Biogas och dubbat/dubbfritt

Idag ska jag ha rundabordssamtal om fordonsgas. Detta började jag med för 2 år sedan och sedan dess har producenter och konsumenter och leverantörer träffats en gång i halvåret för att stämma av läget. Att läget har blivit bättre i Stockholm visar statistiken. Nybilsförsäljningen av gasbilar är sjutalt högre i år jämfört med förra året. Det visar tilltro till marknaden. Produktionen och leveranssäkerheten blir också allt bättre, inte minst mot bakgrund av att det numera finn back-up i form av naturgas och biogasproduktionen skulle fallera. Ett exempel på detta är den invigning av fordonsgasanläggningen som idag sker vid Himmerfjärdsverket.

Nu är det sommar. Trots detta har jag på senare tid noterat flera bilar som fortfarande kör omkring med dubbdäck. Man kan undra hur bilägarna tänker.

Stadens bredbandsbolag Stokab har gjort en smart lösning. De har slutit ett avtal med en billeverantör som innebär att alla bilar har vinterdäck men om det visar sig att det behövs dubbat någon dag så kan de snabbt skifta till dubbdäck. Ytterligare ett bra exempel på hur varje del av Stockholm stad tar sitt ansvar för miljön.
/

Lämnar (s) walk over på infrastrukturområdet?

Den parlamentariska grupp som jobbar med att ta fram ett förslag på infrastrukturprioriteringar inom regionen, under ledning av landshövding Per Unckel, hade möte idag på förmiddagen. På agendan var det förslag till prioriteringar som ska skickas ut på remiss till lämnets kommuner mfl. Den känns bra att ha ett förslag som är så väl förankrat bland hos Vägverket, Banverket som hos länsstyreslen och i stadshusmajoriteten , landstingsmajoriteten och i många av länets kommuner. Den utformning som förslaget har innebär att regionen får mycket infrastruktur för pengarna. en unik satsning om 100 miljarder kronor helt enkelt. Förslaget innehåller finansiering av i stort sett alla spårsatsningar som fanns med i den sk Stockholmsöverenskommelsen som Cederschiöld förhandlalt fram 2007.

Socialdemokraterna hade inga synpunkter på förslaget på morgonens möte. På eftermiddagen var det dags för styrelsemöte med KSL, Kommunförbundet Stockholms län. På agendan stod godkännande av den avsiktsförklaring som ligger till grund för den unika satsning på infrastrukturens om nu klan göras i Stockholms län. Den avsiktsförklaring som också framgår av den DN-debattartikel som publicerades i början av maj månad.
Men när frågan blir skarp – står (s) bakom paketet – då yrkar (s) i styrelsen avslag! Hur tänker de då? Tänker de ställa sig vid sidan om en infrastrukturöverenskommelse som innebär en stor satsning på vägar och spår, och därmed på kollektivtrafiken i Stockholms län. Det ska bli intressant att se hur detta utvecklar sig.

Talade om stadens miljöpolitik på det öppna mötet inför Östermalms stadsdelsnämnd sammanträde ikväll. Ett gott initiativ från ordföranden Helena Bonnier.
/

Färjeresenärer ger jobb och klirr i kassan

Hamnen har låtit göra en undersökning som visar hur viktig färjenäringen är för Stockholm. Ca 2 miljoner passagerare/år belägger motsvarande 7 hotell varje dag och bäddar för 4.200 årsanställda inom besöksnäringen. 5 miljarder kronor varje år är mycket pengar. Jag blev förvånad över resultatet. Visst visste jag att många resenärer kommer tilll Frihamnen, Värtan, Kappelskär och Nynäshamn, men att de omsatts eå mycket pengar var jag inte medveten om. Värt att tänka på i dessa dagar där det finns de som klagar över att det är svårt att komma fram vid skeppsbron. En anledning till att ett stop over för Volvo Ocean Race är viktigt är just för att marknadsföra Stockholm som sjöfarts och turiststad.

Ju fler som kommer hit desto mer intäkter och jobb.
/

Oppositionen kan inte samla sig – biogasförarna allt nöjdare

På trafik-och renhållningsnämnden idag visade det sig att det fanns tre olika alternativ från oppositionen med anledning av ärendet om en detaljplan för Norra Stationsområdet. Projektet är en viktig del av Stockholms tillväxt av många skäl:
– det binder ihop Stockholm och Solna på ett bra sätt
– Nya Karolinska, som ska byggas i området, är en viktig satsning på forskning och utveckling inom det medicinska området
– det skapar många nya bostäder och nya arbetsplatser

Socialdemokraterna anser att projektet inte ska bli av om det inte byggs en tunnelsbana mellan Odenplan och Norra stationsområdet. SL planerar för flera alternativ och det är verkligen oklokt att som (s) villkora hela projektet med att kollektivtrafiklösningen är just en tunnelbana. Deras oppositionskamrater är inte lika kategoriska i sina uttalanden.

Andelen biogasförare som anser att tankstationerna fungerar bra har tredubblats jämfört med förra året. Ett bra kvitto på det ökade förtroendet för fordonsgasmarknaden i Stockholm är att nybilsinköpen av fordonsgasbilar har sjufaldigats jämfört med förra året. Det är mycket bra tycker jag. Himla tur att miljöpartiet inte lyckades att förstöra marknaden för fordonsgas i Stockholm genom sin kortsynta politik.
/

/

Hong Kong och EU på beök i Hammarby Sjöstad

Spännande att följa röstsammanräkningen på www.val.se. En utmärkt service för oss väljare.
Idag har jag haft nöjet att träffa en delegation näringslivsföreträdare och berätta om vårt framtida miljöarbete, efterföljaren till Hammarby Sjöstad, dvs Norra Djurgårdsstaden mm. Stort intresse från företrädare från Hong Kong. Denna 7 miljonersstad har stor potential att ta bättre hand om sitt avfall och producera energi ur det. European Union-Hong Kong Business Co-operation är ett samarbete mellan näringslivsföreträdare inom EU och Hong Kong. Till fromma för affärsutvecklingen. Ordförande för Hong Hong kommitten är Dr Raymond K. F. Ch’ien, som också kommer från det företag som kommer att ta över driften av Stockholms tunnelbana.

Häromdagen såg jag en bil som körde med dubbdäck – hur tänker man då som bilinnehavare?
/

Socialdemokraterna 4:e största parti i Stockholm

Intressant resultat av EU-valet. Allianspartierna håller majoritetsställningen men inom oppositionen sker det dramatiska förändringar. Miljöpartiet är numera större än socialdemokraterna i Stockholm. Innebär det att Ruwaida är oppositionens finansborgarrådskandidat i nästa års val??..

Valkampanjen och omflaggning

Kollegan Joakim Larsson och jag har idag ett svar på Jämtins debattartikel i Dagens Industri. socialdemokraterna är duktiga på att presentera förslag på miljöområdet och få det att framstå som att det är deras initiativ. Som vi visar i artikeln idag så handlar det om saker som redan initierats av den sittande borgerliga nmajjoriteten. Men det kan ju lyckas Jämtin, det kan ju vara så att det är de som bara läser din artikel och inte vårt svar. Och om man inte vet hela bilden så kan ju (s) i stadshuset framstå som offensiva…

EU-kampanj i snålblåsten vid Sergels torg. Men torgmötet med Carl Bildt och Anders Borg livade upp. Viktigt att rösta i valet – jag har redan gjort det!

Att euron är viktig visar det faktum att Birka Paradise numera är svenskflaggat. Det 29e fartyget med Stockholm som hemmaort. Jag hade äran att klippa bandet i eftermiddag, samt att hissa den svenska flaggan. Omflaggningen innebär dessutom att Birka söker ny personal. Jag har sagt det förut men det förtjänar att upprepas, kryssningsverksamheten är viktig för Stockholm.

På väg från Birka gick jag Skeppsbron. Där pågår byggandet inför Volvo Ocean Race. Jag kan förstå att det är många som är irriterade över att körbanor har försvunnit i samband med evenemanget. Det är en bedömning som polisen har gjort och som vi har att rätta oss efter. Samtidigt är jag övertygad om att många många kommer att uppskatta Volvo Ocean Race och att det är evenemanget som man kommer att minnas – inte att filer var avstängda i samband med att det pågick.
/

Nätverket Stockholm Cleantech bildat

Regnigt kampanjande på Medborgarplatsen idag. Sverigedemokraternas ordförande hade torgmöte och de enda som lyssnade var nog de journalister som var på plats. Detta parti har verkligen ett försåtligt budskap. Vi ska inte låta ”utländska politiker” bestämma över oss i Sverige. EU är en fantastiskt samarbete för fri rörlighet över gränserna som baseras på övertygelsen att de som handlar med varandra inte bedriver krig med varandra. Jag har svårt att se att man kan överdriva den betydelse som det oerhört framåtsyftande initiativ som togs i början av 1950-talet, med kol- och stålunionen, har haft för utvecklingen i Europa. För mig är det helt obegripligt hur någon, så Sverigedemokraterna gjorde idag på torgmötet, kan stå och skrämmas med ”turken och prata om det muslimska hotet på det sätt som de gjorde. Det leder verkligen inte till en bättre värld.

På tal om en bättre värld så har jag idag medverkat vid det första mötet med nätverket Stockholm cleantech. Det finns i Kista och det är en mycket passande plats eftersom det finns all anledning att gifta ihop Cleantech och ICT. Jag uppmanade de närvarande företagen att bli duktigare på att skryta om vad de kan. Det skapar nämligen förutsättningar för att vi kan jobba så som USAs förre ambassadör Michael Wood gjorde, dvs hjälpa till med att marknadsföra den kompetens och det kunnande som finns i de svenska företagen på cleantech området. Det ska bli spännande att följa nätverkets utveckling. förhoppningsvis kan vi också få se ett eller flera företag som leverantörer till de nya miljöprofilsområden som staden ska utveckla.
/

Alla ska med i stadens miljöarbete

Det miljöprogram för Stockholm stad som kommunfullmäktige fattat beslut om innebär att alla stadens olika verksamheter har ansvar för att leva upp till miljöprogrammets mål och jobba för att minska sin miljöpåverkan. Bredbandsbolaget Stokab illustrerar detta på ett utmärkt sätt när de lanserar en lösning som innebär att den överskottsvärme som alstras i anslutning till deras nyinstallerade knutkoppling för distribution, under Östra Real, kan användas för att värma skolan. Värmeöverskottet motsvarar uppvärmningen av 40-50 villor på ett år. Snacka om smarta lösningar. Ett utmärkt exempel på att stadens miljöarbete inte kan bedömas utifrån hur stor budget som miljöförvaltningen har. Det gäller att ha ett helhetsperspektiv och agtt titta på vad olika verksamhetsområden gör på miljösidan.
/

Hässelby Golf Europas första klimatneutrala golfklubb

Idag har jag invigt Lövsta damm- och våtmarkssystem. Projektet är ett samarbete mellan Kyrkhamns fältskola och Hässelby Golf. Genom att bygga ett dränerings- och dammsystem så har man åstadkommit många bra saker, ett biologiskt reningsverk, en utmanande golfbana, en minskning av läckage av näringsämnen till Mälaren, vår vattentäkt, och en ökning av floran och faunan. Ett strålande projekt som illustrerar det jag hela tiden påpekar; ett viktigt skäl till varför Stockholm ligger så långt fram i miljöarbetet är att vi har engagerade människor och företag som vill åstadkomma miljöförbättringar.

På tal om miljö så är vi ett antal moderata kommunpolitiker som idag har skrivit ett öppet brev till Sigtunas kommunalråd Anders Johansson (s) och vädjat till honom om att han inte ska tillåtta ett kommunalt klotterplank. Rent kontraproduktivt agerande med tanke på allt arbete som läggs ner i våra kommuner för att bekämpa klottret. Nej Anders, kom istället med oss i arbetet med att bekämpa klottret.
/