Exempel 9 Bytt ut gamla armaturer mot energisnåla

Trafikkontoret har bytt ut ca 10.000 armaturer till nya och metallhalogenlampor. Energianvändningen minskar med ca 60% och kvicksilvermängden med 270 kg.

/Detta är ytterligare ett exempel på den miljöpolitik som den borgerliga stadshusledningen har bedrivit under denna mandatperiod.

Exempel 10 Energieffektivisering i miljonprogramsområdena

Tack vare försäljning av Centrumkompaniet och försäljningsintäkter som staden fått när bostadsrättsföreningar har köpt fd hyresfastigheter kan staden satsa ca 10 miljarder kronor på energieffektivisering i bostäder i miljonprogramsområdena. Vi räknar med att det blir en halvering av energiförbrukningen. Det är ett viktigt bidrag i stadens miljö- och klimatarbete. Dessutom kan de företag som deltar i detta arbete förhoppningsvis använda dessa fastigheter som exempel på vad som  kan åstadkommas i form av minskad energiförbrukning i denna typ av fastigheter. En mycket stor andel av de lägenheter som byggts efter andra världskriget i Europa är av samma typ och de behöver också energieffektiviseras. Således kan detta ge en stor affärspotential för deltagande företag. Den stora utmaningen är att se till att det befintliga fastighetsbeståndet blir mer energieffektivt. Den utmaningen har vi nu antagit.

/Detta är ytterligare ett exempel på den miljöpolitik som den borgerliga stadshusledningen har bedrivit under denna mandatperiod.

Nya cykelplanen på gång

På fredagsförmiddagen hade trafikkontoret uppstart på arbetet med en ny cykelplan för Stockholm. I framtiden ska det bara vara en cykelplan för hela staden. Tidigare var det en för innerstaden och en för ytterstaden. För första gången arrangerades en hearing till vilka cykelföreträdare, kollektivtrafikföreträdare, näringslivsföreträdare mfl inbjöds. De fick möjlighet att lämna synpunkter på vad som bör finnas med i den nya cykelplanen. Undertecknad underströk vikten av följande:

* att inte skapa konflikt mellan olika trafikslag

* att länka ihop cykelstråken över kommungränserna

* att jobba för bättre attityder och ökad respekt och hänsyn mellan de olika trafikantgrupperna i Stockholmstrafiken.

* att inte stirra sig blind på trafikkontorets investeringsbudget när det gäller satsningar på cykelområdet. Det görs mer än vad som finansieras via denna, tex vid exploateringar.

En av de drygt 30 cykelvägar som inte finns enligt Mp

Ekonomin går på alla cylindrar

Konjunkturinstitutets rapport om svensk ekonomi igår är mycket glädjande. Sverige återhämtar sig snabbare än väntat. Jobben kommer med den ekonomiska uppgången. Socialdemokraternas bidragspolitik och skattehöjningar riskerar hela denna utveckling.
/

Exempel 11 båthållplatser

Vi har inrättat 21 båttaxihållplatser för att underlätta för trafik på vattnet. Det gör att det blir lättare för företag som erbjuder båttaxitjänster och andra att använda vattenvägarna i staden.

/Detta är ytterligare ett exempel på den miljöpolitik som den borgerliga stadshusledningen har bedrivit under denna mandatperiod.

/

Exempel 12 mobil insamling av farligt avfall

En mobil insamling av farligt avfall har infört. Bilen besöker respektive stadsdel en gång/kvartal. Ett pilotprojekt med sms-tjänster för boende på Kungsholmen har genomförts och utvärderas just nu. Hushållen kan fr.o.m 2010 beställa hämtning av farligt avfall vid dörr. Det ska vara lätt att göra rätt.

 

/ Detta är ytterligare ett exempel på den miljöpolitik som den borgerliga stadshusledningen har bedrivit under denna mandatperiod.

Ungdomsspaning

Varje dag kommer det fram många ungdomar till valstugan vid Sergelstorg för att fullfölja uppgifter som de fått i skolan. Det är bra. De står där ambitiöst och antecknar i sitt kollegieblock.  Det slog mig idag att detta är den generation som alla pratar om är så teknikorienterad. De kan knappast vara utan sin mobil. Hur kan det då komma sig att ingen har använt mobilen som hjälpmedel och spelat in svaren på frågorna? Är det så att fantasin saknas eller är det så att man bara gör exakt det som läraren har sagt att man ska göra? Jag frågade några tjejer varför de inte gjorde en youtubeinspelning i stället för att anteckna. De skrattade bara generat till svar.

/

På tal om fusk….

Detta är ett otroligt inslag. Socialdemokrater under ledning av Mona Sahlin leder invandrarkvinnor till vallokalen och socialdemokratiska valarbetare är tom inne i röstlokalen. Detta är inte ok.

Vasaparksduell

Ikväll var det den klassiska Vasaparksduellen mellan m och s. Carin Jämtin och Sten Nordin.Uppenbart att Jämtin har problem med Förbifarten och deras bristande ledarskap när det gäller att se till att Förbifarten står klar så fort som möjligt. För om de vill ha den så borde ju det vara deras agenda. Sanningen är att om man röstar M i valet så innebär det att Förbifarten ska realiseras så fort som möjligt. En röst på socialdemokraterna den 19 september är inte ja till Förbifarten – det är ett ja till en folkomröstning om Förbifarten.

Jämtin kom dock med en nyhet. Nu säger hon att s är för spårväg City sträckningen till Ropsten. Det är inte den linje som vi känner igen från hennes partikamrater Dahlberg i landstinget eller Valeskog i staden. Men hon ville kanske inte säga nej i den infrastrukturfrågan också…..

Hur bidrag och höjda skatter ska skapa fler jobb hade hon svårt att förklara. Det kan jag förstå…

Behöver jag säga vem som var klart bäst? Nordin förstås. Sedan kan man också konstatera att det var väldigt många MUF-are på plats medan jag inte kan påminna mig om att jag såg någon SSUare. Dom kanske inte vill vänta längre…