Exempel 13 Klimatpakten

September 2007 startade jag Klimatpakten i Stockholm, ett nätverk mellan staden och företag som jobbar för att minska sin miljöpåverkan. Idag är 127 företag anslutna och årets årsrapport för Klimatpakten visar tydligt vilket arbete som görs. På dagens Klimatkonferens fanns över 200 anmälda och det var många intressanta och inspirerande exempel som presenterades. Vi fick lära oss mer om Fortum/ABBs arbete med att utveckla smarta elnät för Norra Djurgårdsstaden och mer om växtligheten om djurlivets betydelse för klimatet och välbefinnandet i storstaden.

Det som dock är mest stimulerande med dessa möten är att det så uppenbart leder till nya kontakter och nya affärs- och samarbetsideer mellan företag. Här möts stora och små från en mängd olika branscher, det finns faktiskt inte så många liknade mötesplatser. Och alla har de ambitionen att bidra till att minska miljöpåverkan.

Denna gång fanns det ytterligare ett tillskott till dagen – ett internationellt seminarium. Det faktum att Stockholm har blivit Europas första miljöhuvudstad har nämligen även inneburit att Klimatpakten har uppmärksammats. Idag var det representanter från Japan, Finland, Spanien, Danmark  och Nederländerna som var här för att ta del av våra erfarenheter och utveckla liknande nätverk på hemmaplan. Jättekul tycker jag att vi i Stockholm på detta sätt kan inspitrera andra städer till frivilligt samarbete med företag.

/

Detta är ytterligare ett exempel på den miljöpolitik som den borgerliga stadshusledningen har bedrivit under denna mandatperiod.

Exempel 14 gåva till KTH

I anslutning till att Hammarby Sjöstad byggdes anlades också en liten testanläggning – Sjöstadsverket – för vattenrening. Stockholm Vatten mfl var huvudman för anläggningen. I början av denna mandatperiod framkom det att det inte fanns något behov av denna anläggning – som ju var en testanläggning. Intresse fanns från IVL Svenska Miljöinstitutet och KTHs sida att ta över anläggningen. Vi gjorde det möjligt för KTH att ta över anläggningen och idag bedriver KTH forskning kring vattenreningsfrågor tillsammans med olika företag. Ett utmärkt exempel på hur en kommun kan bidra till att utveckla forskning och näringsliv och samtidigt bidra till en bättre miljö.

/

Detta är ytterligare ett exempel på den miljöpolitik som den borgerliga stadshusledningen har bedrivit under denna mandatperiod.

Rätt om bostadskön

Oppositionen påstår att bostadskön är över 300.000 personer i Stockholm. Bostadsborgarrådet och kollegan Joakim Larsson reder ut siffrorna och verklighetsbilden genom att konstatera att det är viktigt att veta att mer än 90 procent av dessa redan bor i egna bostadsrätter, villor, eller i hyresrätter med 1:a- handskontrakt. Alla kan ställa sig i bostadskön, vilket gör siffrorna missvisande. De som står utan 1:a-handakontrakt är 27 000 (enl bostadsförmedlingen själva).

/

Bygg ihop cykelnäten över kommungränserna

Idag har jag och kollegorna Lars-Erik Salminen Solna, Erik Langby Nacka, Paul Linqvist Lidingö, Gunnar Oom Danderyd och Torbjörn Rosdahl Sollentuna presenterat vad vi vill göra för att bygga ihop cykelstråken och därmed stimulera till mer cykelpendling. Viktigt är också att se till att snöröjning och renhållning av cykelbanorna fungerar över kommungränserna.

Den inventering av cykelstråken som trafikkontoret i Stockholm har gjort under det senaste året är en bra grund för det fortsatta gemensamma arbetet. Vi har också förhoppningen att fler kommuner ska komma med i samarbetet. 

/

DSC_0354

Exempel 15 ny kollektivtrafik

Spårväg citys första etapp invigdes den 23 augusti i år. varje gång jag passerar Hmngatan kn jag konstatera att det är många som åker med spårvagnen.Det kommer att bli fler etapper av SPårväg City. Den ak knytas ihop från Ulvsundasjön/Kungsholmen till Norra Djurgårdsstaden/Ropsten,via centralen. Mer kollektivtrafik är på gång i såväl Stockholm som i länet.

/

Detta är ytterligare ett exempel på den miljöpolitik som den borgerliga stadshusledningen har bedrivit under denna mandatperiod.

Varför gillar inte de röd/gröna Stockholm?

S, v och Mp vill höja skatten för alla löntagare, införa en ungdomsskatt för unga under 26 år, avskaffa avdragen för ROT och RUT, återinföra fastighetsskatten, inför en ny skatt på sparade förmögenheter, införa en kilometerskatt, höja bensinskatten, avveckla basindustrins tillgång till kärnkraftsel och försena viktig infrastruktur.

 Detta är en stockholmsfientlig politik.Fastighets- och förmögenhetsskatterna kommer att drabba framförallt stockholmarna, det gäller också avskaffandet av RUT och de riskerar hela infrastrukturpaketet om över 100 miljader kronor i och med att de inte är beslutsförmögna om Förbifart Stockholm. Till de skattehöjningar som framförallt drabbar stockholmarna ska dessutom läggas bl a  kraftvärmeverket i Värtan. 

Trots att en majoritet av stockholmarna vill bygga Förbifart Stockholm har de rödgröna kommit överens om att skjuta på byggandet av Förbifarten. Deras oförmåga att komma överens ska lösas av stockholmarna i en folkomröstning 2012. En fördyring och  fördröjning av projektet. Bara förseningen kommer att kosta 1 miljard kronor i sig och beräkningar från Handelskammaren visar på ytterligare ca 4 miljarder kronor i utebliven samhällsnytta, dvs totalt 5 miljarder kronor. Det är en ofantlig kostnad för ett bristande ledarskap.

 Men det räcker inte med dessa ökade kostnader för stockholmarna.  S, V och Mp vill återköpa Fortum Värme och snabbavveckla användning av kol i Värtanverket till 2015. Skälen  som anges är miljöskäl och att minska fjärrvärmeavgifterna för stockholmarna. Att göra Fortum Värme till ett av Stockholm stad helägt bolag lär kosta ca 15 miljader kronor.  Att snabbavveckla kolanvändningen i delar av Värtanverket till 2015, är för det första en omöjlighet om man ska upprätthålla produktionen och för det andra så har Fortum Värme redan en avvecklingsplan som innebär att kolet ska vara väck ca 2020. Vänsterpartiernas orealistiska energipolitik lär knappast leda till lägre fjärrvärmekostnader för stockholmarna. Snarare tvärtom. Dessutom måste den minskade energiproduktionen ersättas. Det som då står på tur är energi från koleldade kraftverk utanför Sveriges gränser.  

 Fortum Värmes plan fram till år 2020 innebär en satsning på närmare 15 miljarder kronor för att fasa ut kolet. Idag används endast 13 procent fossila bränslen i fjärrvärmeproduktionen och redan till år 2015 räknar Fortum med att hälften av det kol som i dag används vid Värtaverket är ersatt. Visst kan det framstå som angeläget att få bort kolet snabbt. Men frågan är om stockholmarna är beredda att betala det höga pris som vänsterpartiernas politik på detta område innebär när det faktiskt är så att det finns en plan för en balanserad kolavveckling.

Det förtjänar att upprepas – vänsterpartiernas politik är stockholmsfientlig.

Detta var några exempel som visar att stockholmarna inte har råd med de röd/gröna.

/

/

Bottennapp

Inte ens i stadshuset kan saker få vara i fred. Min kampanjtandemcykel hade tomt framhjul och för säkerhets skull var cykelpumpen stulen. Cykeln står i ett utrymme dit bara personer som har passerkort kommer in. Vore det inte bättre att köra med sakargument i stället för att sabotera?

Exempel 16 bara miljöbilar i stadens bilflotta

Inför valet 2006 satte vi upp målet att stadens bilflotta enbart ska bestå av miljöbilar vid utgången av 2010. Det kommer vi att klara. –

/

Detta är ytterligare ett exempel på den miljöpolitik som den borgerliga stadshusledningen har bedrivit under denna mandatperiod.

Exempel 17 max 3 ton Koldioxid/ invånare o år 2015

Stockholm är unikt i och med att vi visat att det går att minska koldioxidutsläppen/ invånare samtidigt som staden vuxit. Befolkningen i Stockholm har ökat med 22 % sedan 1990 samtidigt som koldioxidutsläppen har minskat med över 25 %. Målet till 3 ton innebär en minskning av koldioxidutsläppen med ca 45 procent. Finns det någon stad som slår det? Tror inte det.
/

Detta är ytterligare ett exempel på den miljöpolitik som den borgerliga stadshusledningen har bedrivit under denna mandatperiod.

Exempel 18 Hyrcyklar

Vi har kommit överens om att förlänga tiden som man kan använda hyrcyklarna kvällstid till kl 22. Vi har också förlängt avtalet med hyrcykelbolaget.

/

Detta är ytterligare ett exempel på den miljöpolitik som den borgerliga stadshusledningen har bedrivit under denna mandatperiod.