Stockholm stad har passerat 900.000 invånare och hela regionen växer. Jag är stolt över mina år som trafikborgarråd i denna fantastiska stad och att vi under denna mandatperiod fattade många banbrytande och historiska beslut.
I eftermiddag håller jag i klubban för sista gången vid trafiknämndens sammanträde. Det har varit fantastiskt roliga år då jag har haft förmånen att få jobba med trafikfrågor. Så mycket har hänt såväl på nationell nivå som på lokal och regional. Det är unikt med en regering som har satsat så otroligt mycket på infrastruktur i vår region. Satsningar som dessutom har stöd runt om i landet. Det finns idag en stor insikt om att om det inte finns fungerande infrastruktur i Stockholm så drabbar det hela landet. Stockholm är Sveriges tillväxtmotor och därför måste det också till ny infrastruktur när Stockholm växer. Speciellt som det faktiskt har varit så att det var väldigt länge sedan som Stockholmsregionen fick statliga infrastruktursatsningar. Det är decennier av försyndelser när det gäller såväl ny som underhåll av befintlig infrastruktur, som nu åtgärdas.
Ett växande Stockholm behöver ta hänsyn till behovet för alla trafikslag. Det är inte lätt i en stad på öar där mycket av infrastrukturen redan finns på plats mellan husen och öarna. Min ambition har varit att inte ställa trafikslag mot varandra utan faktiskt tittat på hur vi bästa möjliga sätt kan möjliggöra för stockholmarna att förflytta sig på ett snabbt, effektivt och miljövänligt sätt. Med ett begränsat gatuutrymme behöver vi satsa på kapacitetsstarka transportmedel såsom kollektivtrafik, cykel- och gångtrafik. Genom att bygga en tätare stad med god kollektivtrafik samt bra gång- och cykelvägar kommer fler att kunna lämna bilen hemma – vilket både gynnar framkomligheten och miljön. Ett av de viktigaste beslut som fattats, och som också väck nationell och internationell uppmärksamhet, är antagandet av Framkomlighetsstrategin, 2013. Den innehåller satsningar som:
– Cykelplanen: Vi har gjort historiska cykelsatsningar för att göra det enklare och säkrare att cykla i Stockholm. Efter en ordentlig remissrunda och dialoger med cykelorganisationer presenterades förslag på utbyggnad av pendlingsstråk, huvudstråk och lokalstråk i cykelnätet. Finansiering sker via Cykelmiljarden, där vi satsar en miljard kronor fram till 2018 för att förbättra cykelvägnätet i Stockholm. Vi har utökat antalet cykelparkeringar i Stockholm samt lånecykelsystemet; förbättrat snöröjningen på cykelbanor och inrättat en cykeljour.
– Parkeringsplanen: Handlar bl a om att öka tillgängligheten till parkering. Det ska vara bra omsättning på parkeringsplatser och det ska vara lätt att hitta en parkeringsplats. Det kan minska trängseln i innerstaden och få bort dubbelparkeringar som självfallet påverkar framkomligheten. För att åstadkomma detta behövs fler parkeringsplatser. Vi har tagit fram en plan för att öka antalet garage i Stockholm. Då kan den befintliga vägytan – inte minst på de största gatorna i staden – användas för rörlig trafik istället för stillastående.
– Stombusslinjeförsöket för buss 4 – Kollektivtrafiken måste vara pålitlig, annars väljer inte stockholmarna det färdsättet. Många bussar fastnar i köer i innerstaden. Det är inte bra. Därför tog vi initiativ till ett pilotprojekt för 4:ans buss. Det handlade om att testa en del åtgärder för att öka framkomligheten för stadens mest trafikerade buss.
– Godsstrategin – Detta är ett trafikslag som det sällan talas om men som är en viktig del i en levande stad med all dess utbud av varor och tjänster. När staden växer ökar även leveranstrafiken och de behöver komma fram. Idag är det förbjudet att leverera varor i innerstaden nattetid. Nu genomförs ett pilotprojekt med tysta leveranser under kvälls- och nattetid (Off peak-leveranser). Förhoppningsvis blir resultatet bra för det skulle verkligen kunna avlasta trafiken i staden på förmiddagarna.
Stockholm ska vara en ren och trygg stad. Vi har gjort Stockholm renare och tryggare. Vår 24-timmarsgaranti för klottersanering och städning, har inneburit att skräpet i staden minskat årligen – förra året med hela 26%. Vi har utökat belysningen i staden för att öka tryggheten och antagit en ljusstrategi. Vi har även bytt ut armaturen i Stockholm till en mycket mer energisnål belysning. Stockholmarna har också fått en mycket grönare stad med mer blommor, fler träd och en fruktträdgård bland annat. Papperskorgarna på Mariatorget har anslutits till en sopsugsanläggning vilket gör att de töms automatiskt och torget har verkligen blivit snyggare. Ingen kan skylla på att papperskorgarna är fulla. En liknande anläggning har installerats längs Strömkajen, där även fartygen kan dra nytta av detta liksom Grand Hotel och andra fastigheter längs kajen.
Stockholm är en världsledande IT-stad, vilket vi har tagit tillvara på även inom trafikområdet genom en ny felanmälningsapp – Tyck till – som gör det lättare att felanmäla via sin smartphone samt Driftportalen, där vi kan följa upp entreprenörernas snöröjning och städning via GPS. Vi har även lanserat Betala P – en app där du betalar för den exakta tiden som du står parkerad. Vi har även haft Sveriges första förkommersiella innovationsupphandling för under infrastrukturbyggen göra det lättare för stockholmare att hitta alternativa resvägar.
Sist men inte minst har vi också satt igång byggandet av Förbifarten och Norra länken – färre bilar behöver passera den känsliga och trånga innerstadsmiljön, vilket innebär mer utrymme för kollektivtrafiken, cyklarna och de gående. Det innebär också att bussar kommer att kunna komma fram snabbare och smidigare även till andra delar av staden och regionen, vilket innebär att fler kan lämna bilen hemma och istället använda kollektivtrafiken för att ta sig från norr till söder och vice versa.
När jag tillträdde som miljöborgarråd efter valet 2006 var det en hel del diskussioner om luftkvaliteten i Stockholm. När jag sedan något år senare fick ansvar för såväl trafik- som miljöfrågorna fick jag möjlighet att agera för att åtgärda problemet. Många blev nog förvånade när en moderat föreslog dubbdäcksförbud på Hornsgatan. Men som politiker måste man kunna ta till sig fakta och agera utifrån det. Orsaken till att partikelhalterna i luften var så höga var dubbdäcken, tar man inte tag i den frågan så är det mycket svårt, för att inte säga omöjligt, att få ner partikelhalterna. Förbudet blev självfallet mycket omdiskuterat, men det har lett till att insikten har ökat om dubbdäckens effekter och andelen dubbdäck har sjunkit till förmån för att fler har vinterdäck.
Inför dagens trafiknämnd har vi ett ärende om just luftkvaliteten i Stockholm. Av det framgår det att Stockholm har fått en kraftigt förbättrad situation när det gäller de sk PM10-halterna. Vi har sedan flera år klarat årsmedelvärdet för PM10 i staden men själva dygnsmedelvärdet har vi haft problem med att uppfylla miljökvalitetsnormen för. Därför införde vi en rad olika åtgärder för att begränsa PM10-halterna i staden.
Dubbdäck är den primära källan till PM10 i Stockholm och i Sverige. Därför införde vi bland annat dubbdäcksförbud på Hornsgatan och kämpat för få stöd av staten för att införa avgifter på dubbdäcksanvändning. Vi har satsat på informationskampanjer både under vårar och höstar riktat till stockholmarna för att få fler att byta bort dubbdäcken. Detta tillsammans med ökad budget för dammbindning, förbättrad vårdstädning och trängselskatt har gett resultat! Gränsvärdet för dygn klarades för samtliga mätstationer i staden under 2012 och kommer sannolikt att klaras även för detta år där vi satsat 41 miljoner kronor på förbättrad dammbindning m.m.
I grunden är det stockholmarna själva som kan göra skillnad och under dessa år som trafikborgarråd, och som miljöborgarråd, är det något som jag har försökt att förmedla. Vi har nu riktigt bra siffor vad gäller PM10-halter och alltfler väljer dubbfria alternativ. Det är jag stolt över.
Detta var ett axplock av alla satsningar som vi har gjort för ett Stockholm i världsklass och jag är stolt över det gedigna arbete som vi har gjort i staden för att ett framkomligt, rent, snyggt och tryggt Stockholm.
ps. Det kändes otroligt bra att vi snabbt kunde plantera nya pilar efter nidningsdådet att förgifta 6 av pilarna längs Norr Mälarstrand. Trafikkontoret har fantastiska medarbetare. ds.
/