Med anledning av flera mediers rapportering om min tjänsteresa till New York

Flera medier berättar i dag om den tjänsteresa som  jag gjorde till New York med anledning av att staden beslutat att tacka ja till en inbjudan att medverka vid ”New York Global Partners Summit”-konferens i New York i november i år. Det var en tvådagarskonferens med temat ”Business Innovation and Entrepreneurship: City Strategies”. Eftersom mitt ansvarsområde handlar om just detta ansågs det av kommunstyrelsens internationella beredning lämpligt att jag företrädde staden som talare vid denna konferens.

 Nedan några korta kommentarer till  stadens beslut att medverka vid konferensen:

  •  Det är i stadens internationella beredning (IB) som beslut fattas kring vilka internationella konferenser och evenemang som stadens politiker och eventuella medföljande tjänstemän ska delta i. Vid stadens deltagande så är det stadens opolitiska tjänstemän inom internationella avdelningen som bokar resorna, eventuella hotellvistelser m.m.
  • Internationella avdelningen i Stockholms stad följer de riktlinjer och policys för resor som finns beslutade om för staden. Ta del av riktlinjerna nedan.
  • Sagda riktlinjer och policys säger att borgarråd i sammanhang för transatlantiska tjänsteresor kan resa i business class.
  • Jag kan konstatera att alla riktlinjer och policys har följts för resan.

 Det var mycket värdefullt för staden att närvara och delta vid konferensen och för mig i min roll som borgarråd med ansvar för arbetsmarknad, företag och integration.

 För att ta del av stadens policy för tjänsteresor besök länk:

http://db.tt/U2lIOQqk

 Efter min hemkomst skrev jag om mina reflektioner från medverkan i en annan bloggpost som ni kan återfinna här:

http://ullahamilton.se/2011/11/05/we-need-growth-growth-create-jobs/

 Mer information om konferensen återfinns på:

www.nyc.gov/globalpartners/2011summit 

 Här finns pressreleasen som skickades med anledning av stadens medverkan genom min närvaro och mitt deltagande:

http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/moderaterna-stockholms-stad-lan/pressrelease/view/ulla-hamilton-deltar-i-new-york-city-global-partners-summit-2-4-november-701065

/

Intressant budgetdebatt med splittrad opposition

Första dagen av två av årets budgetfullmäktige är avklarad. Intressant debut av miljöpartiets för dagen nyvalda borgarråd. Tydligt är att det inte finns en enad opposition längre i Stockholm. De vill visserligen alla höja skatten men är inte överens om nivån. Påfallande ofta går miljöpartiet fram med egna förslag samtidigt som s och v går tillsammans åt vänster. Noterade också att Karin Wanngård inte var på plats under kvällen. Men hon hade säkert något gott skäl för att inte vara på budgetfullmäktige ikväll.

Kollegan Per Ankersjö gjorde en mycket underhållande liknelse mellan (s) och slussen som gick ut på att det var en sönderfallande betongkoloss som hade sett sina bästa dagar. Som var konstruerad för vänstertrafik och passade inte lika bra för högertrafik.

Mina frågor är på morgondagens agenda så då blir det trafik, arbetsmarknad och näringsliv. Annars var den stora debatten idag äldreomsorgen där ju oppositionen inte hade så mycket att komma med mot bakgrund av det utspel som Sten Nordin och Joakim Larsson gjorde i måndags kring äldrefrågorna, inrättandet av central inspektion, hävandet av avtalet med Carema mm.

Nya Slussen ett steg framåt

På dagens kommunstyrelse var bl a detaljplanen för nya Slussen. S och v ville återremittera ärendet, Mp ville bordlägga. Det blev bifallet och nu är nästa anhalt kommunfullmäktige.

Företagsbesöket idag gick till grannkommunen Solna och GlaxoSmithKline. Ett av de största läkemedelsföretagen i världen. Hur många känner till att Alvedon är en av deras största produkter? Jag gjorde det inte. Man kan undra varför jag besöker ett företag som inte har tillverkning här. Stockholmsregionen har mest huvudkontor för multinationella företag i landet. Det är viktigt att de finns lokaliserade här. Huvudkontor attraherar nämligen också andra typer av företag. Detta är en anledning till att det finns så många företag inom området kunskapsintensiva företagstjänster i Stockholm.

Dessutom utför GSK viktig klinisk forskning i Stockholm och Sverige. Många företag drar ner på denna verksamhet i Sverige men det har inte GSK gjort. Jag hoppas att kollegorna i landstinget håller med mig om att det är viktigt att ha denna typ av samarbete med forskningen inom sjukvården. Jag tror också att det finns en hel del mer att göra när det gäller att förmedla kontakter mellan stora och små företag inom och utanför branschen. Med på besöket var också den praoelev som vi har under denna veckan på de moderata rotlarna i stadshuset.

/

Väg och cykel på nästa trafiknämnd

Nynäsvägen och Folkparksvägen får nya cykelbanor. Det handlar två av de ärenden som ska upp på november månads trafiknämnd om. Dessutom finns det ett ärende som handlar om den farliga korsningen vid Frescati där Roslagsbanan korsar vägen mot Bergianska. Det är verkligen ingen bra trafiklösning och när vi nu vet att det kommer att bli tätare tågtrafik så finns det all anledning att försöka hitta en lösning för att minska olycksriskerna och minska köerna. SL och trafikkontoret ska studera möjliga lösningar tillsammans.

/

iDoc24 vann guldmobilen

Jag skrev på torsdagen om Mobile Future och att jag träffat flera spännande företag vid mitt besök på den i Kista. Jag avslutade med att konstatera att priser skulle delas ut vid middagen den kvällen. Kul att ett av de företag som jag berättade om iDoc24 fick en av utmärkelserna nämligen Guldmobilen.

Grattis säger jag!

Från SKL i Norrköping till Kista Mobile Future

SKL-kongress i dagarna två i Norrköping. Kul att träffa kollegor från hela landet men det blir lite segt att sitta två dagar. Tog tåget tillbaka till Stockholm idag och hann med att besöka Mobile Future 2011 i Kista. Många företrädare för mobilbranschen fanns på plats. Lyssnade bl a på Hjalmar Winbladh som nu är i gång med ett nytt företag, Wrapp. Han är sk serie entreprenör, dvs har startat ett antal företag. Vi behöver fler sådana personer.

Bland de företag iDoc24 som jag har träffat tidigare. Deras produkt, där du kan fotografera ett födelsemärke och få det analyserat av en läkare, ska testas i skarpt läge inom kort tack vare ett samarbete med SKL. Hudcancer är en snabbt växande sjukdom och detta kan vara ett sätt att diagnostisera den på ett tidigt stadium.

Erik Lundström på Penny AB har en mycket spännande produkt. Screeninteraction ett annat.  Ja det fanns många olika företag vars produkter spänner över stor bredd, applikationer för Hjälpmedelsinstitutet, rabattkuponger för mobilen mm. Men det var inte bara företag som visade sina produkter, här fanns också investerare och riskkapitalister. Ett mycket intressant besök från Japan var Docomo. Det faktum att de och andra investerare och riskkapitalister fanns på plats visar att detta är en internationellt mycket intressant bransch där Stockholm står sig väl i konkurrensen.

Nåväl, jag lämnade Kista efter att ha hälsat alla välkomna till Stockholm och tillönskat dem en trevlig kväll. För ikväll var det middag och utdelning av Swedish Mobile Awards.

/

Dice – ett annorlunda ingenjörsföretag

Battlefield 3 lanserades den 27 oktober och har redan sålts i 10 miljoner exemplar. Detta företag, lokaliserat vid Slussen, har idag 300 anställda från 14 olika nationaliteter.17% av de anställda kommer från andra länder än Sverige och medelåldern är 31 år. De ökar exporten med 25% per år.
Få hade nog kunnat förutspå denna utveckling 1992, när några gymnasiekillar utformade sitt första spel och lyckades sälja det på en mässa i England.

Dice har ett mycket gott rykte internationellt. De är ett exempel på den förmåga som finns hos flera företag i Stockholm/ Uppsalaregionen att utveckla kreativa produkter med högt teknologiskt innehåll. Det är verkligen avancerade tekniska lösningar som ligger till grund för dessa spel. Trots detta så är det nog inte så många som tänker på att det är högutbildade civilingenjörer som utvecklar dessa spel.

Undersökningar visar att hela 80 % av den svenska befolkningen 15-60 år spelar spel. Det är en siffra som i vart fall förvånade mig.

Så det är förmodligen hög tid att konstatera att detta är en växande och intressant näring för Stockholm. Ett område där vi är internationellt uppmärksammade och det är konkurrens om kompetensen. Det finns all anledning att de får berättigat erkännande även på hemmaplan. dice sysselsätter inte bara 300 personer. Kompositörer, artister, skådespelare är bara några exempel på samarbetspartners som de har för sina produktioner.
/

Taxi Stockholm planterar träd

Idag har jag deltagit vid planteringen av Taxi Stockholms träd. De finansierar trädet och bidrar på detta sätt till det gröna Stockholm. Stockholmarna fick, via en tävling som Taxi Stockholm arrangerade för ca ett år sedan, rösta på tre olika placeringar av trädet. Den vinnande platsen blev hörnet Birger Jarlsgatan/Rådmansgatan framför Wallenstams kontor. Så nu har almen som står på andra sidan Rådmansgatan fått en ung granne.

Jag var i New York i slutet av förra veckan och där har stadens borgmästare Bloomberg tagit initiativ till att plantera en miljon nya träd. De har hittills åstadkommit 500.000. Detta sker i samverkan med näringslivet. Så jag hoppas att Taxi Stockholm snart får sällskap av fler företag i Stockholm. Det skulle verklingen vara en vinna-vinna situation för såväl företagen Stockholm som stockholmarna.

Jag, Taxi Stockholms VD Tanja Ilic och trafikkontorets trädexpert Björn Embren

Stomlinjer med eller utan spårvagnar?

I dagens SvD kan vi läsa om den remiss som just nu är ute som handlar om spårlinje- och stomnätsstrategi i Stockholm. Det är en stor artikel som beskriver remissen. Men det som är lite lustigt är att den beskriver remissen som om den handlar om att rakt av omvandla busslinjer till spårvagnslinjer. Och det är en vilseledande beskrivning. Vi behöver säkra framkomligheten för kollektivtrafiken i Stockholm. Tunnelbanan i innerstan är i princip full därför måste den kompletteras med avlastande kollektivtrafik på gatuplanet. Det kan då handla om bussar eller spårvagnar. Det som är viktigt i detta sammanhang, och som också beskrivs i remissen, är att inte stirra sig blind på fordonsslaget. Det som ska vara avgörande för vad som väljs är funktionalitet och kapacitet. För att kollektivtrafiken ska vara attraktiv så måste den ha en säkrad framkomlighet och god tillgänglighet. 

Anledningen till att det nu tas fram en strategi för stomlinjer är just för att säkra framkomligheten i stockholmstrafiken. Resenärerna ska kunna lita på att om de väljer en stomlinje så kommer de fram i den tid som planerats och turtätheten är hög. Om det sedan är buss eller spårvagn beror självfallet på vilken kapacitet som behövs på sträckan. I remissen förs ett resonemang kring att det är rimligt att utgå från buss och sedan i takt  med att antalet kollektivtrafikresenärer ökar så kan man planera för spår. Det finns inget förslag på att alla stomlinjer ska vara spår från dag ett.

Av artikeln framgår också att det inte finns några ekonomiska beräkningar med i remissen. Och det står också tydligt i remissen att så är fallet. Men det som är viktigt med denna remiss är att vi måste få en ökad insikt hos alla att det är viktigt att säkra framkomligheten för kollektivtrafiken i Stockholm. Det kommer att innebära åtgärder som leder till att många andra trafikanter, inte minst bilister, måste bereda sig på att ändra sitt beteende. 

För endast då kan kan den bli ett attraktivt alternativ för stockholmarna. Om inte kollektivtrafiken är attraktiv riskerar vi att få kaos i trafiken i staden. Och en sak är säker – det vill ingen ha.

Således skulle det vara bra om vi alla slutade att slänga spårvagnar eller bussar i huvudet på varandra och i stället fokuserade på det som är viktigt; Vad behöver göras för att säkra kollektivtrafikens framkomlighet och för att 8 av 10 stockholmare även i ett växande Stockholm ska fortsätta att välja kollektivtrafik under rusningstimmarna? Svaret på den frågan kan variera beroende på hur de faktiska förhållandena ser ut i olika delar av staden, och det kan också variera över tid beroende på vilka utbyggnadsplaner som finns under de kommande decennierna. Det är insikten om detta som vi behöver sprida.

/