Exempel 6 miljoprogram som galler alla stadens verksamheter

Kommunfullmaktige har beslutat om ett miljoprogram som omfattar stadens alla verksamheter. Det innehaller 29 mal som ska foljas upp och mal som galler omraden som stadens sjalv har radighet over. For att fa fullt genomslag for arbetet ar det viktigt att alla ar med. Miljoperspektiv och miljoarbete ar inte en uppgift bara for stadens miljoforvaltning. Den ska omfattar alla forvaltningar och bolag. Arbetet ger resultat och vi ser en stor skillnad i engagemang och resultat.
/

Stockholmsfientliga utspel duggar

Mp har idag meddelat att kilometerskatten for tunga fordon aka varandra extra hog i Stockholm. Igar var utspelet att bilar som ar med an 10 ar aka forbjudas i innerstan. Till detta aka vi addera fastighetsskattehojning, borttagandet av RUt, kommunalskattehojningar mm. Undras om de medvetet vill minska sitt valjarstod i stockholmsregionen. De jobbar hart pa det. Oj, jag holl pa att glomma Forbifart Stockholm.

/

Exempel 7 Elanslutning av fartyg vid Östersjöhamnar

Stockholms hamnar är internationellt uppmärksammat för sitt miljöarbete. Rabatter för fartyg med lågsvavligt bränsle och låga kväveutsläpp har funnits i 15 år. Detta har minskat utsläppen radikalt. Under det senaste året har Stockholms hamnar tagit initiativ till ett samarbete med Helsingfors hamn. Syftet med samarbetet är att föregå med gott exempel i Östersjöregionen när det gäller att elansluta fartyg vid kaj och att ta hand om grå och svartvatten vid kaj. Förhoppningsvis kan vårt samarbete leda till att fler hamnar i Östersjön erbjuder samma service till fartygen.

/

Exempel 8 Bättre för cyklister

Under mandatperioden har vi infört cykelboxar. Det innebär att trafiksäkerheten ökar för cyklister vid rödljus i och med att de kan stå framför trafiken vid rödljusen. Vi har också gjort en inventering av cykelnätet för att se var det finns brister i underhåll och var det behöver byggas nytt för att stråken ska bli än bättre, inte minst över kommungränserna.

Nya cykelbanor och cykelstråk har också tillkommit och arbetet med en ny cykelplan för Stockholm har inletts.

/Detta är ytterligare ett exempel på den miljöpolitik som den borgerliga stadshusledningen har bedrivit under denna mandatperiod.

Gröna tak och fasader i Stockholm

Företaget Green Fortune är ett lysande exempel på stockholmsföretag som gör stora framgångar internationellt. Företaget, som gör växtväggar och andra lösningar för utomhus och inomhusmiljöer, finns idag i 11 länder och de har  fördubblat sin försäljning i år jämfört med förra året. Jag stötte på dem i samband med att jag medverkade vid Stockholm stads seminarium på Världsutställningen i Shanghai och nu hade jag möjlighet att besöka företaget här hemma. De har också tagit fram en idé kring hur man skulle kunna göra takmiljöerna runt Sergels Torg mer gröna. Det kanske kan inspirera flera av fastighetsägarna i City. Måhända kommer vi att få se nästa generation av kollonilotter på taken i stan?

Jag passade på att göra en Youtube inspelning när jag träffade dem torsdagen den 9 september på Vasakronans kontor vid Nortull.

Mitt besök på Green Fortune

/

Vart tredje tåg på gröna linjen hotas av den rödgröna politiken

Idag har det demonstrerats mot den rod/gröna politikens hot mot gröna linjen. Deras förslag – som inte är helt klart att utreda vad det innebär eftersom de ibland talar om ny tunnelbanelinje till Norra Station och ibland om skyttel – innebär att tillgängligheten på gröna linjen från odenplan och väster ut kommer att påverkas radikalt. 

De saknar dessutom finansiering av sina förslag.

/

Hertz och Mybike hittade varandra i Klimatpakten

Hertz och Mybike har hittat varandra via Klimatpakten. Deras samarbete ar ytterligare ett exempel på att ideer uppstar när företag möts för att utbyta erfarenheter och diskutera miljöfrågor inom Klimatpakten. Hertz hyr ut bilar och får ofta leverera bil till kund. Vid leverans blir det ofta en följebil så att chauffören kan åka tillbaka med sin kollega. Samarbetet med Mybike innebär att man helt enkelt tar med en cykel i bilen vid leverans. Bara en bil och en person behöver åka ut och chauffören kan ta cykeln tillbaka till kontoret. En effektiv och miljovänlig losning!

/

Varför sabba träd?

Jag blir så himla ledsen när man ser hur vissa bär sig åt. Vad är meningen med att döda träd och förstöra stadsmiljön?Hur tänker personer som gör på detta vis? Jag bli ledsen och förbannad.

Järvapaket presenterat

Idag var kollegan Joakim Larsson och jag på tandemkampanj i staden. Vi landade i Tensta där vi presenterade ett paket för Järva. Det handlar om att det ska bli samma parkeringsmöjligheter som i innerstaden. Det är ett paket som gör det möjligt att parkera gratis i Tensta och Rinkeby och även innehåller löften om bättre skyltning som ökar tillgängligheten och tryggheten i Järva samt bättre cykelförbindelser och en vision för Järva friområde. I dagsläget kan man parkera gratis i så gott som hela Stockholm, men inte i Tensta och Rinkeby. Vi vill därför ta bort det generella parkeringsförbudet och möjligöra gratis parkering på gatan även i Tensta och Rinkeby. Vi vill ha samma villkor för hela staden. Dessutom vill vi avsätta 20 miljoner kronor för att bygga bättre gång- och cykelvägar.

Det var mycket folk i Tensta men mest intressant var att socialdemokraterna, som av en tillfällighet hade torgmöte när vi kom på vår cykel, blev så provocerade av att vi var där så SSU började att gorma om vad moderaterna gjorde för ca 100 år sedan. Det kanske hade varit lite mer relavant för tenstaborna att få veta vad (s) vill göra i framtiden. Vi fick också veta att moderaterna inte är något arbetarparti. Ett arbetarparti kan bara det parti vara som har koppling till fackföreningsrörelsen nämligen, enligt närvarande fackliga företrädare som också representerade (s)…….

Det är nog inte många som håller med om den tolkningen.

/