Från telefon till nationell inkubator för mode, design mm?

Telefonplan har under många år varit förknippat med Ericsson. Men de finns inte kvar där längre. Området utvecklas nu i snabb takt till ett nytt företagskluster för kreativa näringar. En spännande utveckling som ligger väl i linje med det faktum att Stockholm är en av Europas mest innovativa miljöer.

Vår förhoppning är att regeringens utredning, som syftar till att utse lokaliseringsorten för en nationell inkubator med uppdrag att stödja entreprenörer inom tex mode och design, ska landa i att platsen är Telefonplan. Redan idag är 115 företag verksamma där varav 85 inom kreativa näringar. Konstfack finns också på plats. Företagstillväxten har varit 77 procent under 2010 i området. En fantastisk utveckling!

Telefonplan har förutsättningar för en fortsatt god utveckling. Stockholms och näringslivets arbete med Kista Science City och framgången i detta arbete är en förebild i arbetet med Telefonplan.

Till slut vill jag passa på att gratulera Stockholmshamnar för den ökning av godsvolymerna som de har kunnat konstatera. Inte minst är Kappelskärs hamn, denna flytande bro från Sverige till Finland och Baltikum, en viktig verksamhet för regionen. Nu hopas jag på att det miljötillstånd som hamnen väntar på också ska innebära rimliga villkor.

/

Kan vi få tillräckligt många p-platser?

Stockholm Parkering är stadens bolag för parkeringsgarage och parkering på tomtmark. Bolaget uppmärksammades för någon vvecka sedan när man giock ut och informerade om att det kommer att införas betalning via sms på 12 av bolagets 1000 anläggningar, på försök. sedan dess har 150 anmälningar till tjänsten kommit in. Parkering är en delikat fråga i en stad som växer. Många stockholmare vill ha sin bil i närheten av sin bostad och samtidigt är intresset för att betala för att få parkeringsplatsen begränsad. Idag är det i princip full på stadens gator. Samtidigt växer Stockholm med ca 20.000 invånare per år just nu. Alla dessa har ju inte bil men en hel del. Samtidigt finns det alltjämt en hel del lediga parkeringsplatser i garagen – inte minst nattetid. Parkeringsplatser för bilar kommer att vara en fråga som står på agendan under kommande år – var så säker.

/

Trängselskatten åter till stockholmstrafikanterna

Socialdemokraterna har den senaste månaden försökt att sätta bilden att regeringen snuvar Stockholm på trängselskatteintäkterna. Detta är fel vilket också visas genom dagens regeringsbeslut om regleringsbrev till Trafikverket.

Inom ramen för Stockholmsförhandlingen om infrastrukturprojekt i regionen fram till 2021 har regeringen tidigare sagt att överskottet i form av 5 miljarder kronor i trängselskatteintäkter står till regionens förfogande för infrastruktursatsningar. Detta bekräftas nu idag av regeringen. Därmed avfärdar regeringen också tydligt socialdemokraternas påståenden om att trängselskatteintäkterna inte går tillbaka till regionen. Det blir vägar och spår inom ramen för Stockholmsförhandlingen. Det regeringen också tydliggjort idag är att det kommer att bli lätt att hålla koll på hur mycket pengar som kommer in på kontot och därmed ska tillföras regionen i form av bl a byggandet av Förbifarten,

Estland- en fantastisk utveckling

1990 var jag för första gången i Estland. De var då en del av Sovjetunionen. Jag träffade bl a en ung man som höll på att förhandla om att få Volvoagenturen i Estland. Denne unge man hade bl a tvingats bo i Sibirien. Trots att ganska mycket i det sovjetiska samhället verkade emot så var han uppenbarligen en entreprenör.

För 20 år sedan kunde jag inte i min vildaste fantasi ens föreställa mig att jag idag skulle träffa denne man igen. Nu som en av näringslivsrepresentanterna i den delegation som medföljde den estniske presidenten Toomas Illves på hans statsbesök i Sverige. Ett Estland som idag inte bara är en fri nation, utan också Natomedlem, EU-medlem och det land som senast infört Euro. Sverige och Estland har en nära relation, inte bara för att Sverige är Estlands viktigaste handelspartner, utan också för att det länge funnits ett intresse för landet hos svenska folket. Vi var många som samlades på Norrmalmstorg på måndagarna i början av 1990-talet. Nu kan Estland snart fira 20 år som självständig nation. Vilken fantastisk utveckling. Grattis Estland!

Utbildning för jobb

Idag har vi haft första sammanträdet med den nybildade Arbetsmarknadsnämnden i Stockholm. Jobbtorgen, Svenska för invandrare, komvuxutbildning , integration är några av de frågor som nämnden ska hantera.

Även om det ser ganska bra ut på arbetsmarknaden just nu, allt fler nya jobb, så finns det fortfarande alltför många som är arbetslösa. Sambandet mellan gymnasieutbildning och andelen som får jobb efter det att man gått ut gymnasiet är intressant. Svenskt Näringsliv presenterade i förra veckan en granskning av utbildningarna runt om i landet som visar att det är stor skillnad när det gäller andelen som faktiskt har jobb några år efter det att gymnasieutbildningen är avklarad.

Detta är en information som borde föras ut mer, till ungdomar och deras föräldrar redan i grundskolan. Visst kan det vara kul att gå spännande utbildningar på gymnasiet men minst lika viktigt borde vara om utbildningen leder till jobb eller ej. Svenskt Näringslivs jämförelse borde bli väl spridd runt om i landet. Den ger nyttig information men väcker också nyttiga frågor, som tex ”Hur kommer det sig att visa utbildningar på vissa skolor leder till att så många får jobb medan resultatet är så mycket sämre på andra skolor?”

/

Mobiltelefoner och parkering

Stockholm Parkeringsförsök med att testa att parkeringsavgifter för besökare vid 12 av totalt över 1000 parkeringområden kan betalas via mobiltelefon har väckt uppmärksamhet i media.

Detta är som sagt en test, ett försöks som ska utvärderas till sommaren 2011. Man kan läsa mer om detta här.

Som alltid när det sker förändring så väcker det reaktioner. Stockholm är internationellt uppmärksammad för vårt ICT-kunnande. Mobiltelefoner och IT är ett viktigt varumärke för staden och stockholmarna är kända för att vara pigga på att pröva ny teknik. I detta fall ligger staden lite efter, i tex London och på andra håll finns denna betalningsteknik på plats.

Betalning kan lätt ske genom att man anger vilket konto som pengarna ska dras från och för många kan det vara praktiskt att slippa gå ur bilen för att lägga en lapp i bilrutan. För andra kan det vara bra att betala för just hela den tid man står och slippa att betala böter för några minuters sen ankomst. För det tredje finns det goda miljöskäl. Men det finns säkert de som kan anföra skäl emot också. Låt oss nu se hur försöket utfaller och sedan får Stockholm Parkrings styrelse avgöra om man ska gå vidare.

/

Är det antalet aktörer som är problemet

SJ har det besvärligt just nu. I dagens SvD skrivs det om att orsaken till SJs problem är att det är för många aktörer inom järnvägen. Jag har en stilla fundering: undras hur många aktörer som det finns på Arlanda flygplats? Någon har hand om husen, många flygbolag, många andra aktörer – och ändå fungerar det……

Stockholmsvärdarna har plockat upp 4,5 miljoner liter skräp efter stockholmare – och andra

Under 2010 har Stockholmsvärdarna, trafikkontorets projektanställda i samarbete med bl a Jobbtorgen, gjort fantastiska insatser för ett snyggt Stockholm. Deras uppgift har varit att under dagtid hålla rent och snyggt i sitt område, plockstäda, riva ned illegalt uppsatta affischer, felanmäla brister till staden m.m. Värdarna har också utfört lättare upprustningsarbeten, målning, fnasning av träd m.m

Under året har de totalt plockat cirka 2 säckar per man och dag. Trafikkontoret har totalt sysselsatt 400 personer under året, cirka 100-150 har varit sysselsatta löpande som Stockholmsvärdar.

Det innebär att dessa personer har plockat upp ca 4,5 miljoner liter skräp från gator och torg, vilket motsvarar innehåll i 151 000 papperskorgar. Det är tur att stockholmsvärdarna finns. Men det är skräp att folk inte kan ta ansvar för sitt skräp – och för ett snyggt Stockholm.
/

Strålande julklapp från Miljööverdomstolen – Ja till Norvik

Stockholms Hamn AB får bedriva hamnverksamhet vid Norvikudden i Nynäshamn (M 10319-09)

[2010-12-22] Svea hovrätt
Miljööverdomstolen har i dag meddelat dom i målet som gäller Stockholms Hamn AB:s ansökan om tillstånd enligt miljöbalken till hamnverksamhet vid Norvikudden i Nynäshamn.

Miljööverdomstolen har, till skillnad mot miljödomstolen, kommit fram till att den ansökta hamnverksamheten kan tillåtas och skickar nu tillbaka målet till miljödomstolen för prövning av villkor och andra bestämmelser.

Målet har till stor del handlat om behovet av en ny hamn och lämpligheten av den valda platsen. Miljööverdomstolen anmärker att prövningen enligt miljöbalken ska vara konkurrensneutral och att någon behovsprövning av hamnverksamheten på den valda platsen inte ska göras i detta sammanhang. Prövningen ska ske med tillämpning av reglerna i miljöbalken.

Stockholms Hamn AB har i Miljööverdomstolen begränsat sin ansökan så att två av nio kajlägen, de två kajlägena som mest har varit ifrågasatta, har tagits bort. Bolagets krav för verksamheten har varit att hamnen ska ha förutsättningar att ta emot djupgående fartyg och vara belägen inom Stockholms närområde. Miljööverdomstolen anser att det inte har kommit fram att det finns någon mer ändamålsenlig plats för verksamheten än Norvikudden.

Hamnverksamheten medför att delar av nuvarande fartygstrafik till Värtahamnen kan omdirigeras till Nynäshamn, vilket kan minska onödig lastbilstrafik genom Stockholm. Vidare kan den nya hamnen genom ökade sjötransporter möjliggöra att varutransporter till Mälarregionen kan tillgodoses på ett mer miljövänligt sätt än i dag.