Sandsopning av gator börjar redan nu

Ett bra vårtecken, är sopningen av gator, cykel- och gångbanorna i staden. Redan nu har detta påbörjats. DN skriver om detta idag. Det är bra att få bort sanden eftersom det bidrar till att minska partikelhalterna i luften. Nu väntar vi bara på att de som har dubbdäck tar av dem också så kan partikelhalterna i luften minska betydligt.

/

Besök DAC -framtiden

Tillbringat en spännande eftermiddag på DAC, Digital Art Center i Kista. Bakom DAC står Stockholms universitet/DSV, Atrium Ljungberg, Stockholms stad, Interactive Institute, Swedish ICT, Stockholms Bibliotek,Dreamhack, IT-Gymnasiet och Kista Science City. I DACs lokaler skapas nya kontaktytor mellan teknikföretagen och den kreativa industrin. Det kan ske fantastiska saker när IT-branschens arbetsmodeller och ny forskning och konst möts. I dessa möten föds nya innovativa ideer. Trots att DAC inte funnits länge så kan vi redan se frukter av verksamheten och förhoppningen är naturligtvis att mötesplatsen ska växa och leda till en stärkt internationella konkurrenskraft för regionen och dess näringsliv.

Min uppmaning till bl a stadens skolor, lärare, ungdomar och företag är enkel. Besök DAC, låt er inspireras och släpp loss kreativiteten och innovationskraften!

Anette Scheibe Lorentzi, VD Kista Science City AB och jag spelar Mindball på DAC. Jag förlorade tre gånger på raken…….

Unga jobb och sommarjobb

Förra veckan presenterade jag stadens sommarjobbsatsning som innebär att 3.500 ungdomar ska erbjudas sommarjobb i staden. Vi vill gärna att näringslivet i Stockholm också erbjuder sommarjobb till ungdomar och har skapat en webbplats för att underlätta för såväl ungdomar som vill ha sommarjobb som företag som vill antställa att hitta varandra. Jag har också skrivit brev till många företag i Stockholm och bett om hjälp för att fixa sommarjobb till 16-18 åringar.

Ett företag som gör ett fantastiskt jobb när det gäller att erbjuda unga jobb är Swedbank. I januari 2010 startade de projektet Unga jobb. I juni 2010 hade Unga jobb genererat 1.000 praktikplatser runt om i landet. Årsmålet för Swedbank nåddes således på ett halvår. Och projektet fortsätter. Kontakter tas med företag inom kundkretsen. Via Arbetsförmedlingen får de kontakt med arbetslösa ungdomar. Sedan matchas företagen och ungdomarna och i många fall blir det träff. Projektet leder inte bara till praktikplatser och att många unga faktiskt för ett jobb utan det innebär också att ungdomar får  träning i att möta en arbetsgivare. För företagen blir det viktigt att presentera vad de har att erbjuda. Unga jobb är ett lysande exempel på att det går att göra skillnad med ganska enkla medel, bara man bestämmer sig.

/

Miljöpartiet vill få bort bilarna

Miljöpartiets bilpolitik avslöjades tydligt idag på kommunfullmäktige. Miljöpartiet vill inte ha nya parkeringsgarage för de leder till ökad trafik. Gatuparkeringar vill de inte ha för de är emot bilar. Beskedet är tydligt till alla bilägare i Stockholm – innehav av bil ska försvåras, fördyras eller allra helst förhindras. Alliansens majoritet beslutade idag om ett ideprogram med förslag på 24 nya p-garage i Stockholm. Nu vidtar nästa steg i arbetet, att utveckla förslagen till konkreta projekt. Miljöpartiet säger nej.
/

Luft och klädsel

Dagens SvD skriver om en ny rapport om partikelhalternas effekt på hälsan, inte minst barns hälsa. En av de viktigaste orsakerna till höga partikelhalter i luften på bl a Hornsgatan är användningen av dubbdäck när det inte är vinterväglag. För att minska dubbdäcksanvändningen, och därmed öka möjligheterna att klara luftkvaliteten, har ett förbud mot dubbdäck införts på Hornsgatan. Kritiker mot förbudet har framfört att det inte finns belägg för att hälsan påverkas av partikelhalterna. Den rapport som SvD hänvisar till idag visar på att det finns ett tydligt samband. Det understryker vikten av att vi kan klara luftkvaliteten och klara EU-direktivets nivåer för partikelhalter i luften.

Jag vill också uppmärksamma DNs ledare idag. Intressant och framförallt tycker jag detta citat är mycket tänkvärt; ”Många europeer verkar oförmögna att se likheten mellan vår vilja att tvinga av kvinnor kläder och hur kvinnor i exempelvis Iran tvingas på kläder.”  Det är lätt att bli hemmablind i denna fråga och därför är DNs ”utifrånbetraktelse” intressant och konstaterandet att det är en privatsak hur man klär sig så länge som det inte kolliderar med egen försörjning är en mycket rimlig inställning. Det kommer alltid att finnas yrken där det finns krav som rör klädsel mm. Krav som baseras på bl a säkerhets- och hygienaspekter. I övriga fall som kan uppstå så handlar det om att se möjligheter i stället för att stapla problem. Men den inställningen kan de flesta situationer lösas på ett smidigt sätt. 

/

Allt för sjön och friskolor

I morse vara jag på Stockholmsmässan och medverkade vid presentationen av  ”Allt för sjön”. Stockholm är en sjöfartsstad, det upprepar jag ständigt. Båtlivet och allt som det tillhör är en viktig bransch som sysselsätter hela 5.000 anställda i landet. Sverige har enligt Sweboat ca 881.000 båtar i sjödugligt skick. På mässan finns ett stort utbud som borde passa alla önskemål. Passa på att besök den i helgen.

 Jag passade också på att understryka att båtlivet är en viktig del i Stockholms profil och att det finns alltjämt stora möjligheter att utveckla besöksnäringen i skärgården. Tänk om bara en bråkdel av alla de som kongressar på mässan kom några dagar tidigare eller stannade några dagar extra och besökte skärgården. Det skulle betyda mycket för de som bedriver verksamhet i skärgården.

Sedan kunde jag ju inte missa tillfället att framföra att jag tycker att det vore jättetrevligt om Stockholm kunde få en permanent gästhamn vid Gustav III statyn på skeppsbron. Den provisoriska som fanns där under Volvo Ocean Race gav mersmak tycker jag.

Markus Uvell skriver idag alldeles utmärkt om friskolorna och dess betydelse för kvalitet i undersvisningen och valfrihet för ungdomar, familjer och lärare. Friskolereformens betydelse för den svenska skolan kan inte understrykas nog. Läs Markus artikel här.

Hvad vilja socialdemokraterna?

Miljöpartiet meddelade i veckan att de bryter samarbetet med socialdemokraterna. De menar att socialdemokraterna i stadshuset är vilsna och vill inte lägga ner tid på att samarbeta med dem. Visst kan man hålla med om att socialdemokraterna är vilsna. 

I det genomförandebeslut om Slussen som kommunfullmäktige fattade beslut om i juni 2010 har visserligen socialdemokraterna reserverat sig. Men inte till förmån för en ombyggnation av nuvarande slussen som man lätt kan få intryck av när det gäller Rudins uttalanden. Invändningarna vid junibeslutet handlade primärt om byggnationerna och siktlinjerna. När det gäller trafiklösningen så säger de att det bearbetade förslaget Nya Slussen ”..är bra till sin struktur och anpassad till nya, mindre trafikvolymer. Den bör dock bearbetas i sin utformning och dimension i det kommande arbetet och det bör utgå från aktuellare siffror för trafikflöden. Då bör den planerade bron mellan Slussen och Gamla Stan ses över vad gäller bredd och filer, utan att tappa sin funktion, och få en så attraktiv utformning som möjligt.” 

Kommunfullmäktiges beslut från juni 2010 innebär att de ekonomiska ramarna och de trafiktekniska lösningarna för projekt Slussen fastställs. Det beslutet stod även socialdemokraterna i huvudsak bakom, med undantag från ovanstående förtydliganden när det gäller byggnationer och trafiklösningen.

Tomas Rudin däremot talar om helt andra lösningar och media verkar uppfatta honom som att han talar för hela (s). Jag kan förstå att MP blev frustrerade över samarbetet och den vilsenhet som verkar finnas inom socialdemokratin. Eller är det bara så att (s)-gruppen låter Rudin ha frispel i denna fråga?

/

Detaljplanen för Norviksudden godkänd

Idag har regeringen sagt ja till förslaget till ny detaljplan i Nynäshamn. Det välkomnas särskilt. Detta innebär att ett viktigt hinder för att förverkliga hamnen i Norviksudden har försvunnit. Ett viktigt besked för Stockholm och inte minst Nynäshamns kommun. Planerna för hamnen går nu vidare. Detta är ett viktigt projekt inte minst för en mer miljövänlig transportlösning för stockholmsregionen men också för utvecklingen i Frihamnen/Värtanområdet i Stockholm.

Tack för beskedet regeringen!

/

Och var vill Tomas Rudin lägga snön?

Det är sorgligt att Tomas Rudin (s) försöker att göra snöröjningsfrågan till en fråga om att trafikkontoret och de som jobbar med snöröjningen dygnet runt till att de inte är kompetenta för att sköta sitt jobb. För det är det som han faktiskt säger. Samtidigt driver hans parti en politik som säger nej till sjötippning och nej till landdepåer. Då återstår – ja vaddå? Min fråga är – Var vill du lägga snön Tomas Rudin?

Det är uppenbart att Rudin och (s) saknar kunskap om kompexiteten i denna fråga varför jag med varm hand bifogar den pm som överlämnades till Åsa-Britt Karlsson på miljödepartementet i måndags.

Läs den Rudin och sedan kan du komma med konstruktiva förslag på hur de många miljoner kubikmeter snö som finns i Stockholm ska hanteras. 

Idag fortsätter Tomas Rudin (s) fortsätter att driva frågan om snökommission och hävdar att jag vill ha fri tippning i Mälaren av snö. Man ska inte alltid tro på det som sägs i media. I ABC igår påannonserades vår uppvaktning av miljödepartementet som att jag vill ha fri sjötippning i Mälaren av snö. Det jag sa till departementet och till ABC var att vi vill ha större rådighet från stadens sida när det gäller snöröjningen som helhet, samtidigt ska vi självklart ha ansvaret för att hålla koll så att miljön inte påverkas negativt.

Idag krävs det dispens för sjötippning och den volymdispensen begränsar flexibiliteten eftersom snöröjarna måste vara försiktiga så att volymerna inte överskrids under säsongen. Jag påpekade att det regelverk som finns kring snöhanteringen försvårar för stadens entreprenörer att göra ett bra jobb, eftersom man in många fall tvingas låta snön ligga kvar i högar i stället för att köra bort den. Det uppfattas av många stockholmare som att snöröjarnas arbete är dåligt. Man måste se till förutsättningarna för snöröjningen i en storstad som Stockholm och det var det som uppvaktningen handlade om. Begränsningarna skapar också än större problem för fastighetsägarna och det var skälet till att de medverkade vid uppvaktningen.

Jag underströk också i ABC intervjun att det är självklart att det i samband med sjötippning ska ställas krav på att det tas prover så att man säkerställer att vattenkvaliteten inte påverkas. Det görs redan idag och av bifogat pm så framgår det att vattenkvaliteten inte påverkas.