Budget 2011 samt bullerplank

Idag har alliansens budget för 2011 presenterats. Stockholm växer kraftigt och det är viktigt att ta höjd för denna snabba tillväxt i budgeten. Det är bara några år sedan som staden passerade 800.000 i invånarantal och mycket talar för att vi redan innan nästa val 2014 kommer att ha passerat 900.000. Det innebär en kraftig ökning av antalet barn i förskoleålder, behov av nya bostäder, infrastrukturen måste byggas ut och omsorgsområdet måste anpassas till en ökad befolkning.

Den nya verksamhet som jag ansvarar för, Arbetsmarknadsnämnden, kommer att ha en viktig roll när det gäller att driva arbetslinjen. Jobbtorgen, komvux är några exempel på detta.  Den kommer också att jobba för att fånga upp ungdomar som hoppar av gymnasieskolan. Ett växande Stockholm behöver också fler företag.

Under många år har de som bor längs Nynäsvägen hoppats på ett bullerplank. Dessvärre har det inte funnits pengar i budgeten för detta. Men nu finns det 92 miljoner kronor avsatta för ett bullerplank så jag har redan gett trafikkontoret i uppdrag att ta fram ett ärende så att planket kan börja byggas under 2011. Budgeten tas ju först i november men ärendet kan ju förberedas redan nu.

En annan välkommen nyhet i budgeten är att Stockholm nu finns med fullt ut i den gemensamma gymnasieregionen. Det är helt rätt att regionens ungdomar ska kunna völja gymnasieskola fritt, oavsett i vilken kommun i länet som de råkar bo i. Stockholm har inte varit med fullt ut tidigare, vilket gjort att många stockholmsungdomar saknat denna valfrihet. Men nu är vi med och valfriheten omfattar därmed även stockholmsungdomarna.

/

Kraftsamling för nyföretagande på Drottninggatan 97

I fredags var det housewarming på Drottninggatan 97. Nyföretagarcentrum i Stockholm och Almi ska jobba tillsammans med rådgivning för nyföretagare. Stockholm växer och det behövs fler företag och fler som vill anställa. Därför är denna verksamhet viktig. Som företagarborgarråd kommer jag att ha särskilt intresse att följa denna och många andra verksamheter inom Stockholm Business Region. Innovationsrådgivning är en annan viktig verksamhet som äger rum på denna adress. Även på detta område är det angeläget att vi i Stockholm blir duktigare. Innovationer kan vara nog så viktigt för att utveckla befintliga och nya verksamheter. 

/

Nu kommer elbilarna – och de amerikanska städerna

Stockholms elbilsupphandling går bra och det är stort intresse. det har jag skrivit om tidigare. Idag har jag haft förmånen att testköra en Porsche, elbil. Det var inte en sportvariant utan en större modell men den var fantastiskt lätt att köra och den var – som alla elbilar – helt tyst. Siemens är med och utvecklar elsystemet i bilen och det ska bli spännande att följa utvecklingen. Miljökonferensen avslutades idag och USAs ambasssad bjöd på seminarium och mottagning på seneftermiddagen.Det är uppenbart att de besökande borgmästarna har blivit myycket inspirerade av mötena med svenska och europeiska städer. Det är bra och viktigt och jag är övertygad om att denna inspiration kommer att leda till initiativ när de kommer hem till USA. Ett utmärkt exempel på vad erfarenhetsutbyte kan leda till.

/

Idag utses Europas miljöhuvudstad 2012 och 2013

Lyssnar just nu på EU-kommissionär Potocnik på EU Greeen Capiltal konferensen i Stockholm. 10 amerikanska borgmästare är på plats och har berättat om sitt miljöarbete och utbytt erfarenheter med närvarande borgmästare från Europeiska städer. Dessa dagar är ett utmärkt tillfälle för oss i Stockholm att visa vad vi gör på  miljöområdet och lära av andra. Ikväll ska juryns beslut om vilken stad som blir EUs miljöhuvudstad 2012 respektive 2013 offentliggöras i stadshuset.Potocnik Stockholm mayors

Stockholm klättrar i företagsklimatligan

I Cusshman och Wakefields årliga ranking av företagsklimatet i Europas storstäder klättrar nu Stockholm från 20:e till 16:e plats. Det är bra eftersom det är åt rätt håll. Stockholm har bästa resultatet bland de Nordiska storstäderna men vi kan bättre. 

Det kan tyckas att denna typ av ranking är ointressant men så är inte fallet. Det är viktigt hur företagen uppfattar städer som etablerings- och verksamhetsorter. Därför spelar rankingen roll. Stockholm växer och kommer att fortsätta att växa. Därför är det viktigt att staden är attraktiv för företag. Vi måste fortsätta att jobba för en än högre placering. Det blir en av mina viktiga uppgifter framöver.

/

Fullt fokus på Stockholm som Europas miljöhuvudstad

Denna vecka är det många aktiviteter med anledning av att Stockholm är Europas miljöhuvudstad. Idag har jag invigt flerdagarskonferensen ”Water protection and water conservation in the urban environment”. Imorgon invigningstalar jag på ”Building sustainibility” och veckans höjdpunkt är ”European Green Capital Conference 2010” som äger rum med start just 20.10. Den avslutas den 22. Vid konferensen kommer miljöhuvudstaden 2012 och miljöhuvudstaden 2013 att utses av kommissionen.

Vid konferensen deltar representanter från många olika länder och det finns även borgmästare från 10 amerikanska städer på plats. Miljöfrågor engagerar många, det visar denna konferens och det vet vi sedan tidigare. Runt om i världen arbetar kommunalpolitiker för att förbättra miljön i den egna staden. Den offentliga debatten fokuserar ofta på vad länder gör och det glöms ofta bort att det sker oerhört mycket på det lokala planet. Tex så är det så att över 9.000 amerikanska städer har anslutit sig till Kyotoprotokollet. Men det är det inte många som talar om.

Ikväll ska de nya borgarråden för Stockholm stad väljas vid mandatperiodens första kommunfullmäktigesammanträde. För mig innebär det att jag kommer att få nya moderata kollegor i form av Regina Kevius och Anna König Jerlmyr. Jag känner båda sedan tidigare och vet att det kommer att bli kul att jobba med dem. Per Ankersjö blir centerns borgarråd. Honom har jag lärt känna under den gångna mandatperioden och det ska bli kul att få jobba än mer tillsammans med Per. Lotta Edholm och Madeleine Sjöstedt har jag bara goda erfarenheter av från den gångna mandatperioden så det blir kul att fortsätta samarbetet. Sten Nordin och Joakim Larsson, mina manliga moderata borgarrådskollegor har jag också bara gott att säga om och ser fram emot att fortsätta samarbeta med.  

Jag vill också passa på att tacka Ulf Kristersson och Kristina Alvendal för samarbetet under den gångna mandatperioden och önska dem lycka till i sina nya roller.

Själv har jag fått en nygammal portfölj som känns mycket spännande. För tänk själv. Att få jobba för att åstadkomma en väl fungerande arbetsmarknad, framgångsrika företag – nya såväl som gamla – att utanförskapet minskar och att det finns en väl fungerande infrastruktur i ett snyggt och tryggt Stockholm. Finns det något som kan vara mer utmanande?

Det är bl a detta som jag ska ta mig an nu under denna mandatperiod, om nu valet går bra ikväll. 

/

Ny besättning – nya utmaningar

Idag har Sten Nordin presenterat den nya besättningen i stadshuset. Mitt ansvarsområde blir något förändrat och det ska bli spännande att ta tag i följande portfölj:

näringslivsfrågor

arbetsmarknad vilket innebär jobbtorgen, sfi (svenska för invandrare) och komvux

Trafik och renhållningsfrågor.

Kombinationen med trafik och arbetsmarknad känns oerhört relevant och spännande. En väl fungerande infrastruktur är oerhört viktigt för att vår arbetsmarknad i Stockholm ska kunna växa på ett hållbart sätt. Ett starkt företagsklimat skapar nya jobb i Stockholm och det är den enskilt viktigaste faktorn för att bryta utanförskap och motverka segregation. När vi nu samlar företagarfrågor, SFI, Komvux och Jobbtorg Stockholm under ett tak, skapar vi utmärkta förutsättningar för att fler ska kunna komma in på arbetsmarknaden.

 Jag ser fram emot att kunna stärka det arbete som jag inledde med företagen under förra mandatperioden. Klimatpakten är ett utmärkt exempel på vilken viktig roll företagen har att spela i en hållbar utveckling och vilka goda idéer som kan sammanföras och växa i sådana nätverk.

/

Budgeten presenterad – jobbsatsning

Anders Borg har idag presenterat regeringens budget för 2011. ”Från kris mot full sysselsättning” är rubriken. Med tanke på vilken uppståndelse det var utanför finsnadepartementet på Drottninggatan vid lunchtid idag så kan man tro att det verkligen var en kris där inne. Men det visade sig bara vara en stor mängd journalister som ivrigt väntade på att finansministern skulle påbörja sin promenad till riksdagen.

Budgeten har en tydlig  inriktning mot full sysselsättning. Arbetslösheten i Sverige är alltjämt hög och regeringen inriktar sig mycket på att minska utanförskapet. Välkommet är att bättre villkor för entreprenörer och en inriktning mot ett stärkt innovationsklimat. Det behövs företag som vill anställa och fler människor som vill utveckla verksamheter för att arbetet med att minska utanförskapet ska bli framgångsrikt och att vi ska få se fler människor i arbete.

Stockholm har ett bättre utgångsläge än Sverige i stort. Det visar den senaste konjunkturbarometern för stockholmsregionen. Glädjande nog visar den också en kraftig ökning av nyföretagandet, med 26 respektive 28 procent i Stockholms län respektive stad jämfört med samma kvartal 2009. Lönesummorna ökar också, liksom ungdomsarbetslösheten. Det gäller att ta tillvara på denna utveckling.

Tjänstesektorn är en viktig del i utvecklingen och jag är övertygad om att det är många stockholmare som är  lättade över att avdragen för hushållsnära tjänster får vara kvar. Denna lättnad finns hos såväl företagare, kunder som medarbetare. Nu gäller det att se till att utvecklingen fortsätter åt rätt håll på såväl nationellt som lokalt plan. Ökat fokus på skolan och att se till att ungdomar klarar av den grundläggande utbildningen är ett mycket viktigt inslag i det arbetet.

/

Grand final i kommunfullmäktige

Ikväll är det mandatperiodens sista kommunfullmäktigesammanträde. Nästa måndag väljs de nya borgarråden.  Det känns symboliskt att på detta sista sammanträde få diskutera ett av de projekt som jag är mest stolt över att vi har sjösatt under denna mandatperiod – Norra Djurgårdsstaden. Detta nya miljöprofilområde som redan väcker stor internationell uppmärksamhet tack vare de ambitiösa miljömålen. På agendan idag står miljöprogrammet. Det ramverk som lägger grundplattan för miljömålen i området. Denna världens första klimatpositiva stadsdel har ett miljöprogram som baseras på fem fokusområden.

1. Klimatanpassad och grönskande utomhusmiljö

2. Hållbar energi

3. Kretslopp

4. Miljöeffektiva transporter

5. Hållbar livsstil

Eftersom området byggs i etapper så kommer också varje etapp att ha egna miljömål. De tas fram i samverkan med näringslivet och exploatörer mfl. Ambitionen är att området ska vara ett skyltfönster mot världen för svenska företag och utvecklingsarbetet ska stimulera till innovativa lösningar som kan säljas över världen.

Detta samarbete med företag, akademi och staden är unikt i sitt upplägg och det är med stolthet som jag kan konstatera att Norra Djurgårdsstaden är ett proojekt som till 100 procent är framtaget under den mandatperiod som nu går mot sitt slut. Kan det vara mer lämpligt att sluta mandatperioden med ett sådant symbolärende som miljöprogrammet Norra Djurgårdsstaden?

mona och minoritetsregeringar

Mona Sahlin kan knappt tala om regeringen utan att saga minoritetsregeringen. Hon vet ju verkligen vad hon talar om. Hur många minoritetsregeringar har hon suttit med i? Har hon suttit i någon majoritetsregering?