E-tjänsterna utvecklas

Årets första kommunfullmäktigesammanträde. Bland annat hade vi ett ärende om e-strategi. Det är otroligt vilken ökning av servicegraden som e-tjänster kan åstadkomma. Finansborgarrådet exemplifierade det med att 70% av alla ansökningar av tillstånd för bergvärme sker via nätet, 90% av förskoleplatsansökningarna och 90% av vigselbokningarna i stadshuset. Det finns mycket mer som kan göras för att staden på detta sätt ska bli tillgänglig dygnet runt för ,ånga stockholmare.

Annars var det en fullmäktigedebatt där oppositionen åter visade att de är orealistiska i energipolitiken. De vill köpa tillbaka Fortum Värme. Undras var de ska ta de 15 miljader kronor som detta kostar. Dessutom vill de göra ett snabbt skifte av bränslemixen. Det lär väl knappast vara gratis. Och sedan klagar de på att stockholmarna idag har en för hög fjärrvärmetaxa. Deras politik skulle knappast innebära att taxan sänks. Tvärtom – uppenbar risk för kraftiga höjningar med den politiken. 

Sedan en annan favoritfråga från oppositionspartierna. De är definitivt emot ombildning till bostadsrätter. En märklig politik tycker jag – inte minst med tanke på att HSB har folkrörelsegrund. Men det verkar inte vara ok längre inom socialdemokratin, vänstern och miljöpartiet. Men deras argument verkar inte vara så starka eftersom de kommer med samma gamla påståenden, som vi för länge sedan har konstaterat inte är korrekta.

/

Ordförandebyte i Baltic Metropoles

Under fredagen var jag i Tallinn för att lämna över ordförandeskapet i Baltic Metropoles till Warzawa. Värd för mötet var Talllinns borgmästare som, trots att ha egentligen borde varit sängliggande, välkomnade oss. Med på mötet var borgmästarna från Warzawa, Riga och Vilnius samt representanter från Oslo, Malmö och Helsingfors. Det känns bra att lämna över efter två år. Särskilt som Stockholm tagit initiativ till projektet Cleanship för Östersjön. Ett antal hamnstäder har inlett ett arbete för att minska sjöfartens miljöpåverkan. Projektet rullar vidare tillsammans med den nya Action plan som antogs för de kommande två åren.

Tegelbacken och cykling

Tegelbacken passeras dagligen av väldigt många gående och cyklister. De som går där är väl medvetna om att det finns en hel del övrigt att önska när det gäller utformningen av gång och cykelvägar. Kort sagt – det fungerar dåligt. Till trafik- och renhållningsnämndens februarisammanträde har vi ett ärende som innebär en upprustning och förbättring av cykelvägarna mellan Stadshusbron och Vasabron. På avsnittet Stadshusbron-Vasagatan cyklar ca 8.500 cyklister/dygn och mellan Vasabron och Vasagatan rör det sig om ca 13.500 cyklister/dygn.

Vid Stadshusbron breddas gång- och cykelbanan. Vid öveergångsstället mot Vasagatan breddas cykelbanan och skillnaden mot gångbanan tydliggörs så att de gående inte ska hamna i cykelbanan av misstag.

 Belysningen förbättras under bron och gång- och cykelstråket  mellan Vasabron och Centralbron breddas.

Detta är en hett eftertlängtad förbättring som kommer att ta sin början i och med att ombyggnationen påbörjas våren 2011.

/

Svarthämtning är inte ok

För något år sedan tog  jag och mina majoritetskollegor i trafik- och renhållningsnämnden initiativ till att förvaltningen skulle kontrollera om det fanns fog för de rykten som florerade om att det förekom svarthämtning av sopor hos framförallt verksamhetsutövare inom restaurang- och café området.

Nu vet vi resultatet. Drygt 300 hämtställen har kontrollerats och hela 30 procent av dessa, dvs nästan var tredje, besök har antingen lett till att volymen i befintligt avtal har ökats eller till att nya kontrakt har tecknats.  Dessvärre förefaller det som om misstankarna var korrekta. Det finns aktörer inom avfallsbranschen som ägnar sig åt att hämta avfall ”på egen hand”, vid sidan om det regelverk som finns i staden. 

Detta är inte ett ok agerande och det finns all anledning för renhållningsavdelningen  inom trafikkontoret att fortsätta granskningen. För 2010 handlar det om nästan 750.000 kronor som rätteligen skulle ha inkommit i form av hushållsavfallstaxeintäkter till staden. 

Man kan ju undra vart de sopor som hämtats svart har tagit vägen i nästa led…….

Matavfall mm

Intressant att Radio Stockholms journalist idag valde att INTE ta med det jag sa om de förändringar som alliansen har genomfört för att underlätta för att ta hand om matavfallet. Vi har bl a infört en subventionerad taxa för matavfallsinsamling för villaägare, vi har tagit bort kravet på tillstånd och avgift för installation av avfallskvarnar i flerfamiljshus som miljöpartiet hade när de satt vid makten. Över 500 restauranger och storhushåll lämnar matavfall och fler kommer till hela tiden. Nya avfallskvarnar installeras.

Jag kritiserade också det faktum att målen mäts på ett sådant sätt att det BARA är separat insamling av matavfall som räknas. Om det istället kommer via avfallskvarnar och blir biogas den vägen så räknas inte det som insamling enligt regelverket. Det är minst sagt märkligt. Vari ligger logiken att diskvalifisera tekniska lösningar till förmån för en bil som åker runt och samlar in matavfallet separat?

Men inget av detta valde journalisten att ta med. Det var uppenbarligen viktigare att låta miljöpartiet sätta bilden av vad vi gör i Stockholm. Tur att man har en blogg

Utmärkt initiativ från landshövdingen

Jag brukar säga att personer gör skillnad och det är sant. I Stockholm illustreras detta just nu i det initiativ som landshövding Per Unckel har tagit ”Anställ kompetensen”. Initiativet syftar till att fler med utländsk bakgrund ska komma ut på arbetsmarknaden. I Stockholm råder det brist på kompetens och bristen på arbetskraft ökar snabbt. Samtidigt finns det 33.000 utrikes födda personer som är utan arbete. 

Initiativet ”Anställ kompetensen” stöds av ett antal organisationer såsom Stockholm stad, Svenskt Näringsliv, Arbetsförmedlingen, Företagarna, Stockholms Handelskammare, LO, TCO mfl. Inom  initiativet presenteras alla de olika former av stöd som finns för arbetsgivare när det gäller att anställa och för individer i form av utbildningserbjudanden mm

Detta är verkligen ett utmärkt initiativ från landshövdingen. Alla resurser och all kompetens behövs i den tuffa globala konkurrens som råder. Stockholmsregionen har inte råd att slösa bort kompetens. Låt oss alla hjälpas årt för att se till att detta blir ett framgångsrikt initiativ som leder till minskat utanförskap och bättre tillvaratagande av all den kompetens som finna i vår region.

/

Fler p-platser i Tensta Rinkeby

I valrörelsen gjorde Joakim Larsson och jag utspel om att det bör inrättas fler parkeringsplatser i Tensta Rinkeby. Då var det inte möjligt att parkera på gatorna i dessa områden. Men nu är det möjligt, till många invånares glädje. Kul att kunna göra skillnad. Och tack för påtryckningar från de boende i områdena. Detta är bara ett exempel på alla de åtgärder som vidtas för att förbättra för boende och verksamheter i bl a Tensta och Rinkeby.

/

Klimatpakten växer

Fredagens signeringsmöte innebar att nu är det är 146 företag som är med i stockholms klimatpakt. Vid dagens möte medverkade bl a Eon som jobbar hårt för att erbjuda fordonsgas till stockholmsmarknden, Tyrens erbjuder sina kunder miljösmarta upplägg både under konstruktions/byggtiden och ur ett livscykelperspektiv. Solarus är ett spännande företag sprunget ur Vattenfall. Deras system för solvärme väcker intresse runt om i världen. Dessa möten är alltid lika stimulerande och ljudnivån blir hög när företrädare från olika branscher träffas och inser att det kan finnas spännande samarbetsmöjligheter och intressanta erfrenhetsutbyten. Det känns bra att erbjuda denna arena för möten mellan företag i staden och Stockholm stad.

Grattis Tommy Myllymäki

Det är verkligen roligt att Sverige är på kartan när det gäller matlagning. Det har också blivit en viktig del i marknadsföringen av Stockholm som besöktort. Vi har duktiga kockar och mycket bra restaurangutbud. Så när Tommy Myllymäki kniper andraplatsen i den prestigebundna Bocuse d’Or är bara att gratulera honom, Sverige och Stockholm.

Nästa vecka gäller det Årets kock i Globen. Passa på att gå dit den 3:e februari och bli inspirerad.