Riskkapitalbolag behövs

Idag var det en intressant frukost arrangerad av Stockholm Business Region ”Intresserad av riskkapital i tidiga skeden?”. Ca 240 personer lyssnade på Marie Reinius, VD Svenska Riskkapitalföreningen, Maria Nilsson, STING och STING Capital och Per Roman, GP Bullhound LLP

I den svenska debatten framställs ofta riskkapitalbolag som något som katten har släpat in. Men sanningen är att det är oerhört viktigt att det finns en fungerande riskkapitalmarknad. Det fungerar inte att det bara är det offentliga, banker och privatpersoner som ska stå för de investeringar som behövs. 

Under de senaste 4 kvartalen har det startats 40 nya företag varje dag, bara i Stockholm stad. Alla dessa företag kommer inte att bli ett nytt Spotify, ett nytt Ericsson eller ett nytt Dice. Men många av dem kommer att behöva kapitaltillskott. Och då behövs det riskkapitalbolag i olika former beroende på vilket stadium som företaget är i.

Per Roman berättade att det finns ett mycket stort intresse från utländska bolag att investera i svenska framförallt IT-bolag. Det som händer nu är att också bolagens holdingperiod blir allt länge. De ser också ett värde i att bolagen är kvar i Sverige. Det är naturligtvis väldigt positivt att internationellt kapital är intresserat av att bidra till att svenska företag växer. Men det är också viktigt att företagen inte försvinner från landet.

Det som har hänt under senare år är också att den svenska venture capitalmarknaden har minskat betydligt. Vi behöver fler svenska aktörer på denna marknad.

Riskkapital är viktigt för Stockholmsregionens utveckling. 2010 gjordes omkring hälften av alla riskkapitalinvesteringen i Sverige i Stockholms län om vi ser till belopp. 470 Mdr kronor förvaltar de riskkapitalbolag som är verksamma i Sverige. Riskkapitalbolag handlar inte bara om pengar, de erbjuder också en kompetens och ofta ett branschkunnande som är viktigt för företag som vill växa. Dessutom ett socialt nätverk som är allt viktigare i dagens hårt konkurrensutsatta värld.  

Erfarenheterna från STING, som i år fyller 10 år, är just att det är viktigt att kunna erbjuda ett affärsängelnätverk och att företagen är duktiga på att paketera och sälja sin affärsidé. Och inte minst att kunna visa på en trovärdig vision om hur företaget kan utvecklas på ett antal års sikt.

Kort sagt. Riskkapitalbolag behövs, de är viktiga för att vi ska ha ett bra företagsklimat i Sverige. Vi behöver fler venture capital aktörer, vi behöver också fler sociala nätverk där kapital och företag som söker kapital kan mötas. Och de som söker kapital behöver bli mycket duktigare på att paketera och presentera sin affärsidé för konkurrensen om kapitalet är stor. Det senare gäller inte minst företag som inte är i IT-branschen.

/

Första spadtaget för bullerplanket

Idag har jag tagit första spadtaget för bullerplanket på Nynäsvägen. Detta hett eftertraktade tillskott för de boende kommer att vara klart i december 2012. Dessutom förbättras cykelstråken på parallellgatorna till Nynäsvägen.

Håller Wanngård med Rudin om klotter?

I dagens DN Sthlm är det äntligen en stockholmssocialdemokrat som tar bladet från munnen och kritiserar Rudin och hans glorifiering av klotter. Artikeln är mycket läsvärd och hänvisar också till en intressant undersökning från 2002 om ungdomars förhållande till klotter och effekterna av detta.

Min fråga har länge varit, och nu ställer jag den här, om Rudin verkligen har (s)-gruppen med sig i sitt avståndstagande från majoritetens nolltolerans mot klotter. Vad tycker du Karin Wanngård? Krokar du arm med Rudin i kampen mot vår nolltoleranspolitik eller står du fast vid (s) gamla linje i Stockholm? Den linje som Inger Båvner också företräder.

Bazaren ett populärt och viktigt inslag

Var förbi Bazaren i Kulturhuset under lördagen. Där kunde stockholmarna komma förbi och tala med arbetsgivare som söker medarbetare. Jag talade med bl Stockholm stad och Taxi Stockholm. Båda vittnade om stort intresse. Samtidigt är det många som inte har klart för sig vilka förkunskaper som krävs för jobben. Men även detta ger ju Bazaren ett tillfälle till att skapa klarhet i.

På utbildningssidan var det också många aktörer. Frans Schartau har många utbildningar som ger jobb direkt. Det är lätt att förstå att det finns stort intresse för yrkesutbildningar där över 90% av eleverna har jobb inom tre månader från examen.
En annan viktig utbildning är SFx, dvs svenska för invandrare som är inriktad på att invandrare med yrkesutbilning läser svenska med inriktning på deras yrkesutbildning. Även detta ger goda resultat och många kommer snabbt i jobb. Ett mycket bra sätt att ta tillvara på det som finns och omsätta det till behovet på den svenska arbetsmarknaden.

Den tredje inriktningen var starta eget. Även där var det många människor och stort intresse.
Bazaren hjälper till med att tydliggöra att det finns många lediga jobb på marknaden, men också tydliggöra vilken kompetens som behövs för dessa jobb och var man kan skaffa sig denna kompetens.

Kanska ska Bazaren genomföras oftare.
/

IBM en av många viktiga aktörer i Stockholm

Tisdagens företagsbesök gick till IBM i Kista. Av detta globala företags anställda i Sverige finns ca 2.000 av totalt 3.000 i Stockholmsregionen. IBM fyllde 100 år 2011 och är ett utmärkt exemplel på hur företag överlever genom att hela tiden utveckla nya produkter.

IBM har utvecklat lösningen för trängselskatten i Stockholm. De jobbar mycket inom life science och hälso och sjukvården med att utveckla smarta lösningar. Det är viktigt för Stockholm att dessa stora globala aktörer tycker att det är intressant att finnas i Stockholm.

De har stor betydelse och kan genom sin kraft och kompetens bidra till innovation och utveckling genom att samarbeta med såväl kommuner, landsting, universitet, högskolor som med små och stora företag. IBM har också spännande projekt med ungdomar.
/

Jobba hemma och flexibel arbetstid

Stockholm har en ansträngd trafiksituation. Vi behöver bygga ut kollektivtrafiken, vi behöver öka framkomligheten för bussar, cyklar mfl. Stockholm växer med nästan ett Salem varje år, befolkningsmässigt. Och då talar jag bara om staden.

Jag skriver idag på svd brännpunkt webbdebatt tillsammans med Microsofts VD Per Adolfsson om vilka möjligheter som IT innebär i form av avlastning i trafiken genom att fler väljer möjligheten att jobba hemifrån någon eller några dagar eller timmar i veckan. Det skulle kunna göra stor skillnad för trängseln på såväl vägarna som i kollektivtrafiken.

Jag är väl medveten om att detta inte är ett alternativ för alla arbetsgivare. Men det kan vara ett intressant alternativ för en hel del arbetsgivare och arbetstagare.
Läs hela artikeln här
/

Praktikplatser för studenter

I Skåne erbjuder företag studenter praktikplatser. Ett koncept som man har tagit från Danmark. Populärt bland studenterna för det ökar deras möjlighet att snabbt få jobb. Samtidigt ger det möjlighet att omsätta teoretiska kunskaper i praktisk verksamhet redan under studietiden. Detta borde välkomnas av alla, men icke. Facket har invändningar. Trist tycker jag. Alla borde välkomna ökade möjlighter till att unga får jobb./

Bromma och affärsflyget

Tisdagens företagsbesök gick till GrafAir på Bromma. De erbjuder affärsresenärer olika typer av service i form av parkeringsplats för plan som besöker Stockholm, egna flygningar mm.

Under förra mandatperioden slöt staden avtal med dåvarande Luftfartsverket, numera Swedavia, om att Bromma ska upplåtas för affärs- och reguljärflyg. Swedavia sköter Bromma baserat på detta avtal som gäller till 2038.

I en allt globalare värld så är det viktigt att ha bra goda förbindelser med omvärlden. Det är en fråga om konkurrenskraft för lokalisering av företag i Stockholm och det är också viktigt för att locka hit såväl kapital som kompetens. Ingen annan stad i Norden har så många företags huvudkontor som Stockholm. Det ska vi vara glada för. Det lockar till sig tjänste- och servicepersonal och kompetens.  Därför var det- och är det – viktigt att rädda Bromma utifrån ett näringlivsperspektiv. Och hittills har det visat sig vara en mycket klok politik. Näringslivet uppskattar affärsflygets möjligheter på Bromma. Därför är det viktigt att Swedavia utveckar Bromma utifrån det avtal som finns. Ett Bromma som är till för reguljärflyg och affärsflyg.

/

Utmärkt om T-bana

Utmärkt att SL nu tydligt talar om att bygga T- bana. För det behövs och det är inte en uppfattning som oppositionen i landstinget är ensamma om. Staden har påpekat detta vid flera tillfällen.

Ungdomsarbetslösheten i Stockholm

Ikväll har vi haft kommunfullmäktigesammanträde. Främst på agendan var Miljöprogrammet för 2012-2015. Kollegan Per Ankersjö (C) kunde på ett utmärkt sätt visa på hur orealistisk och ogenomtänkt oppositionens olika alternativ på miljöområdet är. För det handlade om tre olika förslag från mp, v och s.

Det som är intressant att notera är att det inte bara är på detta område som oppositionens politik är värd att granskas och ställas mot om förslagen är genomförbara eller ej. I dagens debatt påstods det bl a att i princip alla som är under 25 år i Stockholm är arbetslösa. Det är en väl spridd felaktighet – att ungdomsarbetslösheten i Stockholm skulle vara så fruktansvärt hög. Jag kan konstatera när jag tittar på statistiken att det ser ut på följande sätt i december 2011 :

18-19 år 2,7% (andel av befolkningen)

20-24 år 3,0%

Så från att i princip alla under 25 år ska vara arbetslösa så visar statistiken från Sweco att det är 97% som inte är arbetssökande. Titta särskilt på diagram 3 pdf december 2011.

Detta kan jämföras med SCBs AKU-siffror för december 2011 för riket som visar att 20,8% av ungdomarna mellan 15-24 år var arbetslösa. Men av dessa studerade 44% på heltid.

Lärdomen av detta – granska oppositionens förslag och påståenden. Verkligheten kan visa sig helt annorlunda än det de påstår.

/