Infrastrukturinvesteringar lönar sig i storstäder

Detta var temat för dagens seminarium på Logistik och transportmässan i Göteborg som jag medverkade i. Nutek har visat detta i rapporter. De har också kunnat konstatera, precis som många andra, att de beräkningsgrunder som finns för att analysera huruvida en investering är lönsam eller ej i storstäder har uppenbara brister. Det behövs ett annat beräkningssätt för att kunna göra bättre bedömningar av investeringarna. Med det beräkningssätt som används idag skulle tex tunnelbanan i Stockholm aldrig ha byggts. Idag kan vi konstatera att det är ganska skönt att den finns och att den är en viktig förklaring till varför vi har en god miljö i Stockholm. Det är hög tid att det satsas mer på infrastrukturen i Stockholm. Det lönar sig för hela landet.

En representant från ett stort företag som levererar mycket varor till bl a Stockholm konstaterade att det är inte resan till Stockholm som är utmaningen – där är oftast vägarna bra. den stora utmaningen är när man kommer till Stockholm, att ha bra omlastningsställen och över huvud taget framkomligheten i staden. Mycket tänktvärt påpekande mot bakgrund av det förtätningsarbete som just nu pågår. Vi får inte glömma bort Näringslivet och transportbehoven i detta arbete.
/

White arkitekter ett spännande företag

Tisdagsbesöket gick, efter att ha valkampanjat, till White arkitekter. Deras glashus vid Hammarbyhamnen är i sig ett exempel på hållbart byggande där de tagit hjälp av såväl vattnen i sjön som solens värme för inomhusklimatet.

White är en ganska ovanlig arkitektbyrå eftersom de jobbar med integrerad planering. De tar in energi, hållbarhet mm från första början i ett projekt. Därmed får man ett bredare perspektiv från första början. De är nog en av de första arkitektbyråerna som har anställt en beteendevetare som också deltar i projekten, syftande till att få med de boendes perspektiv inte minst i olika ombyggnadsprojekt.

White tillhör ett av de företag som har kunnats dra nytta av den uppmärksamhet som Stockholm fått på miljöområdet mycket tack vare Hammarby Sjöstad. Det är kul. Arkitekter är onekligen mycket viktiga när det gäller hållbart byggande, energieffektiva lösningar och att utveckla ett miljömässigt bra boende. Många sådana ideer och tankar kommer att behövas när Norra Djurgårdsstaden ska utvecklas och miljonprogramområdena energieffektiviseras. För att inte tala om allt annat som ska byggas i Stockholm med omnejd.

Till slut, vilken otrolig utveckling som skett när det gäller röstningen. Strax innan jag gick på tåget till Göteborg kunde jag förtidsrösta i hallen på Centralstationen. Det var kö till röstningen. Det förstår jag. Denna tillgänglighet som vi ser i årets val är en ypperlig service till alla som vill använda sin röst för att påverka vad som sker i Europaparlamentet.

/

Varför tjatar media om det låga intresset för EU-valet?

Det är ett ständigt snack från medias sida om att det är så litet intresse för EU-valet. Det senaste var i helgen om att var tredje inte har bestämt sig. So what! Det skiljer väl inte detta val från andra val. Det blir allt vanligare att människor inte bestämmer sig förrän alldeles innan man ska rösta. Intressantare vore om media skildrade skillnaden mellan partierna och därmed faktiskt tog sitt ansvar som samhällsupplysare. Men det verkar inte vara det intressanta.

Kampanjen idag på stan tyder dock inte på att det finns ett ointresse för EU-valet. Tvärtom skulle jag säga.

Idag uppmärksammade DN att Norra Djurgårdsstaden ska bli ett nytt miljöprofilområde och också kommer att utvecklas i samarbete med Clinton Foundation. Det var skälet till att jag var i Seoul i förra veckan. För att samarbetet skulle presenteras på en pressträff med Bill Clinton. Kul att Stockholm på detta sätt kan befästa sin position som ledande miljöstad.

Talade på en WSP-konferens idag om trängselskatterna och framtiden. Viktigt att vi lokalt får ta över bestämmanderätten över systemet. Känns inte rimligt att riksdagen och regeringen ska ha beslutanderätten över något som har så stor lokal betydelse.

Kvällen avslutades hos den kanadensiska ambassadören på Lidingö. Hon har en delegation från Kanada på besök. De studerar ”from waste to energy”. Vi i Sverige är väldigt duktiga på att ta hand om våra sopor och omvandla dem till energi. Det kan handla om fjärrvärme, el eller biogas. Jag är övertygad om att detta kommer att bli en viktig metod i andra länder inom kort. Här ligger Sverige långt fram och det finns ingen anledning att inte sälja vårt kunnande till andra länder.

/

Alla pratar om Stockholm i Seoul

Full dag på C40 i Seoul. Detta samarbete mellan världens 40 största städer har verkligen medfört ett radikal ökat intresse för miljö- och klimatfrågorna i världens storstäder. Med tanke på att städerna står för drygt 3/4 av co2 utsläppen så kan de verkligen göra skillnad. Stockholm uppmärksammas mycket här för vi kan visa på konkreta resultat och alla vill veta vad vi har gjort och hur.

Jag har idag talat på ett seminarium, deltagit i en plenarsession och talat tillsammans med Rotterdam, Hongkong, Bangkok och Cohiba. därefter ledde jag en session som handlade om vad som sker på hamn- och flygplatsområdet i form av minskad klimatpåverkan.

Inom ramen för Clinton Climate Innitiative och C40 samarbetet har det inletts ett arbete dels mellan olika hamnar och dels mellan olika flygplatser för att minska verksamhetsområdenas miljöpåverkan. Stockholmshamnar och Arlanda är med i dessa nätverk.

Mycket är på gång och det är kul att stockholm uppmärksammas. Ska berätta om vårt arbete för koreansk tv ikväll.

clintonstöd för nytt miljöprofilområde

är i Seoul på möte med världens 40 största städer. I morse , lokal tid, presenterade president Clinton att hans stiftelse Clinton Climate Initiative kommer att vara aktiv part i miljöprojekt i 10 städer. Stockholm är en av dem och det känns oerhört spännande att utveckla Norra Djurgårdsstaden med en sådan världsaktör som denna stiftelse. Presskonferensen i morse var minst sagt välbesökt.

Det är tydligt att många städer jobbar för att vara miljöledande. Det är en utmaning för Stockholm att hälla kvar toppositionen. Alla goda krafter behövs för att detta ska lyckas.
/

Lotsarna och bostäder

Dagens Nyheter uppmärksammade igår det faktum att Sjöfartsverkets lotsmonopol lägger hinder i vägen för kryssningsanlöpen till Stockholm. 30 förfrågningar om lotsning har inte besvarats av Sjöfartsverket och därmed har Stockholm missat dessa anlöp. Det är mycket potentiella intäkter som försvinner för stadens företagare i dessa lågkonjunkturstider. Och detta pga att ett verk inte kan hantera sin monopolsituation. Regeringen måste göra något åt detta. Särskilt frustrerande är det eftersom det finns ett antal personer som jobbar inom Stockholmshamnar som har lotsbehörighet men som inte kan bidra pga det monopol som Sjöfartsverket har.

Vi har haft fullmäktige ikväll med bokslutsdebatt. Revisorerna gav beröm för den rationalisering och effektivisering som skett på miljöförvaltningen. Kul att höra. Annars var det som vanligt från oppositionen ”stor katastrof på alla områden”. Vän av ordning ställer sig frågan; Om det nu är så att den sittande majoriteten har åstadkommit ett sådant elände som oppositionen påstår – hur kan det då komma sig att opinionssiffrorna ser ut som de gör? Nåväl, när man inte har sakargument får man ta till brösttoner och förstärkningsord. Men man kommer ju inte närmare verkligheten för det.

Miljöpartiet fortsätter på sin ekonomiskt lättsinniga väg. De påstår att de avsätter en massa pengar för klimatåtgärder. Problemet är bara att det sätt som de anslår pengarna är inte lagligt. Således har de ingen finansiering för sina klimatåtgärder.

Till slut. Målet för den sittande majoriteten är att bygga 15.000 nya lägenheter under mandatperioden. Vi har nu kommit till 12.760. Det är bra!
/

Moderatinitiativ i Mälardalen för elbilar

I DI idag fanns en artikel som visar på att vi moderater tar tag i frågan om infrastruktur för elbilar och för att underlätta introduktion av elbilar på marknaden när utbudet ökar. Det känns bra och naturligt att det är moderata kommunpolitiker som ligger i framkant när det gäller att anamma ny teknik och miljövänliga alternativ. Gunnar Hedberg, kommunstyrelseordförande (m) i Uppsala hade tyvärr fallit bort som undertecknare av artikeln men han finns med på nätbilagan av DI.

Kryssningsfartygen har börjat att komma till Stockholm, idag var det två anlöp. De är hjärtligt välkomna. På det fartyg som låg vid kaj inne i stan så var det också ett uppskattat seminarium om hur man tar hand om vatten och avfall ombord. De har avancerade lösningar på detta. Tyvärr kunde jag inte vara med själv idag pga att jag var i Örebro på Mälarting. Men jag ska passa på vid ett annat tillfälle och se med egna ögon på de reningsanläggningar som finns ombord på dagens moderna kryssningsfartyg.
/

Stort intresse för Stockholms miljöarbete i USA – och en månad kvar till EU-valet

Kollegan Joakim Larsson är i Washington DC och talar på ett arrangemang som Exportrådet och svenska ambassaden har. Det är mycket stort intresse för Stockholms miljöarbete och hur de nya miljöprofilområdena Norra Djurgårdsstaden och Västra Liljeholmen kommer att utvecklas. Fullt hus på seminariet är den information som jag har fått. Kul. Hoppas att det leder till business för de svenska företagen också.

Det är uppenbart att det finns ett helt annat intresse i USA för energi- och miljöfrågor idag än bara för några år sedan.

Glädjande att Tjeckien idag också har sagt ja till Lissabonfördraget. Det är lätt att glömma bort vilken fantastisk demokratisk organisation EU är och vilken betydelse som utvecklingen av EU har haft för hela Europa. Till hösten är det 20 år sedan som Berlinmuren föll, vem hade då kunnat tro att Berlin idag åter är Tyskland huvudstad, att Tjeckien, Slovakien, Slovenien, Polen, Ungern mfl forna östländer är medlemmar av unionen. För att inte säga tom Sverige. EU är viktigt och det är väsentligt att Sverige finns väl företrätt i det europeiska samarbetet och att vi har duktiga representanter på plats i parlamentet.

Imorgon är det en månad kvar till EU-valet. Och en sak har Margot Wallström rätt i – det är viktigt att Sverige agerar i EU och att vi intresserar oss för innehållet i samarbetet. Moderaterna har länge varit det ledande Europapartiet. Det visar våra representanter i regeringen och i parlamentet genom handling. Det kan vi andra också visa genom att vara aktiva i valrörelsen och uppmana alla att rösta moderat i EU-valet.
/

Elbilarna kommer

Det faktum att Stockholm blivit Europas första miljöhuvudstad uppmärksammas i dagarna av CNN. Kul tycker jag.

Dagens debattartikel i DN från allianspartierna i landstinget, stadshuset och från Kommunförbundet Stockholms län är ett kvitto på att vi jobbar hårt med att få till stånd bra infrastrukturlösningar i Stockholm. Intäkterna från trängselskatterna kommer från stockholmarna och då ska pengarna också gå tillbaka till stockholmarna i form av infrastruktursatsningar. Jag tror att stockholmarna kan acceptera att bidra till en bättre infrastruktur i regionen, och det verkade även så på det inslag som var i kvällens ABC.

I söndags hade jag tillsammans med kollegor i Huddige, Sollentuna och landstinget en debattartikel som handlade om vikten av att Förbifart Stockholm blir av. Där kommenterade vi också elbilsutvecklingen. Idag har jag besökt Mitsubishi i Sollentuna. I juni börjar de att sälja sin modell Miev i Japan och det finns ett mycket stort intresse. En ren elbil som kan laddas via elnätet. Noll i utsläpp blir resultatet om man använder den svenska elmixen. Jag fick möjlighet att köra den från Sollentuna och in till stadshuset. En trevlig körupplevelse, en pigg bil, en tyst bil och en bil som också har bra lastutrymmen. En utmärt stadsbil helt enkelt.

<a href="”>/