Grattis Per Westerberg!

Per W är omvald som talman. Det är mycket välförtjänt. Men det som är märkligt är att den socialdemokratiska motkandidaten bara var motkandidat som talman och inte till vice talman. Där är det en kvinna som nomineras av (s). Hur står det till med jämställdheten i (s) egentligen?

/

Tillfälliga kommunala pengar

Ekot gör en stor nyhet av att kommuner inte nyanställt med hjälp av de tillfälliga pengar som kommunerna fått från staten. Underförstått ligger det kritik i nyheten. Det är väl mycket klokt av kommunerna att inte öka kostnaderna genom att nyanställa när man får extrapengar något år. Löner ska betalas även år då tillfälliga statliga pengar inte betalas ut. Kommuninvånarna bör vara nöjda med kommunernas agerande.

Aldrig någonsin

Onekligen har uttrycket aldrig någonsin fått ett annat tidsperspektiv det senaste dygnet. Tack Mona Sahlin. Aldrig någonsin kan man lita på vad som gäller.

Grattis till Sofia och Gunilla

sofiaulla stövlarSofia Arkelsten blir ny partisekreterare och Gunilla Sjöberg ny biträdande partisekreterare. Det är ett bra val. Två duktiga kvinnor med god erfarenhet. Det ska bli spännande och kul att jobba tillsammans med dem. Samtidigt tycker jag att det är synd att Sofia inte kommer att fortsätta att vara miljöpolitisk talesman för moderaterna på riksplanet. Där har hon gjort ett fantastiskt bra jobb. Men man kan inte få allt här i världen. Jag känner dessutom Sofia väl så jag vet att hon inte kommer att släppa sitt engagemang för miljön bara för att hon blir partisekreterare.

Gunilla är väl känd i partiorganisationen och jag har själv jobbat med henne för många år sedan. Ett bra val som borgar för en klok utveckling inom hennes ansvarsområden.

Cleantech Venture Day i Kista

I morse hälsade jag 300 deltagare välkomna till årets Kista Cleantech Venture Day. Det är fjärde året som den arrangeras och det är alltid lika stimulerande att lyssna på företagen som gör sina korta presentationer. STING har verkligen skapat en arena som ger möjlighet för innovationsföretag att träffa investerare som kan bidra med kapital för den fortsatta utvecklingen av en produkt. Cleantech är högaktuellt i hela världen i dessa dagar. Det gör ju intresset och utmaningen så mycket större. 39 potentiella investeringsföretag var på plats och det var 25 företag genomförde sina korta presentationer på 2 minuter och sedan fanns de givetvis på plats vid sina montrar. Ljudnivån var hög under kaffepauser mm och det är uppenbart att detta är en intressant mötesform.

Vågkraft, solvärme, gasproduktion baserad på förnyelsebara bränslen för produktionsprocesser, inomhusklimatlösningar, batterilösningar mfl exempel fanns med. Amerikanska ambassaden var med på plats, som alltid är de intresserade och hjälpsamma vid denna typ av aktiviteter. De har verkligen bidragit mycket till att skapa bra förutsättningar för svenska cleantechföretag att marknadsföra sig i bl a USA. Det tackar vi för.

Ikväll ska jag få äran att annonsera vilket företag som blir ”Cleantech Company of the Year”. Det ska bli spännande och vilket det blir kommer säkert att återges i media.

/

Pär Hedberg STING och jag samtalar med företrädare för Cortus AB
Pär Hedberg STING och jag samtalar med företrädare för Cortus AB

One tonne life

Idag har jag varit med vid presentationen av projektet One Tonne Life. Vattenfall, A-hus, Wingårdhs och Volvo personvagnar ingår i projektet. Det innebär att en familj ska bo i en lågenergivilla under ett antal månader och syftet är att familjens samlade förbrukning ska uppgå till max ett ton koldioxid/person. Projektet söker nu en testfamilj som är villig att bo i huset i Hässelby Villastad under 6 månder.

Projektet är intressant för det sammankopplar flera av de frågor som vi jobbar med i Stockholm stad. Energieffektiva fastigheter, en infrastruktur för elbilar och att det ska vara lätt att göra rätt för att minska sin miljöpåverkan. Volvo personvagnar bidrar med en C30 elbil och A-hus bygger huset som är ritat av Wingårdhs arkitekter. Solpaneler, tjocka väggar, djupa fönster gör att huset får en låg energiförbrukning. 

Det är en lustig tillfällighet att detta projekt presenteras samma dag som vi ska fatta beslut om miljöprogrammet för stadens nya miljöprofilområde Norra Djurgårdsstaden. Men projektet och initiativet är ytterligare ett exempel på att det finns stort intresse från näringslivet för att bidra till att hitta nya smarta miljölösningar. Och det faktum att de vill presentera och genomföra projekten i Stockholm innebär ju att de också bidrar till att befästa stadens miljöprofil. Det är mycket bra och det visar också vilket engagemang det finns för dessa frågor hos många svenska företag.

/nollhus

Kryssningsfartyg och Östersjön

I förra veckan berättade jag om att det kommit 261 kryssningsfartyg till Stockholm under sommarsäsongen. Totalt handlar det om 415.000 passagerare som har spenderat ca 500 miljoner kronor i vår region. Kryssningstrafiken blir en allt viktigare del av turistnäringen i Stockholm. Det sista anlöpet för säsongen kom i fredags och bokningarna inför nästa år ser bra ut.

WWF har gått ut med en rapport om att över hälften av de kryssningsfartyg som besöker Östersjön dumpar sitt avloppsvatten i havet. När det gäller de besök som varit i Stockholm kan vi konstatera följande:

ca 90% av kryssningsfartygen har egen vattenreningsanläggning ombord

118 av de totalt 261 anlöpen lämnade svart- och gråvatten vid kaj i Stockholm. Det innebär att en hel del som har reningsanläggning också använder den service som hamnen har med gratis tömning vid kaj.

Stockholmshamnar och Helsingfors hamn har ett samarbete som syftar till att fler hamnstäder runt Östersjön ska erbjuda gratis tömning av svart- och gråvatten. Det är viktigt för Östersjön. Dumpning av avloppsvatten i Östersjön är inte acceptabelt beteende. 

Stockholmshamnar har slagit nytt kubikrekord i omhändertagande av svart- och gråvatten denna sommar. Vi jobbar på för att fler ska ta efter oss i denna del!

/

Varfor blev det som det blev?

Mycket spekulationer kring socialdemokraternas valresultat. Jag tror att deras svaga resultat i Stockholm beror pa motstandet mot nymodigheter. Ett parti som annonserar med devisen tillvaxt sedan 1889 ger inte direkt intryck av att vara framtidsinriktat. Rut, fastighetsskatt, formogenhetsskatt, Forbifart Stockholm, bidrag istallet for jobb, hojning av kommunalskatter i kommun och landsting attraherar nog inte stockholmarna.

Jag har fatt manga kommentarer pa temat ”jag trodde att den borgerliga segern i Stockholm skulle bli an storre.” Men se valkretsar och mandatfordelningen dem emellan gor att det – trots stora skillnader i roster 52% mot 43% – kan bli jamt vid mandatfordelningen. Vi vet annu inte det slutgiltiga resultatet, men tydligt ar att stockholmarna vill se en alliansregering i stadshuset.
/

Trafikverket om dubbdack – igen

Idag har Trafikverkets generaldirektor tydliggjort verkets installning i fragan om dubbdack. Den foljer har.

Trafikverkets rekommendationer om vinterdäcksanvändning
kvarstår
Trafikverket (tidigare Vägverket) har i några år haft
rekommendationer angående vinterdäck. Vid förra veckans
trafiksäkerhetsseminarium i Tylösand presenterades ett underlag,
”Effekten av dubbdäck i olyckor med dödlig utgång samt nyttan av
antisladdsystem (ESC)”.

– Presentationen behandlade endast effekter på trafiksäkerhet. Den
hälsopåverkan som användning av dubbade vinterdäck ger upphov till
diskuterades inte, vilket naturligtvis var olyckligt, säger
Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm.

Vid presentationen av studien presenterades vikten av att äldre bilar
använder dubbade vinterdäck men också att antisladdsystem är mycket
viktiga ur säkerhetssynpunkt.

Användning av dubbade vinterdäck ger upphov till både lite grövre och
ultrafina slitagepartiklar. Partiklar, från ca 1 upp till ca 10
mikrometer i diameter, har framförallt negativa hälsoeffekter på
människor med luftvägsproblem. Akuta luftvägsbesvär med
sjukhusinläggningar som följd av förhöjda koncentrationer av dessa
partiklar i omgivningsluften drabbar årligen ett mycket stort antal
personer. Vetenskapliga data som tyder på en ökad dödlighet förorsakad
av dessa partiklar finns också.

De ultrafina partiklar som också bildas vid dubbdäcksanvändning är
antagligen farligare och bidrar till att antalet dödsfall till följd av
luftföroreningar ökar. Utöver betydande påverkan på luftkvaliteten i
våra tätorter ger dubbade däck dessutom upphov till mer buller än
odubbade. Även buller utgör ett hälsoproblem och på senare tid har
forskare börjat koppla även buller till hjärt- kärlsjukdomar.

-Trafikverket måste väga samman trafiksäkerhet, miljö- och
hälsoeffekter och framkomlighet då vi kommunicerar kunskaper som
växer fram. Vi måste sträva efter att uppnå samtliga trafikpolitiska
mål och för att göra det måste avvägningar göras. För att luftkvaliteten
i våra tätorter ska bli rimligt bra och för att människor inte ska blir
sjuka och dö av partikelförorenad luft måste användningen av dubbade
vinterdäck minska. Det kan också vara rimligt att införa lokala förbud
mot dubbade vinterdäck där luftkvaliteten är mycket dålig, säger Gunnar
Malm.

Trafikverkets rekommendationer angående vinterdäck är liksom tidigare
att om man har en nyare bil utrustad med antisladdsystem kan man med
fördel använda dubbfria vinterdäck av nordisk modell. Har man däremot
en bil utan antisladdsystem och avser att använda den regelbundet bör
man använda bra dubbade vinterdäck och dessutom överväga att låta bilen
stå när det är riktigt halt. Observera att eventuella förbud mot
dubbdäck naturligtvis gäller.

För ytterligare information:
Generaldirektör Gunnar Malm, Trafikverket, tel 0243 – 751 40