Ändra beslutet Transportstyrelsen – taxi måste hitta

Transportstyrelsen vill ta bort kravet på att de som kör taxi i Stockholm har lokal kännedom. Deras förslag innebär att det ska försvinna från och med den 1 april 2012. Det räcker med gps enligt Transportstyrelsen. Att kräva lokalkännedom är enligt dem konkurrensbegränsande och de vill se en bättre konkurrens inom taxibranschen i Stockholms län.

Jag håller inte med om att det räcker med att ha en gps i taxin. Det måste också finnas en ”egen” lokalkunskap hos chauffören för at kunna göra smarta vägval. Trafiksituationen i Stockholm är minst sagt komplex och det är mycket viktigt att de som är yrkeschaufförer i staden hittar bra. Alla som har kört med gps vet att det inte alltid är den smartaste vägen som denna föreslår.

Sedan avregleringen av taximarknaden infördes 1.7 1990 har antalet taxibilar ökat med 53% i Stockholm. För kunderna innebär detta att tillgängligheten har ökat kraftigt. Det visas också genom att det finns en hög kundnöjdhet. Drygt en tredjedel av alla taxibilar i Sverige finns i Stockholms län och branschen omsätter här 4-5 miljarder kronor.

Att sänka kunskapskraven för taxichaufförer i Stockholm är ett steg i fel riktning. Därför kommer att jag att tillskriva Transportstyrelsen och be dem ändra sitt beslut. Det är viktigt att alla taxichaufförer i Stockholm har en god lokalkännedom.   

/

Världens hetaste spelkluster i Stockholm

Det är få stockholmare som känner till att världens hetaste dataspelkluster finns i Stockholm och då framförallt på söder. Under hösten 2011 besökte jag Dice och Paradox Interactive. Det är företag som går mycket bra och som verkligen säljer globalt. Per Strömbäck, talesperson för Dataspelsbranschen konstaterar i DN Sthlm idag att spelet Battlefield har sålt i över 50 miljoner exemplar och andra svensktillverkade spel har sålt i över 70 miljoner exemplar. Dessa företag attraherar medarbetare från hela världen. Det är fantastiskt att Stockholm har denna position.

Det är viktigt att de som kommer hit hittar en bostad, att företagen som finns vill vara kvar och utvecklas. Det är också hög tid att vi ser på dataspelbranschen som en viktig bransch i Stockholm som bidrar till att vi har en förhållandevis bra situation på arbetsmarknaden. Branschen förtjänar att tas på sllvar och inte fnysas åt. Fler journalister borde uppmärksamma vad som sker på detta område i Stockholm.

Taxibranschen

Kollegan Lotta Edholm skriver idag om problemen i taxibranschen. Det är sorgligt hur vissa taxifötetagare svärtar ner branschen och lurar besökare på tusentals kronor. Det gör inte bara besökare förbaskade. Det ger också Stockholm dåligt rykte. Därför kommer vi att, tillsammans med bl a andra i Stockholm, göra vad vi kan för att stoppa dessa. Här spelar polisen och andra i branschen en viktig roll. Frågan är på agendan på Stockholm Business styrelsemöte inom kort.

Framgångsrika stockholmsskolor på UF mässan

Lovade på bloggen igår att jag ska återkomma till vilka stockholmskolor som vann pris på den regionala Ung företagarmässan igår. Det var verkligen kul att sitta där och se ungdomare från 9 olika gymnasieskolor i staden få pris för sitt entreprenörskap. Priser går ju främst till de som drivit företagen men det handlar ju också om att lärare, skola och säker andra elever på skolan också bidragit till framgången.  Jag vill på detta sätt hylla dem för deras arbete och understryka att de är ett föredöme för andra skolor.

vinnare bästa webb – Saman Amel UF Textila gymnasiet

vinnare bästa UF-företag – OSS UF Jensen gymnasium norra

vinnare bästa tjänst – Mobuylr UF Didaktus teoretiska gymnasium

vinnare bästa monter – Happy Laptop UF  VRG Odenplan

vuinnare bästa logotyp – EcoCentricBag UF Michael Elias Teoretiska gymnasium

vinnare bästa affärsplan – Keep it Smart UF Michael Elias Teoretiska gymnasium

Dessutom fick  Kärrtorpsgymnasiet, Kungstensgymnasiet, Blackebergs gymnasium och Östra Real andra och tredjepriser i olika klasser.  Kategorin bästa webb tag stockholmsskolorna alla tre prisplatserna. Textila gymnasiet  och då specifikt Saman Amel UF fick pris i tre olika klasser varav en förstaplats. Michael Elias teoretiska gymnasium fick fem olika priser, Kungstensgymnasiet två.

Grattis till alla!

Och lycka till på den nationella mässan till de som går vidare dit.

/

Är stockholmarna sämst på återvinning eller bästa på återvinning och återanvändning?

Igår presenterade El-kretsen siffror över hur stor återvinningen av elektronikskrot är i landet som helhet och även per län och kommun. Elskrot faller under producentansvarslagstiftningen vilket gör att de som producerar denna typ av produkter också har ansvar för att samla in dem. Det är egentligen inte kommunens ansvar. El-kretsen hanterar detta producentansvar och har ansvar inför riksdagen för insamlingsmålen.

Socialdemokraterna i stadshuset har studerat denna undersökning och av den dragit slutsatsen att stockholmarna är sämst i landet på att återvinna sina elprodukter och att det beror på att det finns för få återvinningscentraler (ÅVC) i Stockholm.  Det är en intressant slutsats utifrån El-Kretsens underlag. 

Jag instämmer i att staden behöver fler återvinningscentraler och har också bett Karin Wanngård (s) om förslag på var de skulle kunna placeras – men hittills har hon inte kunnat nämna några förslag. Det gjorde hon inte heller i den Radio Stockholm debatt som vi nyss hade.  Problemet i Stockholm är att det är svårt att hitta placeringar för nya ÅVC.

Eftersom det ska vara lätt att göra rätt har då staden också satsat på mobil insamling av farligt avfall och elskrot. Den gör årligen 450 stopp runt om i staden och under 2011 samlade den in 47 ton elavfall (denna mängd ingår inte i El-Kretsens statistik som nämns ovan).

Det finns 6 sk Samlare och 25 miljöstationer runt om i staden. Där samlades ca 9,5 ton avfall in under 2011.Denna mängd ingår inte i El-kretsens statistik.

Grovavfallsentreprenörerna samlar in elavfallet från de fastighetsnära insamlingsställen som finns i många flerfamiljsområden. Inte heller den mängden finns med i El-Kretsens underlag.

Dessutom finns ytterligare 10-15 insamlingsplatser för elskrot i form av butiker som tex Siba, El-Giganten mfl. Ej heller denna finns med i statistiken.

När man renoverar så är det oftast entreprenören som tar hand om vitvaror, kyl, frys och liknande. Inte heller detta finns med i  El-Kretsens statistik.

Till detta kommer att stockholmarna är de som är allra största nyttjare av Blocket. Alla vet att vintage och återanvändning är inne nu. 7 av 10 stockholmare har köpt eller sålt på Blocket och hela 9 av 10 barnfamiljer. Värdet av de varor som annonseras ut från stockholmarna på Blocket uppgår till ca 64 miljarder kronor/år.  

Så att dra långtgående slutsatser om att stockholmarna är sämst i landet på att återlämna elskrot och att det beror på att vi har för få ÅVC, utifrån en undersökning som bara tar upp en del av all det som samlas in känns inte särskilt seriöst.

Det kanske är så att stockholmarna är bäst i landet på att återvinna och på att återanvända…..

Men Karin Wanngård – jag vill gärna ha fler ÅVC i Stockholm och jag ser fram emot att få ta del av den lista på möjliga lokaliseringar som du inte ville berätta om i radion.

/

Fokus på företag och arbetsmarknad

Intensiv dag som började med Arbetsmarknadsråd på länsstyrelsen. Läget är alltjämt bättre i Stockholm än i landet i övrigt när det gäller sysselsättningen med förväntningarna är lågt ställda inför framtiden. Sysselsättningen i Sthlms län har ökat 4:e kvartalet 2011 jfr med samma kvartal 2010 och arbetslösheten minskat under samma jämförelseperiod. Antalet konkurser har också minskat samtidigt som antalet nystartade företag har ökat rekordartat. Staden har den högsta sysselsättningsgraden ( 15-74 år) 72,4% jämfört med rikets 65,3%.
Med detta sagt ligger vi alltjämt för lågt när det gäller sysselsättningsgraden bland utrikes födda. Detta är en stor utmaning att vända, men oerhört viktigt.

Medverkade på City i Samverkans styrelsemöte för att tala framkomlighetsstrategi. Bra diskussioner. De gör ett mycket bra jobb med att utveckla city tillsammans med staden.

Därefter till dagens företagsbesök Yrmis. Vi talar ofta om behovet av att åskådliggöra vilka jobb som finns på dagens arbetsmarknad och vad som krävs för att få dem. Detta hjälper Yrmis till med på ett enkelt sätt genom sina illustrativa filmer där unga medarbetare och företag får berätta om sina jobb och vilken komptens om behövs. Nu kompletterar Yrmis dessutom med praktikplatser. Ett viktigt bidrag till att ungdomar ska välja rätt från början när de väljer utbildning. Många skolor i Stockholm använder sig uppenbart av detta gratismaterial

Efter Yrmis, och kort intervju med ABC om stockholmsluften, bar det av till Stockholmsmässan för prisutdelning på UF mässan region Stockholm. Glädjande var att flera skolor i Stockholm stad fick pris och det finaste priset av alla – Bästa UF- företag gick till Jensen Norra. Mer om detta i bloggen imorgon.

Från mässan till Farsta och möte med lokala företagare och stadsdelsnämndsföreträdare. Diskussioner om Söderortsvisionen, Jobbtorgen och vad de kan erbjuda företagen. Alltid lika kul och givande med dessa möten.

Glömde bort att jag också passade på att klara av en intervju med en tidning på vägen mellan mässan och Farsta. Nu dags att sova.
/

Arbetaren vinklar duktigt

I lördags hade jag en debattartikel tillsammans med Raymond Mankowiz på McDonalds. Väl medveten om att detta säkert skulle väcka ont blod från vänsterhåll så föreslog jag denna genensamma artikel. Varför då kan man fråga sig. Det var inte för att ge McDonalds gratisreklam som tidningenArbetarenpåstår. Tvärtom. Det var för att McDonalds föregått med gott exempel på flera olika områden. Vilket jag också sa till reporten men det är ju inte lika kul att ta upp det i artikeln. Insatser som knappast är gratis för McDonalds. De har tagit emot ett stort antal praktikanter från stadens Jobbtorg. De får lovord från Jobbtorgens medarbetare för detta samarbete. För dessa människor innebär detta erbjudande från McDonalds att de får in en fot på arbetsmarknaden och kan utåfrån detta få än bättre möjligheter att få en fast förankring på arbetsmarknaden. Dessutom har jag aldrig vidimerat det som frågeställaren påstår att MCDonalds har dålig arbetsmiljö . Det kan man lätt få intryck av om man läser artikeln även det en försåtlig skrivning.

Dessutom har McDonald meddelat att de tänker anställa 100 personer i Stockholm tack vare regeringens momssäkning. 1200 personer anmälde sig omedelbart till deras rekryteringsdag som de hade i lördags.

Det är sorgligt att det finns de, som ofta har sin egen försörjning tryggad, lägger ner tid på att misstänkliggöra företag som artikeln i Arbetaren är ett exempel på. Så bekämpas inte utanförskapet. Jag är beredd att skriva debattartiklar med varje seriös arbetsgivare som agerar på samma sätt som McDonalds för att minska utanförskapet. Så sent som för ett år sedan hade jag tex en debattartikel med Mikael Wolf på Swedbank där vi tillsammans lyfte fram vikten av att näringslivet och det offentliga tar emot sommarjobbare och praktikanter. Swedbank gör ett utmärkt jobb när det gäller att få unga i jobb. Men det är säkert suspekt för vissa också………
/

Pengar och skola

OECD har kommit med en rapport som visar att det inte är hur mycket pengar som ett land lägger på sitt skolsystem som avgör resultatet, om landet ligger över en viss välståndsnivå. Det är utmärkt att denna typ av studier genomförd. Redan för ca 10 år sedan, när jag jobbade med utbildningsfrågor på Svenskt Näringsliv, kunde detta konstateras. Stefan Fölster och Nders Mrin skrev då en intressant rapport på detta tema. Själv jobbade jag med ett projekt som handlade om kvalitet i utbildningen där ett antal forskare, bl a Lennart Grosin, visade just på vilken stor betydelse som lärarnas engagemang och förväntningar på eleverna har för resultatet.

Mot bakgrund av det senare – höga förväntningar på alla elever – så har jag alltid förundrats över att många kommuner fördelar pengar till skolorna utifrån bla sociala variabler. Dvs om det är elever som kommer från ett bostadsområde med många invandrare eller låg utbildningsnivå så anslås det med automatik mer pengar till dessa skolor. En stilla undran är hur detta går ihop med att höga förväntningar på alla elever leder till bästa resultat.

Grosins resultat tycker jag är mycket intressant och jag har en känsla av att den inte fått tillräckligt stor uppmärksamhet i Sverige. Kanske kan OECD- rapport ge förnyat fokus på Grosins forskning och dess slutsatser.
/

Kapacitetsutredningen love t-bana = sant

Utmärkt att Lena Erixon i sin kapacitetsutredning lyfter fram tunnelbana till Nacka. Det är viktigt för Stockholm och det ät viktigt för Sverige. Nu ska vi i Stockholm stad ta tag i arbetet med att svara på remissen på denna spännande utredning. Remisstiden är kort men det är också bråttom med att komma till rätta med kapacitetsproblemen i infrastrukturen, inte minst i den snabbväxande Stockholmsregionen.
/

Miljöprofilen Stockholm

Idag presenterade Humlegården Fastigheter sin nya app Green Fingerprint. Genom denna app ska Humlegårdens hyresgäster kunna se hur mycket el de förbrukar i sina lokaler och därmed också direkt kunna påverka den egna elförbrukningen. Genom att göra saker synliga så kan man också skapa incitament för att påverka.

Jag medverkade vid presentationen och påpekade då också att detta är ett utmärkt exempel på att det är enskilda företag som är med och bidrar till den miljöprofil som Stockholm har. Det är utmärkt att, som Humlegården gör idag, gå ut och berätta vad som görs inom verksamheten för att påverka den egna energiförbrukningen.

Det är verkligen en stor skillnad på engagemanget från fastighetsägare och byggbranschen i Stockholm när det gäller miljöfrågorna. Idag är det nästan en tävlan om att vara bäst. Och det är alldeles utmärkt. Det är så som utvecklingen drivs framåt. Jag tror också att inrättandet av Klimatpakten för ca 5 år sedan, har spelat stor roll för denna utveckling. Tillsammans kan vi göra skillnad.

/