Nästan varannan elbil har laddplats i Stockholm – inte illa

Motormännen undrar vad Sthlm stad gör för elbilar. Här kommer en del av vad vi gör.

  • 2008 tog staden och Fortum initiativ för att testa elbilar i staden. Fortum byggde om ett antal bilar till elhybridrr och testade drm i skarpt läge. De inledde ocks utv av laddstolpar.
  • I december 2008 öppnades Fortums laddstolpar på Norr Mälarstrand. sedan dess har flera tillkommit på bla mackar och andra platser.
  • 2010 tog staden initiativ till gemensam elbilsupphandling. Syftet var att locka bilbranschen till att introducera elbilar på den svenska marknaden. En marknad som pga sin litenhet annars kommer långt ner på listan.  Efter den senaste sammanställningen från Elbilsupphandlingen som avser januari till juni 2013 omfattar fordonsflottan 235 fordon. De utgör cirka 10 procent av alla elbilar och laddhybrider som fanns registrerade i Sverige under den perioden. Så hade det inte sett ut om Stockholm stad inte tagit detta initiativ.
  • 2011 invigdes parkeringsplatser i ett av Sthlm parkerings p-hus. Laddningen kan betalas via mobilen
  • De nya garage som Stockholm Parkering bygger planeras från början för laddstolpar, just nu pågår bygget av Stigbergsgaraget, det nyöppnade Arenagaraget har laddplatser och det planerade garaget i Hagastaden får minst 135 platser.
  • 2014 kommer Stockholm Parkering  att sätta upp minst 50 nya laddplatser.

Kort sagt – vore det inte för Stockholm stad så hade det nog inte alls funnits så många elbilar i Sverige. 2008 när jag började tala om elbilar och dess möjligheter så var det många som tyckte att det var ju något som låg väldigt väldigt långt fram i tiden och knappast relevant idag. Nu låter det lite annorlunda. I Stockholm stad finns ca 700 registrerade elbilar och minst 310 laddplatser i stadens regi. Det tycker inte jag är dåligt.

 

Att jämföra med Oslo kan ju vara ett kul retoriskt grepp. Men det som sker i Oslo är ju till stor del beroende av att den norska regeringen har fattat beslut kring elbilar.  Den svenska regeringen har ju lyft frågan om supermiljöbilar. Dessa bilar kan stå gratis i vilket också framgår genom följande text på webben:

Ansök om gratis parkering för din supermiljöbil 2013

Stockholm Parkering införde 1 december 2011 en avgiftsfri parkering för supermiljöbilar på alla de besöksparkeringar som finns utomhus (d.v.s. gäller ej i p-hus eller garage) och som bolaget ansvarar för. Vid varje parkeringstillfälle får högst 5 timmar parkeras. Den avgiftsfria parkeringen begränsas till de bilar som ägs av fysiska personer eller där personen privat leasar en supermiljöbil. Ägare till en supermiljöbil kan rekvirera ett förmånstillstånd här »

/

Ytterligare organisationsförändringar är väl det sista skolan behöver just nu

Pisa-raset som presenterades i förra veckan har lett till en rejäl debatt. Och det är verkligen djupt oroande att svenska ungdomar är dåliga på läsförståelse och matte. Men hur kan någon tro att ett sådant problem löses genom en orgaisatorisk förändring -att förstatliga skolorna? Att de som är motståndare till det fria skolvalet förfäktar detta är lätt att förstå. Men skälet till detta är ju knappast Pisa-resultaten utan pga att de faktiskt är emot friskolor. Varför andra lyfter frågan kan jag inte förstå.

Dock finns det några skribenter som försöker göra en djupare analys av problemen i den svenska skolan. Den ena är M Zaremba i DN.. Det är en intressant artikel på många sätt. En annan är en något äldre artikel, men som belyser problematiken och därmed kanske kan sägas förvarna om Pisa. Författaren till denna är Martin Ingvar.

Att göra problemen med resultaten i skolan till en fråga om huvudmannaskapet, och att dessutom driva den nu när den svenska skolan har varit och är föremål för omfattande förändringar via en mängd riksdagsbeslut, är minst sagt förvånande. Att den drivs av lärarfacken är än mer märkligt. Borde inte deras medlemmar önska sig arbetsro och på att få fokusera på sitt viktiga uppdrag -att förmedla kunskaper och färdigheter till eleverna istället för en ny omorganisation?

/

Stort grattis till Innovationsstipendiaterna

20131206-185502.jpg

Idag har jag haft glädjen att dela ut stipendier till 7 mycket intressanta tävlingsbidrag i Stockholms Innovationsstipendium. Det är alltid lika stimulerande att höra om de kreativa lösningarna och inte minst se den glädje som de som får stipendierna utstrålar.  Vinnarna blev följande:

IT & Telekom: P2ALS, Mårten Persson, Dimitris Giannoccaro och Falah Hosini (en molnbaserad tjänst som förenklar patentstrategiskt arbete för innovatörer)

Miljöteknik: Nano Control, Adrian Jose Cabezas Morales (en patenterad, unik lösning för luftrening)

Kulturella & Kreativa näringar: Pendulum Playground, Johan Wellton (en scenkonstruktion som kombinerar ljus, kropp och rörelse)

Vardagsprodukter: Easytap, Vilho Eriksson (Förenklar påfyllnadsprocessen av bag-in-box och förlänger dessutom hållbarheten)

Tjänster: Jiddr, Josefine Wahlberg och Marie Altus (en samtalsapp för unga)

Besöksnäring: Spontano, Ludvig Linse och Oskar Linse (en besöksguide för mobilen)

Life Sciences: HeProCalc, Per Srisophon Stensved och Jonas Stensved (realtidsmätning av läkemedelsdosering under öppna hjärtoperationer)

 

Stort grattis och lycka till inför framtiden med era fantastiska ideer. Tack till att jurymedlemmar för det goda arbete som ni utfört.

SBRs hemsida kan du läsa om alla de nominerade.

/

Veckans nystart 10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Exempel 10 – Hammad Altahy

Hammad kom till Sverige 2007. Han fick snabbt hjälp med att söka jobb via Jobbtorg Skärholmen. Det gav resultat. Efter en kort anställning i en möbelaffär fick Hammad jobb hos Modéns fastighetsservice.

Hammad berättar att han var fast besluten att snabbt hitta ett jobb. Varje dag sökte han arbete med hjälp av sin coach på Jobbtorg Skärholmen.

– Man måste arbeta. Jag tror på en fortsättning här, att jag kan få ett längre kontrakt. Jag är mycket glad eftersom det är ett kul arbete. Jag träffar mycket folk och de boende blir glada och tackar oss när vi har gjort rent, säger Hammad.

Modéns fastighetsservice är ett av många företag som tog kontakt med Jobbtorgen eftersom de behövde anställa. Hammad fick en skräddarsydd utbildning på två månader för att lära sig mer om återvinning och sopsortering. Efter utbildningen fick han också göra tio veckors praktik på Rinkeby Miljöstation.

Hammad är en av 18000 stockholmare som har fått stöttning till egen försörjning tack vare Jobbtorg Stockholm, sedan starten 2008.

/

 

Så slår (S)traffskatten mot Stockholm

Den oheliga allians som Socialdemokraterna slutit med  Sverigedemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet för att stoppa regeringens förslag om höjd brytpunkt för statlig skatt är minst sagt osmaklig och den drabbar särskilt stockholmarna. Nya siffror från riksdagens utredningstjänst visar att drygt 340.000 stockholmare berörs om förslaget blir verklighet. Stockholmsregionen är avgörande för hela Sveriges tillväxt: med landets högsta sysselsättningsgrad och högre medelinkomster, liksom högre levnadskostnader, än i övriga riket. Socialdemokraternas armkrok med Sverigedemokraterna för att straffskatta stockholmarna hotar tusentals jobb i Stockholmsregionen.

 Det är endast genom att fler jobbar och betalar skatt som vi kan få ytterligare resurser till investeringar i infrastruktur och satsningar på omsorg och skola. Trots en utdragen internationell lågkonjunktur har över 100 000 nya jobb växt fram bara i Stockholmsregionen sedan 2006. För att Stockholm ska fortsätta växa krävs fortsatta reformer för fler jobb. Här finns tydliga skiljelinjer i svensk politik.

Mer eller mindre lönsamt att arbeta?

Jobbskatteavdraget har enligt oberoende bedömare skapat mellan 70 – 120 000 nya jobb i Sverige. Med ett femte jobbskatteavdrag får varannan invånare i Stockholms län behålla mer av sin lön, enligt riksdagens utredningstjänst. För att ytterligare stärka drivkrafterna för jobb föreslår Alliansregeringen också en höjning av brytpunkten för statlig inkomstskatt. I dag betalar omkring en miljon människor statlig skatt på arbete. En tredjedel av dem bor i Stockholmsregionen. Det handlar till exempel om högskolelärare, rektorer och avdelningschefer inom vården.

Istället för att låg- och medelinkomsttagare ska få behålla mer av lönen vill (S) minska de ekonomiska marginalerna för löntagare. Frågan som infinner sig är: varför är ni socialdemokrater beredda att ta Sverigedemokraterna till hjälp i riksdagen för att hindra sänkningen av brytpunkten för statlig inkomstskatt? En reform som innebär fler jobb och sänkt skatt för drygt 340 000 stockholmare.

Höjda eller sänkta trösklar till jobb för unga

Genom lägre arbetsgivaravgifter för unga, sänkt restaurangmoms och införandet av yrkesintroduktionsavtal där du kombinerar utbildning med arbete, har vi sänkt trösklarna för unga på arbetsmarknaden.

Socialdemokraterna vill de göra det dyrare att anställa unga med ungefär en månadslön om året. Dessutom vill de riva upp den sänkta restaurangmomsen, vilket hotar omkring 4000 jobb bara i Stockholm enligt restaurangbranschens egen branschorganisation.

Ordning och reda eller oreda

Alliansen står samlad. Vi har lovat att gå till val tillsammans och beroende på utfallet antingen regera eller gå i opposition tillsammans. Socialdemokraternas vägrar ge besked om vad en röst på dem innebär.

Under de senaste sju åren har vi tagit ansvar för ett växande Stockholm och Sverige trots den kanske värsta ekonomiska krisen sedan 1930-talet. Genom en ansvarsfull ekonomisk politik och en aktiv arbetslinje har vi lagt grunden för över 100 000 nya jobb bara i Stockholmsregionen. Mot tillväxt, jobb och förstärkt välfärd står Socialdemokraterna som med hjälp av Sverigedemokraterna för en politik som hotar jobb och tillväxt i Stockholm och i Sverige.

/

 

 

 

Nu tar vi steg vidare inom framkomlighetsstrategin

Idag var jag i Göteborg och talade på Viktoria Swedish ITC Forum. Årets tema var hållbar mobilitet. Jag talade om de transportutmaningar som vi har i Stockholm och vad vi gör för att säkra framkomligheten. Stockholm växer men det gör inte gatuutrymmet. Ökad framkomlighet för de transport-och yteffektiva; leveranstrafik, kollektivtrafik, gående och cyklister är viktigt för att undvika trafikinfart i den växande staden. Detta är utgångspunkten i arbetet med Framkomlighetsstrategin. Målet är att andelen kollektivtrafikresor av alla motoriserade resor i högtrafik som sker i Sthlm år 2030 ska vara 80 procent. Det är ett tufft men nödvändigt mål i ett växande Stockholm.

Jag nämnde faktiskt den ironiska situationen som uppstått i Kina. Där har man gått från att vara en ledande cykelstad till att bli en stad som korkas igen av privatbilar. Detta medan vi i väst går åt motsatt håll. Med Kinas kraftiga tillväxt är situationen dock ohållbar – de måste hitta hållbara lösningar i en utvecklad kollektivtrafik och varför inte elcyklar.

En del av vår utmaning är den nödvändiga godstransporten. När vi blir fler ökar också behovet av godstransporter till butiker, restauranger. Ju mer vi beställer via nätet desto mer ökar leveranserna. För att testa moderna lösningar för godsleveranser i staden kommer vi i Stockholm att genomföra ett pilotprojekt kallad ”Off peak-leveranser”. Detta innebär att varor levereras på andra tider än just under högtrafik, såsom kvällar, nätter mm. Elfordon och andra ljuddämpande åtgärder kommer användas för att inte skapa buller för omgivningen. Varorna levereras till dockningsstationer i berörda fastigheter, där personalen kan hämta varorna på morgonen.

Läs mer här.

Ett liknande projekt planeras för Biblioteksgatan, där varor kommer att levereras till en fastighet i närheten. Därifrån kommer en elbil att leverera varorna till butikerna under särskilt utsatta tider. Alla projekt sker i samarbete med näringslivets och åkeriförtagen.

Mycket händer i Stockholm. Med framkomlighetsstrategin, cykelplanen, parkeringsplanen och den nya gods- och leveransplanen börjar vi närma oss ökad framkomlighet. För att fortsätta som om ingenting har hänt när staden har växt med över 100.000 invånare sedan 2007 och beräknas växa med minst lika mycket till de kommande 10-15 åren, det är att be om trafikkaos i Stockholm. Vi är många som sett trafikkaos i Moskva, Peking mfl storstäder. Så vill vi inte ha det i Stockholm. Därför behövs beteendeförändringar och en framkomlighetsstrategi som gör kollektivtrafiken, cyklingen och promenaden till det självklara alternativet för den stora majoriteten stockholmare.

FundedByMe blev mitt 100:e företagsbesök

När jag valdes till borgarråd i oktober 2006 beslutade jag mig för att ha som mål att göra ett företagsbesök varje tisdag. Som heltidspolitiker är det lätt att fastna i den egna verksamheten och då riskerar du att missa mycket av det som sker ”utanför de kommunala väggarna”. Till att börja med var det mycket fokus på företag inom miljöområdet men genom åren har det blivit mycket blandat.

Det är fantastiskt stimulerande att göra dessa besök och jag är ganska nöjd med att jag lyckats avsätta rätt många tisdagar för besök. Denna veckas besök är det 100-ade. När jag tittar bakåt kan jag konstatera att det skett en otrolig utveckling när det gäller nystartandet i Stockholm. Det känns som att starta företag är helt annat ett reellt alternativ för väldigt många fler stockholmare idag jämfört med för 8-10 år sedan. Det vittnar KTH och KTH Innovation om liksom Stockholms Universitets SU Innovation. Vi ser det ju också i statistiken över nystartade företag. Många nya tjänste-och serviceföretag till stockholmarnas glädje, den otroliga utvecklingen inom UT och mobilområdet och spelbranschen är bara några exempel.

FundedByMe är ett relativt ungt företag vars affärside är crowdsoursing. De erbjuder en plattform där investerare och företag kan mötas. De är idag , enligt dem själva, Europas snabbast växande plattform för denna typ av matchmaking. Ett intressant alternativ för entreprenörer att hitta finansiärer och för privatpersoner som vill bidra till att goda företagsideer kan förverkligas. Jag tror att många är intresserade av att få denna tidiga kontakt med företagen och därmed också få följa dem på ett kanske lite annorlunda sätt än som aktieägare i ett noterat företag.FundedByMe sitter i SUP46 lokaler mitt i City.

Kul att det 100-ade besöket råkade bli till ett företag med nya finansieringsideer för nystartade företag. Det är också ett av många nystartade företag som startats av personer med bakgrund från andra länder. En illustration av vad den mångfald som vi har i vår stad bidrar till. Vi ska vara glada att de väljer att starta och vara verksamma här.

Och den inställning som finns bland företagen på plats sammanfattas kort och gott på nedanstående bild.

20131207-145219.jpg

Snabbare och lättare p-betalning med ny app

                

 Idag lanserade jag den nya parkeringsappen Betala P, där stockholmare på att snabbt och effektivt sätt kan betala för sin parkering på gatumarken inom hela Stockholms stad. Inga ytterligare avgifter tillkommer och parkeringstaxan är densamma som i en parkeringsautomat. Den stora fördelen med detta är att du som kund enbart betalar för faktisk använda parkeringstid och kan avsluta parkeringstiden om du kommer tillbaka till bilen tidigare än väntat. Många känner igen sig i situationen att p-tiden håller på att gå ut när  mötet inte är avslutat eller du står i kassakö för att betala i en affär. Denna stress slipper de som som har laddat ner appen. Då kan parkeringstiden förlängas via mobilen.

Tjänsten går att använda oavsett mobiloperatör eller mobilmärke. Nu går det att betala med mobilen på alla gatuparkeringsplatser i Stockholm. Det gäller såväl för besöks- som boendeparkeringsbiljett. Tekniken hjälper oss i tillvaron. Denna app gör det enkelt att göra rätt.

På sikt innebär detta att staden successivt kan avveckla parkeringsautomaterna som är dyra i drift. Vid en avveckling kan vi lägga skattebetalarnas pengar på en mer attraktiv stadsmiljö för stockholmarna istället.

Jag blev själv förvånad när jag insåg hur liten del av p-avgifterna som betalas med mynt i dag i Stockholm. Nedanstående diagram visar hur utvecklingen sett ut sedan januari 2010. Som synes har mynten minskat avsevärt medan betalning med kontokort ökat. Jag är rätt säker på att betalningen via mobilen nu kommer att öka när det finns en kostnadsfri parkeringsapp. Det återstår att se om jag får rätt i denna framtidsspaning.

Veckans nystart 9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Exempel 9 – Tariq

Tariq Allaham jobbar sedan hösten 2011 som arkitekt på Cedervall arkitektkontor. Hans väg till jobb har bland annat gått via SIFA – intensivsvenska för akademiker.

Innan Tariq kom till Stockholm hade han ett eget arkitektkontor i Syrien, samt en femårig arkitektutbildning från Damaskus universitet. Dessutom hade han sju års arbetslivserfarenhet från Saudiarabien. När han kom till Sverige sökte han inledningsvis jobb där kunskaper i engelska skulle räcka. Det visade sig vara mycket svårt, vilket innebar att han började med svenska för akademiker. Där fick han också kunskap om att jobbansökningar i Sverige ofta består av ett personligt brev – något som skiljer sig från jobbansökningar i Syrien.

– Jag fick min sfi-examen samtidigt som jag blev anställd här på Cedervalls arkitektkontor, berättar han.

Planerna framöver är att fortsätta utvecklas och ta en Masters Degree i grön arkitektur.

– I Sverige finns stora möjligheter att fortsätta utbilda sig. Det är positivt att kunna nya saker inom området, säger Tariq.

/