Strålande initiativ KTH Scania

Blev mycket glad när jag i onsdagens tidning läste om det samarbete som Scania och KTH kommit överens om. Det är utmäkt att de nu ska satsa tillsammans för att attrahera fler ungdomar till att läsa ingenjörsutbildningar.

Initiativet att erbjuda examensjobb mm med konkreta inslag från Scania är också mycket bra. Det är ju ett utmärkt sätt att länka ihop företaget med studenter och det ger studenterna en möjlighet att fakiskt få insikt i hur det kan vara att jobba på Scania.

Att erbjuda examensjobb för studenter är för övrigt något som jag tror de flesta arbetsgivare kan bli bättre på, inklusive Stockholm stad.

/

We need growth, growth create jobs

Nyss hemkommen från tre dagar i New York. Jag var där och talade på en konferens som New York City arrangerade inom ramen för sitt projekt New York City Global Partners. Temat var ”Business innovation and entrepreneurship; City strategies” och ett tjugotal städer från alla världsdelar fanns på plats. Rubriken på detta blogginlägg är ett citat från GEs ordförande Jeffrey R. Immelt som inledde konferensen tillsammans med
New Yorks borgmästare Michael Bloomberg. Deras samtal om konkurrenskraft i en global värld visar mycket tydligt att konkurrensen om de skarpaste hjärnorna och kapitalet kommer att bli stenhårt framöver.

Ska Stockholm klara sig i denna konkurrens så måste vi bygga på våra styrkor. Och vi har ett bra utgångsläge. Kista är en av världens ledande ICT regioner, Karolinska Institutet, KTH, Stockholms universitet har mycket gott renomme och attraherar duktiga människor från hela världen. Men vi kan inte nöja oss med att det ser bra ut idag, vi måste hela riden jobba för att bevara och stärka vår position. Det var mycket tydligt när man hör hur tex New Yorks borgmästare resonerar för att stärka sin stads position i den internationella konkurrensen.

Bloomberg nämnde ett antal punkter, som alla är lika relevanta för Stockolm;
1. En väl fungerande infrastruktur är viktigt. Det handlar inte bara om vägar utan också om lokaler, skolor, parker, kultur, bostäder, telekommunikationer mm. Han talar mycket om träd, mänsklig stad och vikten av ett stort attraktivt utbud för människor vid sidan om jobbet.
2. Se till att det finns en mångfald av branscher. Det skapar möjligheter till en kreativare miljö och till korsbefruktning.
3. Skapa en miljö för innovationer genom tex inkubatorer som är knutna både till universitet och näringsliv och staden.
4. Universitetsmiljön är mycket viktig för utveckling av nya företag och innovationer. Se till att universiten vill utveckla sin verksamhet och attrahera fler talanger.
5. Se till att det finns mark för nyföretagande
6. Välkomna immigranter såväl studenter som andra som vill bidra till tillväxten.
7. Se till att regelverket för företagande, immigranter mm är enkelt.

När det gäller studenter från andra länder hade Immelt en intressant kommentar som också har bäring på vår svenska regerings politik när det gäller utländska studenters möjlighet att studera i vårt land och att man borde se till att de som kommer hit och studerar också stannar. ”När företag låter talangerna gå är det missmanagement men när landet gör det är det immigrationspolitik”. Tänkvärt!

Bloomberg reflekterade också kring vikten att ta hand om infrastrukturen och att hålla fast vid det långsikiga perspektivet för att faktiskt genomföra de investeringar och det underhåll som måste göras. Det är lätt att dra ner på de pengarna och använda dem till något annat. Han menar att de lärt av 1970-talets politik, som ledde till att standarden på infrastrukturen sjönk drastiskt under de kommande decennierna. Politiken måste stå för ett långsiktigt perspektiv och kommunicera till invånarna varför pengar till infrastrukturen är viktigt.
Det handlar om att betala nu för att attrahera människor och kapital och därmed få investeringar framöver. Behöver jag säga att det ligger mycket i detta utifrån ett stockholmsperspektiv?

Som sagt. Intressanta dagar i New York. Stockholm ligger bra till i PWC- studien ”cities of opportunities”. Men en sak är säker – Bloomberg vill peta ner oss på alla de områden där vi ligger bra till och han vill också se till att vi inte kommer förbi New York på de områden där vi ligger efter.
En hygglig utmaning – eller hur?!

Spännande framtidsföretag

Idag har jag besökt Diamorph och Episurf. Båda spännande företag som har sitt ursprung från Serendipity ,  den intressanta privatfinansierade inkubatorn som drivs av bl a Saeid Esmaeilzadeh.

Episurf har tagit fram ett implantat som innebär att du inte behöver byta ut en hel knäskål vid tex led- eller broskskador i knät. Deras lösning innebär att det tas fram ett skräddarsytt implantat i form av en ”skruv” som fästs i leden. Därmed blir rehabiliteringstiden snabbare, ingreppet enklare och billigare. Implantatet blir efter ett tag ”ett med leden. Företagets idé är mycket intressant och det finns många runt om i världen som skulle vara behjälpta ev deras lösning. Inom kort hoppas de på att kunna genomföra klinisk prövning på patienter och intresset för att delta är stort.

Diamorph är också ett spännande företag som specialiserat sig på att ta fram hållbara material. De har hittat en väg att via cintring styra processen så att de kan skräddarsy material för just det specifika behov som kunden kan ha. De samarbetar med bl a SKF och SAAB Aero. De har tagit fram skottsäkra västar som är gjorda av borkarbid. Deras tillverkningsmetod gör att de kan ta fram mycket hårda material som klarar tuffa påfrestningar. ett exempel som jag fick beskrivet för mig är tex det material som är längst ner på en snöplog, den del som dras mot vägytan. Vanligtvis slits ju detta mycket snabbt ner men med Diamorphs materialutveckling så klarar de mycket tuffare slitage.

Jag är övertygad om att vi kommer att få höra mer om dessa två företag i framtiden.

Stockholms hamnar prioriteras av EU

Nyligen kom nyheten att Stockholms hamnar utsetts till prioriterad hamn inom EUs sk TEN-T nätverk. Som så kallad CORE-hamn, därmed en av ett fåtal hamnar i Europa med en särskilt prioriterad ställning i det europeiska transportflödet, är det möjligt att få medfinansiering från EU när det gäller investeringar för miljöanpassade transporter.

Detta är en mycket välkommen markering från EUs sida när det gäller sjöfartens betydelse för vår region och för landet.  Nu återstår bara att se till att också sjöfarten i hela Europa får samma villkor. Det förutsätter att det sker förändringar av det sk svaveldirektivet eftersom det innebär betydligt tuffare krav på sjöfarten i norra Europa jämfört med Medelhavstrafiken bl a. Det rimliga är att det är samma villkor för då blir också konkurrensen på lika villkor, vilket ju är en den inre marknadens viktigaste mål.

/

Oppositionen spretar

I veckan har Mp, V och S i stadshuset presenterat sina budgetar. Alla vill höja skatten men med olika belopp. Inte så mycket enad opposition där inte. Konstaterar också att (s) höga tonläge när det gäller infrastruktursatsningar inte avspeglas i derad budget. Samma dag som de presenterade sin budget la Tomas Rudin (s) en skrivelse på kommunstyrelsen som handlar om att göra en översyn av gatornas renoveringsbehov. Det låter ju då som om de vill satsa stort på underhåll av gatorna i staden.

Samtidigt kan vi konstatera att deras budget innehåller 38 Mkr än vår budget på trafik- och renhållningsområdet. Det motsvarar den kostnaden för den renovering av Nybrogatan sträckan östermalmstorg-nybroviken som vi nyss beslutat om i trafiknämnden. Alltså ca 200 meter gata. Kom ihåg det när ni hör allt som (s) ska satsa på när det gäller infrastruktur. Snacka går men det gäller att även visa att man menar allvar genom att avsätta medel i budgeten.

Snuttifiering i SvDs trafiksäkerhetsartikel

I dagens Svenska Dagblad ges en bild av att jag struntar i trafiksäkerhetsfrågorna i innerstaden. På en rak fråga om det är möjligt att förbjuda tunga fordon i Stockholms innerstad idag, så har de klippt ett längre svar och lyft fram det i artikeln. Hela svaret i denna del framgår dock om man läser artikeln.

Det pågår en mängd olika infrastrukturjobb i staden, Citybanan, Norra Länken, Slussens ombyggnad är på gång, och det kommer att vara fler projekt framöver. I ett trafiksäkerhetsarbete går det inte att ägna sig åt önsketänkande utan vi måste utgå ifrån hur det faktiskt ser ut och öka trafiksäkerheten utifrån det.

Svenska Dagbladet valde att inte ta med mitt resonemang kring detta och det jag sa om hur trafikkontoret jobbar med trafiksäkerhetsfrågor för cyklister. Staden har infört cykelboxar som innebär att cyklarna kan stå i en markerad box framför trafiken vid rödljusen och därmed minimera risken för konflikter med bl a tung trafik. Det är säkrare för cyklister eftersom de kommer iväg från trafikljusen före all annan trafik.   

I stadens trafiksäkerhetsprogram finns det klart utsagt att oskyddade trafikanter ska prioriteras i trafiksäkerhetsarbetet och hit hör givetvis cyklister. Bussar och andra tunga fordon är en del i trafiken i Stockholm och alla måste ta ansvar för varandra inte minst gäller detta chaufförer i tunga fordon.

Det är inte realistiskt att tro att all tung trafik ska bort från innerstaden. Det som måste till är ett medvetet trafiksäkerhetsarbete för att minska riskerna och en viktig del för att detta arbete ska lyckas är också alla trafikanter tar ansvar för det egna beteendet i trafiken.

/

Miljöpartiets budgetförslag

Idag har miljöpartiet i stadshuset presenterat sitt budgetförslag. Det är ett förslag som innebär att stockholmarna ska få betala mer i form av skattehöjning på 40 öre och en rejäl ökning av parkeringsavgifterna. Dessutom vill de höja begravningsavgiften, ett förslag som inte är lagligt. 

Bland deras förslag märks den gamla bekantingen att Förbifart Stockholm ska stoppas. Jag undrar vad deras sympatisörer tycker om detta föslaget för sanningen är ju att även en majoritet bland Mp är för Förbifarten. De vill lägga en halv miljard kronor i investeringar på soltak. Deras cykelsatsning ligger på 150 Mkr dvs mindre än den som majoriteten har föreslagit.

När det gäller arbetsmarknadsnämnden så blir jag oerhört förvånad över att de åter kommer med ett förslag som innebär att Jobbtorgen ska bort. En verksamhet som faktiskt har inneburit att över 15.000 stockholmare har gått till egen försörjning. Jag trodde att de – mot bakgrund av detta reslutat – skulle inse att Jobbtorgen är ett viktigt bidrag i arbetet mot utanförskap. Men där misstog jag mig tyvärr.

Det finns mycket mer att kommentera men detta får räcka för nu. Jag återkommer i budgetdebatten.

/

Studentflak och framkomlighet i city

I dagens DN skriver jag om studentutspringen och studentflaken och dess effekter på framkomligheten i staden. Jag minns mycket väl – även om det var länge sedan – den fantastiska känslan att ha tagit studenten. Att få stå på flaket i Västeräs och tillsammans med kamraterna jubla över att nu var vi klara, nu springer vi ut i vuxenlivet.

Självklart ska studenter få fira studenten. Men det måste ske på ett balanserat sätt så att det inte förhindrar framkomlighet i staden. Alla som rör sig i Stockholm idag vet hur mycket som är på gång när det gäller byggande och infrastrukturarbeten. På gårdagens trafiknämnd fattade vi beslut om att inleda arbetet med tätskiktsrenoveringar på sträckan regeringsgatan/hamngatan över sergels torg bort till klarabergsviadukten. Jättelika arbeten som kommer att pågå under flera år och som påbörjas sommaren 2012. De innebär evakuering av butiker och stora arbeten som obönhörligen påverkar framkomligheten. Därför tycker jag att det är juste att redan nu förvarna om att studentflaken behöver planera andra färdvägar. Trafikkontoret, polisen mfl kommer att ta fram förslag i denna del.

Så alla studenter, njut av studenten och ha samtidigt förståelse för att vi vill hitta en balans mellan studentyran och att staden ska fungera.
/
http://www.dn.se/debatt/stockholmsdebatt/ohallbart-att-lata-studentflak-tappa-till-stockholms-vagnat

Grattis SEEC och Aerogel

Två STING-företag har utsetts av WWF till Climate Solver. Det handlar om SEEC och Svenska Aerogel. Jag har träffat båda företagen ett antal gånger, senast var nog när vi var med STING i London för att presentera dessa två och fyra till företag för internationella investerare på svenska ambassaden i just London. Det var ett bra möte. Det är lätt att förstå att dessa företag är intressanta för investerare för de har båda mycket smarta lösningar för att energieffektivisering.

SEEC har bergvärmelösningar som gör det möjligt att lagra värme på sommaren för användning på vintern och lagra kyla för att använda på sommaren. Svenska Aerogel har utvecklat ett isoleringsmaterial som är oerhört mycket effektivare och billigare än andra i branschen.

Så stort grattis till er båda för välförtjänt uppmärksamhet från WWF !

/

Skolinspektionens granskning av vuxenutbildningen

Jag välkomnar Skolinspektionens granskning av stadens komvux- och sfi-verksamheter. Mycket av det som de konstaterar har vi också noterat. Andra saker, kan man, se beror på att inspektionen mäter på annat sätt än vi. Staden anser att statistiken ska utformas utifrån vilka som gått igenom kursen och inte efter vilka som blivit inskrivna när man pratar om resultaten. Om det mäts som staden gör blir resultatet ett helt annat. Skolinspektionens mätmetod innebär att om en arbetslös person skriver in sig på komvux idag, och får jobb i morgon och hoppar av, så noteras den personen som icke godkänd.

Hur ser då resultatet ut i Stockholm när det gäller komvux gymnasiaal utbildning över en tidsperiod?

Inom komvux gymnasienivå 2005/2006 var andelen godkända 74%. Sedan dess har den ökat och 2010/2011 var det 80%.

Siffrorna inom den grundläggande vuxenutbildningen är inte bra och det måste vi jobba med. Det finns andra delar i Skolinspektionens kritik som också är viktig att ta till sig. Det handlar om att staden måste bli duktigare på samarbete och uppföljning av entreprenörerna som utför utbildningen. Det handlar om att säkra kvaliteten på utbildningarna och se till att de mål som vi sätter upp också uppfylls. Det innebär att vi inte heller ska tveka att vidta åtgärder om inte kvaliteten är tillräckligt god. Som det beslut som vi tog att stoppa intagningen till komvux i Västerort. 

/