer pendeltågen att gå i tunneln och således innebär den en kraftigt ökad kapacitet på det vanliga stambanenätet. Essingeleden behöver också restaureras och vissa delar sker redan i sommar. Stockholmarna kommer att få vänja sig vid mycket vägarbeten under de kommande åren för det finns mycket som är eftersatt. Ska det åtgärdas så kommer det att märkas. Och det är faktiskt bättre att det görs än att det inte görs…
Trevlig helg.
/
Världens första McDonalds laddstation
Idag på morgonen invigde jag tillsammans med företrädare för McDonalds världens första laddstaion för elbilar vid en McDonalsrestaurang. Lindvreten är platsen och det var stor uppmärksamhet kring evenemanget. Elmotorcyklar, elbilar, elcyklar ville alla vara med och få ”sin laddning” från denna nya stolpe. Kul att ett företag som McDonalds vill gå före på detta sätt. McDonalds har ett gott rykte som den största ungdomsarbetsgivaren, som ett företag som värnar om miljön och nu kan de till listan lägga även en föregångare när det gäller kundservice på fordonssidan. Grattis säger jag!
En annan som jag sagt grattis till idag är Anna Ekstöm, SACOs färgstarka och duktiga ordförande som idag mottar hyllningar på sin halvsekelsdag. Från stadshusets sida kunde vi konstatera att det idag är exakt 86 år sedan som själva stadshuset invigdes.
/
Volvo Ocean Race en succe
Bilderna från söndagens tävlingar på Kanholmsfjärden var fantastiska i morgontidniongarna. Mängder av människor har också besökt Skeppsbron och de olika aktiviteter som finns där. Vädrets makter har givetvis bidragit till att många vill komma ut och titta. Även om man skulle kunna tro att sommaren har inletts så märks det inte i stadshuset. Här är det full fart i åtminstone två veckor till. Jag välkomnar debattartikenln om fimpar och nedsträpning. Skärpning behövs från allas sida. Ska det vara så himla svårt att ta hand om fimpen på ett renligt sätt?
Måndagkvällen förgylldes av en middag för Volvo Ocean Raceteamen och deras sponsorer och familjer. Blå hallen fylldes med fantastiska bilder och filmer från seglarstrapatser på världens hav. Det är verkligen ett tufft liv som dessa killar – för det är bara killar i detta race – har i alla typer av väder. De som hävdar att Volvo Ocean Race bara är ett kommersiellt jippo vet inte vad de talar om. Det är enorma sportsliga prestationer som genomförs av teamen.
/
Volvo Ocean race till stan och Slussen
Idag kom kappseglingsbåtarna till stan. Det var en fantastisk upplevelse när de kom in mot Skeppsbron. Många kantade båtarnas väg in längs med stränderna, i båtar som hakade på och människor som fanns inne längs stans kajer. En fin upplevelse för många tror jag i detta sköna väder.
Stadens sista kommunstyrelsesammanträde innan semestrarna bjöd på nej från socialdemokraterna till den satsning om 100 miljarder kronor som majoriteten presenterat på vägar och spår för Stockholmsregionen. De vill ha mer fokus på spår säger de. Men sanningen är att det knappast finns några spårprojekt som inte är med i detta paket så lite lustig är deras inställning.
Ikväll var jag på Gyllenforsens sommarfest. De hade olika samtal på temat Slussens utveckling.
Slussen är en av stadens viktigaste trafikpunkter.
Lika många som bor i Göteborg passerar Slussen – varje dag! Det säger sig självt att man inte kan trolla bort dessa trafikströmmar. Utformningen av Slussen måste ta hänsyn till att slussen är en viktig trafikknutpunkt. Jag är dock övertygad om att den nya utformningen av Slussen kommer att bli bra. Nu är det dags att vi tar tag i att faktiskt bygga om. Idag kostar det skattebetalarna ca 15 Mkr/år för att se till att Slussen inte faller ihop. Vi har vare sig tid eller råd att dra utformningen i långbänk längre. Den breda uppslutning som finns bakom Forsters förslag borgar för att detta också sker inom kort.
/


Stockholmspaviljong, klimatpaktsföretag och kf-avslut
Volvo Ocean Race båtarna är på väg från Marstrand till Stockholm. Idag har jag invigt Stockholmspaviljongen som ligger vackert belägen mellan Karl XII statyn och vattnet. I paviljongen kan man lära sig mer om såväl hur Stockholm växer som hur vi förenar tillväxt med miljöhänsyn. Gå dit och uppdatera dig om vad som händer!
Vid lunch var det dags för ny signeringsrunda för företag som gått med i Stockholms Klimatpakt. Idag var det ett 10-tal som var på plats för att signera. Arcona, MTG Radio, Max Hamburgare , Stockholm Heart Center är bara några exempel. Kul att Klimatpakten växer hela tiden.
Idag hade vi vårens sista kommunfullmäktige. Som vanligt börjar vi tidigt då. Vänsterpartiet bråkade om Volvo Ocean Race,. De hävdar att stadens deltar för att marknadsföra Volvo och Ericsson. Vill man missförstå så kan man. Varför skulle Stockholms hamnar läggar ner pengar på att marknadsföra dessa två företag? Det är givetvis för att marknadsföra Stockholm som bl a attraktivt besöksöksmål som Stockholms hamnar är med och finansiera ett stop over i denna världsomspännande tävling som röner stor uppmärksamhet internationellt. Låt oss bara hoppas att det blir varmare väder så att vi kan ge dessa beprövade seglare ett varmt mottagande när de anländer till Stockholm på onsdag. TV- bilder från ett soligt Stockholm ger ett trevligare intryck än ett kallt och grått.
Som vanligt, är man dessvärre böjd att konstatera, var Carin Jämtin frånvarande på dagens kommunfullmäktige. Finansborgarrådskandidaten för det största partiet i opposition (mp) – om man ska gå efter EU-val resultatet – var däremot närvarande och deltog i debatten.

