Vad tycker Juholt om företag?

Intressant tal av den nyvalde s-ordföranden Juholt. Innan talet var det flera som uttalde sig om vad man skulle vilja höra för inriktning på talet. De som önskade mindre historiska tillbakablicker och fokus på framtid och vad socialdemokratisk politik ska står för blev nog inte helt nöjda igår. Företag var ett ord som nog inte nämndes alls. Att bjuda in fackliga organisationer till pensionsöverläggningar visar också på att det finns en hel del kvar att göra när det gäller att jobba med den egna verklighetsuppfattningen. Även om socialdemokraterna i Oskarshamn är det parti som alla där har att förhålla sig till, vilket alla som har försökt att få till stånd privata alternativ på olika områden väl känner till, så är verkligheten inte så på många andra håll i landet och definitivt inte i riksdagen. Att inte tala om var de nya jobben ska komma och att hota med strid kring  pensionsuppgörelsen känns inte som framtidspolitik. Att tala om social demokrati låter sig lätt göras – men hur ska politiken finansieras? Var ska jobben komma? Hur ska Sverige klara den globala konkurrensen? Vad vill (s) med RUT? Vad tycker de om skatterna? Ja frågorna är många.

/

Olovlig fällning av stadens träd ska kännas i plånboken

Jag har flera gånger tidigare skrivit det upprörande tilltaget som en villaägare i Nockeby ägnat sig åt, när han låtit fälla 10 hundraåriga tallar på komunens mark, för att förbättra sin utsikt. Rättegången mot villaägaren inleddes idag och stadens skadeståndskrav uppgår till 4 miljoner kronor. Förhoppningsvis visar stadens agerande i denna del att vi inte stillatigande kommer att acceptera att stadens träd utsätts för denna typ av hälpnadsväckande egna initiativ. Det ska kännas i plånboken för den som tar sig rätten att orsaka skada för andra.

/

Förbifarten behövs – inse det Mp

Åsa Romson mp (språkrörskandidat) mfl skriver på SvD debatt om Förbifarten och att de tror att den ska bli en valfråga 2014. Det tycks ha missat att det var en viktig fråga i valet 2010, inte minst pga att Mp tillsammans med sina dåvarande samarbetspartners i stadshuset s och v lovade att Förbifarten skulle omfattas av en till folkomröstning om s, v och mp vann valet. Nu vann de inte valet, det rödgröna samarbetet är historia inte bara när det gället Förbifarten, och till yttermera visso vill en stor  majoritet av Stockholmarna ha Förbifarten. Trots detta drömmer Mp uppenbart om att kunna stoppa denna för regionen såviktiga infrastruktursatsning. Sten Nordin och jag skriver om detta på SvDs nätdebatt

/

Stockholm och Oslo tillväxtregioner

Idag har jag varit på Voksenåsen i Oslo och talat på ett gemensamt seminarium om tillväxtaxeln Stockholm Oslo. Vi vet att Stockholm växer snabbt men det gäller även Oslo. Infrastruktur är en viktig förutsättning för utbyte mellan städer och länder. E18 blir bättre och bättre även om många tycker att det går långsamt och spårkapaciteten mellan Stockholm och Oslo har en del i övrigt att önska. Men utvecklingen går åt rätt håll. På seminariet medverkade Sveriges Handelsminister – eller frihandelsminister som hon vill kalla sig – Ewa Björling och den norske handelsministern Trond Giske.

Ewa passade på att ha ett separat möte med sin kollega för att diskutera de handelshinder som märkligt nog ännu kvarstår mellan Sverige och Norge. Hon var nöjd med mötet så nu återstår att se vilka konkreta resultat det leder till.

En del slående fakta kunde jag förmedla till auditoriet. Norge investerar tex dubbelt så mycket i Sverige som i Norge och Danmark tillsammans. Längs den sk Nordiska Triangelns tre sidor (triangeln Stockholm, Oslo, Köpenhamn) bor 8,4 miljoner av Sveriges och Norges samlade befolkning om 13,5 miljoner människor, eller med ett annat mått 80% av Sveriges befolkning och här produceras 80% av landets BNP. Av Sverige och Norges 105 universitet ligger 46 längs korridoren Stockholm Oslo.

Vi vet att det är många svenskar som jobbar i Norge och inte minst i Oslo-området. Innovations- och forskningsområdena är liknande i båda länder, life science och energi är viktiga områden. Genom en bättre utbyggd infrastruktur och en öppenhet mellan storstadsregionerna så kan vi med all säkerhet komma att få se en intressant utveckling över landsgränserna framöver. Näringslivet  i båda länderna har uppenbarligen dragit den slutsatsen.

Dagen avslutades med att jag talade på Liljeholmens företagsgrupps årsmöte. Liljeholmen genomgår just nu en spännande förändringsprocess med bla Europas första LEED-certifierade köpcenter där tunnelbanan nästan bokstavligen går rakt in i köpcentret, och planer för såväl ett nytt miljöprofilsområde i form av Västra Liljeholmen och byggandet av ca 4.000 lägenheter i området .

/

Gods- och varuleveranser har tagits för givet länge

Det talas ofta om vikten av kollektivtrafik och framkomlighet för den. Och visst är det viktigt. Kunskapen är god om hur många som åker tunnelbana, buss, cyklar mm. Samtidigt har vi en dålig kunskap om andra leveranser i form av varor och gods. Det är lite märkligt mot bakgrund av att varuförsörjningen minst sagt är en viktig del i logistiken i en storstad. I takt med att Stockholm växer blir utrymmet trängre och därmed ökar behovet av logistik. Det är skälet till att trafikkontoret har fått i uppdrag att jobba med stomnätsstrategi för stadens gatunät. Det handlar om var kollektivtrafiken ska gå, var utryckningsstråken ska finnas, cykelstråk och hur persontrafiken ska hanteras och inte minst hanteringen av varuleveranser.

Till detta ska läggas uppdraget till trafikkontoret att jobba med en analys av godsflödena i staden. Citylogistik blir allt viktigare och logistiken handlar om att få effektivare transporter med mer välfyllda fordon. Men det handlar också om att faktiskt ta reda på mer kring hur varuleveranserna fungerar idag och om det kan behövas omlastingplatser mm. Vi behöver en godsstrategi i den växande storstaden.

Detta talade jag bl a om vid ett seminarium som Näringsdepartementet, SKL och Stockholm stad arrangerade under tisdagen. Inom EU blir detta en allt hetare fråga och infrastrukturministerns deltagande vid seminariet visar också att frågan är viktig även för den svenska regeringen.

/

Elbilar och Förbifart Stockholm

Ibland inträffar lustiga tillfälligheter. Så skedde idag. På förmiddagen deltog jag vid en invigning Stockholm Parkerings första laddstolpar där laddning, betalning och identifiering av lediga laddplatser kan ske med hjälp av mobilen. Med hjälp av sms kan du starta och avsluta laddningen i den pilotanläggning som nu finns i parkeringshuset Vartofta på Södermalm. Pilotanläggningen är ett samarbete med Fortum.

Återkommen till stadshuset får jag beskedet att Högsta Förvaltningsdomstolen avslagit överprövningen av regeringens beslut att tillåta byggandet av Förbifart Stockholm. Den konstaterar att regeringens beslut varken strider mot lag eller att regeringen på något sätt skulle ha felbedömt fakta, överskridit gränserna för sitt handlingsutrymme i aktuellt fall eller på annat sätt brustit i sin handläggning.

Ett glädjande besked för alla som bor och verkar i ett växande Stockholm och ett bra beslut inför framtiden. Stockholm måste kunna växa på ett hållbart sätt. Där kan kommande el-bilar, busshybrider, lastbilshybrider mfl ta sig från södra till norra delen av vårt län på ett smidigt sätt utan att behöva åka genom staden.

/

Radio Stockholm om skolpoliser

Radio Stockholm kör idag en nyhet där det framstår som att Stockholm stad ska avskaffa skolpoliserna.  Det saken handlar om är att Trafikkontoret har tagit fram en rapport om skolpolisverksamheten, detta som ett led i trafiksäkerhetsarbetet där en prioriterad målgrupp är barn. Jag har inte ens sett denna rapport. Arbetet är således ett initiativ från förvaltningen och har inte varit föremål för politiska beslut. Förvaltningen har ett tydligt uppdrag att jobba med trafiksäkerhetsfrågor och att jobba än mer med trafiksäkerhet vid skolor.

/

Spårvagnar och (s)

De som följde interpellationsdebatten på måndagens kommunfullmäktige om Spårväg City vet att jag i debatten konstaterade att Jan Valeskog (s) var helt ensam i debatten mot Spårväg City. Han fick ingen hjälp i sin argumentation mot projektet från sina partikamrater. Min förmodan att socialdemokraterna nog kommer att svänga i frågan om spårvagnar i Stockholm visade sig idag vara riktig. Jag undslapp mig faktiskt ett litet fniss när jag läste följande: ”S fördjupar engagemang för spårvagn”

Så lät det inte i kommunfullmäktigedabetten i måndags kan man säga…

/

Ang Mitt i Södermalm

Vice ordförande Anders Göransson (s) i Södermalms stadsdelsnämnd har skrivit ett öppet brev till mig angående framkomlighet och snöröjning. Detta publicerade tidningen Mitt i Södermalm. Därför skickade jag mitt svar till honom även till tidningen Mitt i. De tog med delar av mitt svar i denna veckas nummer (15 mars) men valde bort det som var min poäng – att (s) säger nej till såväl sjötippning som landdepåer av snö. Därför publicerar jag nu hela mitt svar  här på bloggen. Det ska bli spännande att se om jag får svar på min fråga från Anders Göransson om hur han anser att frågan om var snön ska läggas ska besvaras….

Hej Anders,

Jag delar din uppfattning att Stockholms stad har ett stort ansvar för att upprätthålla en tillgänglig och framkomlig stad året runt. Årets och fjolårets vintrar har varit ovanligt snörika jämfört med senare år. Vi är inte nöjda med den försämrade framkomligheten och tillgängligheten som det inneburit för stockholmarna. Och självklart ska man ha tillgång till en fullgod snöröjning oavsett var man bor i staden.

 Den här vintern har det fallit cirka 10,6 miljoner m3 snö bara i innerstaden. En förutsättning för att upprätthålla en god framkomlighet i Stockholm är att det finns någonstans att göra av snön. Naturvårdsverket definierar snö som flyttas som avfall när det läggs ner på marken eller tippas i sjö. Detta trots att snö egentligen är dagvatten som frusit. Det gör att det krävs tillstånd för att lägga ner bortforslad snö. Stockholms stads möjligheter till själva styra över snöröjningen i Stockholm innerstad och ytterstad är således väsenligt kringskuren.  

 Staden har ett väghållningsansvar men min fråga till dig är;  Var ska snön läggas? I kommunfullmäktige säger dina  partikamrater nej till snödepåer på land och nej till sjötippning. Jag har frågat hur de tycker att snön ska hanteras men ej fått svar. Du kanske har ett förslag på var vi ska lägga snön som röjs undan?

 Ulla Hamilton, Trafikborgarråd i Stockholms stad