Tillväxten i Stockholm och miljötillstånd Arlanda

Gårdagen var en bedrövelsens dag med besked om att S och Mp krokar arm med vänsterpartiet för att stoppa ”vinster i välfärden”. En hel bransch hamnar nu under en våt filt i form av stor osäkerhet. Vem vågar satsa på nytt företag, vem vågar utveckla sitt befintliga företag och göra investeringar nu när en utredning av förutsättningarna har annonserats?. Det är sorgligt. Jag kom att tänka på den debattartikel som Stefan Nilsson, direktor på Ersta skrev i början av året. ett resonemang som givetvis gäller även för friskolor mfl välfärdsföretag.

Till detta besked om vänsterarmkroken kom också ett pressmeddelande där det kortfattat annonserades att:

– det ska bli dyrare att anställa unga

– det ska bli dyrare att anställa äldre

– alla som tjänar över 36.000 kr/mån ska få höjd skatt

– de som inte jobbar – pensionärer – ska få sänkt skatt

– jobbskatteavdraget ska trappas av

Det vi nu ser början på är en kraftig inbromsning av tillväxten i Sverige och inte minst i Stockholmsregionen. Det verkar som om regeringen inte har förstått att vi lever i en globaliserad värld. Förutsättningarna för att driva verksamhet här kan lätt jämföras med andra länder.

Det finns ytterligare ett hot mot Stockholms och Sveriges konkurrenskraft. Det handlar om miljövillkoren för att bedriva flygverksamhet på Arlanda. Huvudförhandlingen för fastställande av miljötillståndet inleds idag och avslutas på torsdag. Det kan inte nog understrykas hur viktigt det är att Swedavia får framgång i sitt överklagande så verksamheten på Arlanda kan fortsätta att utvecklas. Om Mark- och miljödomstolens beslut skulle slås fast så innebär det en näst intill halvering av kapaciteten på Arlanda jämfört med dagens. Om Mp och V når framgång med att Bromma flygplats ska läggas ner så blir situationen än värre när det gäller Stockholm och Sveriges tillgänglighet till omvärlden.Måtte detta aldrig inträffa. Måtte förnuftet segra så att Bromma är kvar och Arlanda kan fortsätta att utvecklas. jag höll på att glömma en sak – Mp vill ju införa en flygskatt. Effekterna av detta har Maria Rankka och Jacob Wallenberg uppmärksammat i en artikel nyligen. Men mot bakgrund av de senaste dagarnas händelser kan man ju undre – varför skulle inte Löfven lägga sig i även den frågan?

/

Beslut om garage viktig fråga i ett växande Stockholm

Imorgon onsdag är det sammanträde med Stockholm Parkering. På agendan står ett antal viktiga garageprojekt. Dagens Nyheter skriver om det i dagens tidning.
Tack vare det historiska beslutet om Framkomlighetsstrategin finns det en tydlig inriktning för arbetet med att öka framkomligheten i ett växande Stockholm med begränsade gatuutrymmen. Här ingår bl a Parkeringsplanen , vars syfte är att få bukt med de framkomlighetsproblem som uppstår när exempelvis bussar fastnar i köer på grund av dubbelparkeringar, leveransfordon som inte kommer intill fastigheten utan tvingas dubbelparkera och så vidare.
Bilarna kommer att finnas kvar och då behövs det alternativ till gatuparkeringar. Därför har alliansen inlett ett arbete med att öka antalet garage och därmed öka framkomligheten på stadens gator.

Tidigare i våras berättade jag om planeringen för 14 nya parkeringsgarage i Stockholm. På Stockholm Parkering AB:s styrelsemöte finns förslag på att utreda tre nya garage.
Det första parkeringshuset föreslås vara i Norra Djurgårdsstaden där Fortums tidigare naftalager i området kan konverteras till mellan 500 och 800 underjordiska parkeringsplatser.
Det andra parkeringshuset ligger i den nya stadsdelen Årstafältet , som ger möjlighet till 300-400 parkeringsplatser med eventuell möjlighet till utökning.
Det tredje är ett underjordiskt parkeringshus vid Västra Valhallavägen som ger möjligheten till cirka 400 parkeringsplatser.

Totalt handlar det om cirka 1600 p-platser i områden som vi vet behöver parkeringsgarage och där eet finns brist på parkeringsplatser.

Jag hoppas att den nya stadshusmajoriteten inser att detta är viktiga satsningar för Stockholm och framkomligheten. Jag säger detta väl medveten om att både Miljöpartiet och Vänsterpartiet vill stoppa bilar ibland annat innerstaden och vill hindra viktiga infrastrukturprojekt såsom Förbifarten. Frågan är vad detta innebär för bilister, åkeriföretag, hantverkare med mera ifall deras bilfientliga inställning leder till färre parkeringsgarage.

För oss handlar framkomlighetsstrategin och parkeringsplanen om att se till att framkomligheten ökar för alla. Vi inser att bilen behövs även i framtiden men i en växande stad med begränsat gatuutrymme så riskerar det att bli totalkaos om alla väljer att åka bil i Stockholm alla dagar om året. Därför har vi satsat på att öka attraktiviteten för att åka kollektivt , cykla och . Den sistnämnda strategin – gångplanen – bordlades på förra trafiknämnden av den nya majoriteten. Det kommer onekligen att bli spännande att se hur de kommer att förvalta det gedigna arbete som lagts ner på framkomlighetsfrågan.
/

Stockholm idag är helt annorlunda än 2006

Stockholm stad har passerat 900.000 invånare och hela regionen växer. Jag är stolt över mina år som trafikborgarråd i denna fantastiska stad och att vi under denna mandatperiod fattade många banbrytande och historiska beslut.

I eftermiddag håller jag i klubban för sista gången vid trafiknämndens sammanträde. Det har varit fantastiskt roliga år då jag har haft förmånen att få jobba med trafikfrågor. Så mycket har hänt såväl på nationell nivå som på lokal och regional. Det är unikt med en regering som har satsat så otroligt mycket på infrastruktur i vår region. Satsningar som dessutom har stöd runt om i landet. Det finns idag en stor insikt om att om det inte finns fungerande infrastruktur i Stockholm så drabbar det hela landet. Stockholm är Sveriges tillväxtmotor och därför måste det också till ny infrastruktur när Stockholm växer. Speciellt som det faktiskt har varit så att det var väldigt länge sedan som Stockholmsregionen fick statliga infrastruktursatsningar. Det är decennier av försyndelser när det gäller såväl ny som underhåll av befintlig infrastruktur, som nu åtgärdas.

Ett växande Stockholm behöver ta hänsyn till behovet för alla trafikslag. Det är inte lätt i en stad på öar där mycket av infrastrukturen redan finns på plats mellan husen och öarna. Min ambition har varit att inte ställa trafikslag mot varandra utan faktiskt tittat på hur vi bästa möjliga sätt kan möjliggöra för stockholmarna att förflytta sig på ett snabbt, effektivt och miljövänligt sätt. Med ett begränsat gatuutrymme behöver vi satsa på kapacitetsstarka transportmedel såsom kollektivtrafik, cykel- och gångtrafik. Genom att bygga en tätare stad med god kollektivtrafik samt bra gång- och cykelvägar kommer fler att kunna lämna bilen hemma – vilket både gynnar framkomligheten och miljön. Ett av de viktigaste beslut som fattats, och som också väck nationell och internationell uppmärksamhet, är antagandet av Framkomlighetsstrategin, 2013. Den innehåller satsningar som:

–          Cykelplanen:  Vi har gjort historiska cykelsatsningar för att göra det enklare och säkrare att cykla i Stockholm. Efter en ordentlig remissrunda och dialoger med cykelorganisationer presenterades förslag på utbyggnad av pendlingsstråk, huvudstråk och lokalstråk i cykelnätet. Finansiering sker via Cykelmiljarden, där vi satsar en miljard kronor fram till 2018 för att förbättra cykelvägnätet i Stockholm. Vi har utökat antalet cykelparkeringar i Stockholm samt lånecykelsystemet; förbättrat snöröjningen på cykelbanor och inrättat en cykeljour.

–          Parkeringsplanen: Handlar bl a om att öka tillgängligheten till parkering. Det ska vara bra omsättning på parkeringsplatser och det ska vara lätt att hitta en parkeringsplats. Det kan minska trängseln i innerstaden och få bort dubbelparkeringar som självfallet påverkar framkomligheten. För att åstadkomma detta behövs fler parkeringsplatser. Vi har tagit fram en plan för att öka antalet garage i Stockholm. Då kan den befintliga vägytan – inte minst på de största gatorna i staden – användas för rörlig trafik istället för stillastående.

–          Stombusslinjeförsöket för buss 4 – Kollektivtrafiken måste vara pålitlig, annars väljer inte stockholmarna det färdsättet. Många bussar fastnar i köer i innerstaden. Det är inte bra. Därför tog vi initiativ till ett pilotprojekt för 4:ans buss. Det handlade om att testa en del åtgärder för att öka framkomligheten för stadens mest trafikerade buss.

 –          Godsstrategin – Detta är ett trafikslag som det sällan talas om men som är en viktig del i en levande stad med all dess utbud av varor och tjänster. När staden växer ökar även leveranstrafiken och de behöver komma fram. Idag är det förbjudet att leverera varor i innerstaden nattetid. Nu genomförs ett pilotprojekt med tysta leveranser under kvälls- och nattetid (Off peak-leveranser). Förhoppningsvis blir resultatet bra för det skulle verkligen kunna avlasta trafiken i staden på förmiddagarna.

Stockholm ska vara en ren och trygg stad. Vi har gjort Stockholm renare och tryggare. Vår 24-timmarsgaranti för klottersanering och städning, har inneburit att skräpet i staden minskat årligen – förra året med hela 26%. Vi har utökat belysningen i staden för att öka tryggheten och antagit en ljusstrategi. Vi har även bytt ut armaturen i Stockholm till en mycket mer energisnål belysning. Stockholmarna har också fått en mycket grönare stad med mer blommor, fler träd och en fruktträdgård bland annat. Papperskorgarna på Mariatorget har anslutits till en sopsugsanläggning vilket gör att de töms automatiskt och torget har verkligen blivit snyggare. Ingen kan skylla på att papperskorgarna är fulla. En liknande anläggning har installerats längs Strömkajen, där även fartygen kan dra nytta av detta liksom Grand Hotel och andra fastigheter längs kajen.

Stockholm är en världsledande IT-stad, vilket vi har tagit tillvara på även inom trafikområdet genom en ny felanmälningsapp – Tyck till – som gör det lättare att felanmäla via sin smartphone samt Driftportalen, där vi kan följa upp entreprenörernas snöröjning och städning via GPS. Vi har även lanserat Betala P – en app där du betalar för den exakta tiden som du står parkerad. Vi har även haft Sveriges första förkommersiella innovationsupphandling för under infrastrukturbyggen göra det lättare för stockholmare att hitta alternativa resvägar.

Sist men inte minst har vi också satt igång byggandet av Förbifarten och Norra länken –  färre bilar behöver passera den känsliga och trånga innerstadsmiljön, vilket innebär mer utrymme för kollektivtrafiken, cyklarna och de gående. Det innebär också att bussar kommer att kunna komma fram snabbare och smidigare även till andra delar av staden och regionen, vilket innebär att fler kan lämna bilen hemma och istället använda kollektivtrafiken för att ta sig från norr till söder och vice versa.

När jag tillträdde som miljöborgarråd efter valet 2006 var det en hel del diskussioner om luftkvaliteten i Stockholm. När jag sedan något år senare fick ansvar för såväl trafik- som miljöfrågorna fick jag möjlighet att agera för att åtgärda problemet. Många blev nog förvånade när en moderat föreslog dubbdäcksförbud på Hornsgatan. Men som politiker måste man kunna ta till sig fakta och agera utifrån det. Orsaken till att partikelhalterna i luften var så höga var dubbdäcken, tar man inte tag i den frågan så är det mycket svårt, för att inte säga omöjligt, att få ner partikelhalterna. Förbudet blev självfallet mycket omdiskuterat, men det har lett till att insikten har ökat om dubbdäckens effekter och andelen dubbdäck har sjunkit till förmån för att fler har vinterdäck.

Inför dagens trafiknämnd har vi ett ärende om just luftkvaliteten i Stockholm. Av det framgår det att Stockholm har fått en kraftigt förbättrad situation när det gäller de sk PM10-halterna. Vi har sedan flera år klarat årsmedelvärdet för PM10 i staden men själva dygnsmedelvärdet har vi haft problem med att uppfylla miljökvalitetsnormen för. Därför införde vi en rad olika åtgärder för att begränsa PM10-halterna i staden.

Dubbdäck är den primära källan till PM10 i Stockholm och i Sverige. Därför införde vi bland annat dubbdäcksförbud på Hornsgatan och kämpat för få stöd av staten för att införa avgifter på dubbdäcksanvändning. Vi har satsat på informationskampanjer både under vårar och höstar riktat till stockholmarna för att få fler att byta bort dubbdäcken.   Detta tillsammans med ökad budget för dammbindning, förbättrad vårdstädning och trängselskatt har gett resultat! Gränsvärdet för dygn klarades för samtliga mätstationer i staden under 2012 och kommer sannolikt att klaras även för detta år där vi satsat 41 miljoner kronor på förbättrad dammbindning m.m.

I grunden är det stockholmarna själva som kan göra skillnad och under dessa år som trafikborgarråd, och som miljöborgarråd, är det något som jag har försökt att förmedla. Vi har nu riktigt bra siffor vad gäller PM10-halter och alltfler väljer dubbfria alternativ. Det är jag stolt över.

Detta var ett axplock av alla satsningar som vi har gjort för ett Stockholm i världsklass och jag är stolt över det gedigna arbete som vi har gjort i staden för att ett framkomligt, rent, snyggt och tryggt Stockholm.

ps. Det kändes otroligt bra att vi snabbt kunde plantera nya pilar efter nidningsdådet att förgifta 6 av pilarna längs Norr Mälarstrand. Trafikkontoret har fantastiska medarbetare. ds.

 

/

 

Stockholm het start-up stad

Idag har jag hållit i klubban för sista gången i Stockholm Business Regions styrelse. Företagande och människors fantastiska förmåga att lösa problem och utveckla nya produkter och tjänster har alltid faschinerat mig. 4 av 5 nya jobb skapas inom småföretagen. Därför är stadens klättring från plats 132 (2006) till plats 22 (2013) i Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet glädjande. Antalet företag har ökat i Stockholm och jobben likaså.

Vad vore världen och Stockholm utan alla dessa fantastiska människor. Entreprenörer som viger sitt liv åt att utveckla ideer och ge andra människor jobb. Det är fantastiskt. De bidrar till tillväxt, de bidrar till att göra andra människors tillvaro enklare och det finns all anledning att som politiker uppmärksamma hur viktigt det är med ett bra företagsklimat. Stockholm har det idag. Företag startas som sällan förr. Investerare kommer från övriga världen för att titta på och investera i företag som finns här. Försäljningen av Mojang är bara ett exempel på det internationella intresse som finns för vad som händer i Stockholm.

Stockholm Business Region är en viktig verksamhet i staden och det har varit en förmån att få vara ansvarig för verksamheten under denna mandatperiod. Det har hänt mycket i staden, Open Stockholm Award, Open Lab, utvecklingen av Norra Djurgårdsstaden tillsammans med näringslivet, utvecklingen av samarbetet med universiteten i staden, inrättandet av Tillståndsguiden, Stockholm Tech meetup, ja listan kan göras lång. Inte att förglömma det internationellt uppmärksammade och spännande tillskottet i staden SUP_46.

Arbetskraftsinvandringen har gjort det möjligt för människor att komma och jobba i Stockholm. Det betyder mycket för många IT-företag att kunna rekrytera kompetens på detta sätt. Ca 5.000 personer finns idag i vår region. De bidrar med sin kompetens och till att företag som de jobbar i kan växa. Stockholm stad har varit ganska dålig på att ta emot dessa personer och deras medföljande. Det ska vi ändra på och arbetet har inletts via bl a Moving to Stockholm.

Besöksnäringen är ett annat område som utvecklats fantastiskt under senare år. Det är många jobb som finns tack vare den ökande turism som vi ser i Stockholm. Evenemang som Triathlon, Stockholm Maraton, konserter mm bidrar till att locka hit besökare från övriga landet och från andra delar av världen. Det är viktigt!

Jag skulle kunna skriva mycket längre om allt det som hänt bara under de senaste åren. Den som är intresserad kan läsa om mina företagsbesök som jag gjort och som varit oerhört stimulerande. Det känns väldigt viktigt att som politiker hålla koll på vad som händer utanför stadshusets väggar. Och det har man alla möjligheter att få göra som borgarråd. Ingen tackar nej till ett besök och många är de som säger att de aldrig tidigare har fått frågan från en politiker. Så borde det inte vara.

/

 

/

Vi har gjort konkret skillnad för mer än 18.000 stockholmare

Idag har jag mitt sista sammanträde med arbetsmarknadsnämnden som ordförande. Det var ett mycket klokt beslut att efter valet 2010 inrätta en nämnd som enbart ansvarade för arbetsmarknadsfrågor. Det innebar att vi tydligt gjorde en boskillnad mellan sociala frågor och arbetsmarknadsfrågor. Det innebar också att vuxenutbildningen och SFI, svenska för invandrare, flyttade från utbildningsnämnden till en arbetsmarknadsnämnd. Det har varit en förmån att få bygga upp denna nya förvaltning och leda dess arbete.

Ska man lyckas med att minska utanförskapet så krävs det kraftsamling. Det är precis detta som vi har gjort i Stockholm. Sedan 2006 har det tillkommit 100 000 fler jobb i Stockholm stad. Stockholmsregionen har idag, vid sidan av Åland, den högsta sysselsättningen i hela EU.

Mer än 18.000 personer har gått från försörjningsstöd till egen försörjning. Jag önskar att fler fick hör alla de fantastiska historier om hur enskilda personers liv har förändrats tack vara det arbetet som görs av alla de engagerade medarbetare som finns vid stadens Jobbtorg och inom arbetsmarknadsförvaltningen.

Den lokala politiken spelar roll. Det har inte riktigt framkommit i den nationella valrörelsen. Jobbet med att minska utanförskapet och ta tillvara på människors förmåga är långt ifrån avslutat. Men det går åt rätt håll. Jag har försökt att illustrera konkreta exempel via min blogg och under rubriken Veckans nystart återfinns många goda exempel som förhoppningsvis inger hopp till många andra som kan tyckas ha en tuff tillvaro.

Stockholm har återhämtat sig bra efter finanskrisen och är idag i mångt och mycket motorn i den svenska arbetsmarknaden. Sysselsättningen är högra än 2006. Kraften i den tillväxt som sker här är stark. Det visar bara det faktum att arbetsmarknaden har förmått att ge allt fler stockholmare jobb. Här finns mängder av spännande företag, ny teknik och kompetens från hela världen.

För en väl fungerande arbetsmarknad krävs en politik som tar ansvar för jobben. Det handlar dels om att underlätta företagande, så att jobben kan bli fler. Men det handlar lika mycket om att skapa förutsättningar för att jobben ska komma fler till del. Alla är vi olika. Därför är det också naturligt att arbetsmarknadsinsatser måste utformas efter varje enskild individs behov. Inom Jobbtorg Stockholm är individen och matchningen mot arbetsmarknaden i centrum för att hitta långsiktiga lösningar. Under den gångna mandatperioden har nya insatser startats, för att stötta fler till jobb. Bland annat omsorgsvärdar och äldrevärdar, vilka är insatser som erbjuder utbildning och arbetslivserfarenhet inom äldrevård och omsorg. Det individualiserade arbetet inom jobbtorgen har gett resultat: Vid årsskiftet 2013 kunde konstateras att hela 40 procent av de inskrivna avslutades till jobb eller studier redan efter 3 månader och totalt har över 18 000 aspiranter gått från utanförskap till egenförsörjning sedan Jobbtorg Stockholm startades år 2008.

Antalet sökande till SFI ökar och yrkesinriktningen inom SFI har stärkts, genom de så kallade sfx-utbildningarna: Svenska för yrkesutbildade. Dessa är ett sätt att bättre tillvarata all den kompetens som kommer till Stockholm, samtidigt som vi kan möjliggöra för fler att snabbare få jobb inom det yrke personen har tidigare erfarenhet av. En uppföljning som har gjorts på SFI-studerande visar att de studerande kommer ut i arbete och studier.  Utöver en väl fungerande SFI-utbildning är det nyligen uppstartade projektet Stockholmsfadder viktigt för ett mer integrerat Stockholm.

Dagens arbetsmarknad ställer allt högre krav på kompetens. Därför måste människor ges möjlighet att omskola sig och lära sig jobbet på jobbet. Det är bra att Stockholms stad nu går i bräschen med att införa regeringens yrkesintroduktionsanställningar, YA-jobben, där 25 % utbildning kombineras med 75 % arbete.

I en stad som gör det möjligt för alla är det viktigt med insatser för Stockholmare i alla åldrar. I år kunde rekordmånga ungdomar erbjudas sommarjobb inom stadens verksamheter. Vi har den senaste mandatperioden fört en aktiv jobbpolitik, som skapar förutsättningar för att jobben ska bli fler. Utanförskapet har minskat samtidigt som sysselsättningen har ökat. Vi har lagt grunden för ett Stockholm där alla behövs.

Jag är orolig för var en ny majoritet kan komma att göra på detta område. Arbetet för att minska utanförskapet måste gå vidare oförtrutet.Vi har all anledning att vara stolta för den offensiva politik som har drivits på detta område. Att höja kostnaderna för att anställa unga är ingen framgångsrik väg.  Det vi sett hittills från s, v och mp inom arbetsmarknadsnämnden imponerar inte.

Efter dagens sammanträde blir det skifte av fokus – nu är det offensiv oppositionspolitik som gäller.

Vad händer nu?

Så här några dagar efter valet finns det anledning att fundera lite bakåt och lite framåt. Stockholm är en fantastisk stad. Jag har haft förmånen att vara borgarråd under en tid där det har hänt otroligt mycket. Inte bara har Stockholm vuxit med över 100.000 invånare. Vi är nu över 900.000 invånare, så stort har Stockholm aldrig varit. Därför är det också glädjande med de historiska satsningar som nu sker på infrastrukturen, Förbifart Stockholm, Citybanan, tunnelbana och cykelbanor. Avtalat om Bromma flygfält har förlängts och bostadsbyggandet är det högsta sedan 1970-talet. Valfriheten har utvecklats inom vården, skolan och omsorgen.

Vi har också fått en grönare stad, en stad med en fantastisk tillväxt av företag och en stad med fler i jobb. Idag är Stockholm en av Europas snabbast växande städer. Vi blev Europas första miljöhuvudstad 2010.Mitt initiativ Klimatpakten, har byggt nätverk mellan företag och staden och bidrar till att förstärka Stockholm som miljöföredöme. Många stockholmare gläds över allt fler grönska i staden. Nya träd har planterats, inte bara på Hornsgatan utan runt om i staden. Blomsterprogrammen väcker intresse varje vår och jag har fått många positiva kommentarer om de vackra blomsterplanteringar som finns runt om i staden. Den extra satsning som skett på julbelysning är också ett uppskattat inslag i det vintermörkt Stockholm. Och det har också lockat fler turister, precis som det var tänkt.

Jag är övertygad om att staden måste jobba mer tillsammans med näringslivet och akademierna i staden för att utveckla Stockholm och hitta lösningar på de utmaningar som finns i en växande stad och i en global och transparent värld. Det är bara så som Stockholmsregionen kan attrahera talanger, kompetens och kapital. Idag är det lätt att etablera sitt företag, framförallt inom IT-området – nästan var som helst i världen. Det ställer extra krav på den lokala politiken. De kommunpolitiker som inte förstår den nya globala världens villkor riskerar att fatta beslut som leder till att jobben och företagen växer någon annan stans.

Företagen har verkligen växt till i Stockholm. Klarna, Mindcraft, King, Dice är bara några exempel på de över 100 företag som jag har besökt under dessa år. Det är lätt att bli fast i den kommunala byråkratin, därför är det viktigt att hålla sig uppdaterad när det gäller vad som händer utanför stadshusets väggar. Det är ett rent nöje att göra dessa besök och alla finns listade på denna blogg. Och många är de företag som kommenterat förfrågan om besök med att det är första gången som de blivit kontaktade av en politiker.

Norra Djurgårdsstaden växer fram och området, med sina tuffa miljömål framtagna i samverkan med bl a bygg- och fastighetsbranschen, är ett exempel på hur staden kan jobba tillsammans med näringsliv och akademi för att förstärka miljöprofilen. Idag kommer det studiebesök från hela världen för att lära och se hur vi jobbar för att bygga nya hållbara områden.

Ja listan på alla spännande saker som gjorts under dessa år kan göras lång. Kollegan Ulf Kristersson sjöstatte 2008 Jobbtorg Stockholm. Sedan dess har över 18.000 personer gått från försörjningsstöd till egen försörjning. Sedan 2010 har jag haft förmånen att ansvara för såväl denna verksamhet, inom arbetsmarknadsnämnden, som trafik- och renhållningsfrågor och näringslivsfrågor. Det har varit fantastiska år med många utmaningar, inte minst med den världsomspännande lågkonjunktur som drabbade även Stockholm.

Nu får vi ta nya tag i opposition. Ett arbete som jag ser fram emot. För jag är övertygad om att vi kommer att kunna ta tillbaka makten 2018. Och en s,v och mp majoritet i Stadshuset – som det just nu ser ut att bli – ska få känna att vi inte har gett upp. Vi ska bedriva en tydlig oppositionspolitik.

/

Klimatpaktskonferens som inspirerar rekordmånga

Idag har vi har Klimatpaktskonferens i Kulturhuset. Rekordmånga deltagare och intressanta presentationer om hur serverhallar kan bidra till fjärrvärmeförsörjningen, testbädd för solceller, elbilar, tysta leveranser, smarta leveranser mm. Du kan se hela konferensen här.

Det är alltid lika inspirerande med dessa möten mellan människor från företag, olika branscher träffas, erfarenheter delas och nya ideer föds.
Mer om detta här.

Efter denna inspirerande förmiddag ägnade jag dagen åt att kampanja för valfrihet inom vården genom att uppmärksamma ett antal av de privata vårdföretag som stockholmarna har möjlighet att välja tack vare Alliansens politik. En valfrihet som nu hotas av oppositionens politik.
/

YA-jobb för ungdomar i Stockholm

17 ungdomar har precis påbörjat YA-jobb (yrkesintroduktionsanställningar) inom vård och omsorg i Stockholm stad. Jobbformen, som ju är ett initiativ från Alliansregeringen och baseras på avtal mellan arbetsgivare och fack, erbjuds nu den första gruppen ungdomar i Stockholm.De flesta kommer från arbetslöshet och har förmedlats via Arbetsförmedlingen. YA-jobben pågår i ett år och är 75% praktik och 25% studier. De ungdomar som jag träffade idag var mycket förväntansfulla och såg fram emot att få påbörja sin 4 veckors praktik på en redan utvald arbetsplats i staden. Därefter vidtar studier en dag/vecka. Just nu har de en gemensam introduktion vid Jobbtorgets Fokus unga. Det ska bli intressant att följa gruppen och ungdomarnas erfarenheter. Jag underströk idag att det är viktigt att de delar med sig av såväl positiva som negativa erfarenheter. Det är så man utvecklar verksamheter.

YA-jobb kan passa en hel del unga människor som är hjärtligt trötta på att sitta i skolbänken. Här får de möjlighet att praktisera och samtidigt få en motivation i praktiken till att lära sig med om teorin. Förhoppningsvis kan vi få fler avtal på andra fackområden i Stockholm.

/

Stockholm Tech Fest -vilken happening!

Egentligen borde alla haft möjlighet att vara på Stockholm Tech Fest, men det var 3.000 som var anmälda. En imponerande manifestation av vad som händer i Stockholm just nu inom IT-sektorn. Jag misstänker att det är många stockholmare som inte känner till detta. En liten bild ges via Reuters inslag under fredagskvällen.

En bra sammanställning av vilka företag som fanns på plats ges här.

En snabbsammanställning av dagen ges också via The Locals blogg.

Arbetskraftsinvandring är viktigt för att dessa företag ska kunna växa. Bara i Stockholm finns idag över 5.000 personer, specialister inom framförallt IT, som kommit hit tack vare de mer liberala villkor som regeringen infört, villkor som LO och Socialdemokraterna vill skärpa. Carl Bildt, Anna Kinberg Batra och undertecknad skriver om detta i Ny Teknik.
/

IMG_0672.JPG

Det är fantastiskt vilken utveckling som sker på företagsområdet inom IT i Stockholm. Det som är extra roligt är att många av de som var med under 1990-talets IT-boom finns med även idag. Många erfarenheter rikare. Vissa är bland de som nu startat och driver framgångsrika företag, som tex King, andra är mex som finansiärer. Ekosystemet utvecklad på detta sätt. Det är få städer i världen som har ett liknande förutsättningar. Det ska vi vara rädda om. Därför är det viktigt att många beslutsfattare inser vilken fantastisk position som Stockholm har. Det gäller att föra en politik som inte förstör de fantastiska möjligheter som finns här, för jobb, för tillväxt och för nyföretagande.
/

Omsorgsvärdar väg in på arbetsmarknaden

I torsdags träffade jag några som just nu arbetar som omsorgsvärdar i Skärholmen, inom LSS. Personer som har varit arbetslösa mycket länge får här, via stadens Jobbtorg, en chans att visa vad de kan och lära sig mer.

Arbetsgivarna är nöjda och glada, individerna tycker det är fantastiskt och brukarna lika så. Läs ett referat från besöket här. 

/