Skyddsvärda träd

Det finns många gamla träd i Stockholm som det är alltför lätt att ta ner. För att skydda särskilt skyddsvärda träd så har vi idag gett trafikkontoret, exploateringskontoret och stadsbyggnadskontoret i uppdrag att inrätta ett trädråd vars uppgift bland annat ska vara att systematisera arbetet med träd i Stockholm genom att bl a ta fram trädvårdsplaner för skyddsvärda träd, markera skyddsvärda träd i detaljplaner samt att se till att det tas fram plan för nyplantering av träd vid nybyggnationer. Miljöpartiet har kommenterat detta på ett surt sätt. Men vad ska de säga? De kan ju inte säga att det är bra………

De hävdar att de satsar 200 miljoner kronor på nyplantering av träd. Men den summar har de inte avsatt i sin budget och då är det ju lätt att lova….

Hornsgatan kommer att få nyplanterade träd i samband med upprustningen av den gata. Vi satsar också i övrigt på gröna områden i staden såsom Strömparterren och Bellevue för att bara nämna några enstaka exempel.

/

RUT och Butler

I dagens Metro säger Ilja Batljan att han vägrar att vara med i debatten om vilken skillnaden är mellan deras butler-förslag och RUT-avdraget. Jag kan förstå det. Jag kan också tala om vad skillnaden är:

RUT är ett avdrag för hushållsnära tjänster som omfattar en mängd olika tjänster, barnhämtning, städning, läxläsning mm

RUT är ett avdrag som alla i hela Sverige kan använda sig av oavsett om man åker tunnelbana eller ej

Sossarnas Butler-utspel handlar inte om något avdrag – det handlar om full betalning för marknadstjänster som ska ligga i tunnelbanan.

Skillnaden är enorm Alla mot bara de som åker tunnelbana -avdrag mot full betalning. Jag kan förstå att Ilja Batljan inte vill tala om den.

Men en sak har de rätt i – och det är att tillvaron är stressig för många i dagens samhålle. Och det är just därför som RUT behövs. Och det är just därför som andra tidstjuvar måste hanteras. Som tex öka framkomligheten i trafiken i Stockholm genom att utveckla kollektivtrafiken, se till att det finns vårdcentraler som är öppna på kvällarna (som nu har blivit fallet i och med det ökade antalet vårdcentraler som tillkommit i länet. En politik som för övrig s har varit emot) och att se till att spaden snarast sätts i marken för att bygga Förbifart Stockholm. 

 

/

P-avgiftsintäkter och RUT

Sveriges kommuner och landsting har gjort en undersökning som visar att intäkterna från p-avgifter och felparkeringar har ökat. Stockholm stad står för en stor del av intäkterna. Det är inte så konstigt. Stockholm är en storstad med framkomlighetsproblem. Från stadshusmajoritetens sida satsar vi på att öka framkomligheten i staden. Det innebär bl a att vi har upphandlat parkeringsövervakningen och att vi har gett trafikkontoret i uppdrag att hitta fler p-platser. Det byggs också nya p-garage, även om det tar tid att förverkliga pga överklaganden. Entreprenörerna har varit effektiva och det är en anledning till att intäkterna har ökat.

En sak är säker. Om miljöpartiet skulle få bestämma så skulle p-avgifterna i staden vara betydligt högre. De vill höja avgifterna överallt och införa avgifter på boendeparkering överallt i staden. Det finns tex inte på många håll i ytterstadsområdena idag. Så förutom skattehöjningen som Mp vill genomföra så kan stockholmarna också räkna med ökade p-avgifter och minskat antal p-platser och miljöpartiet kommer till makten.

Socialdemokraternas utspel idag där de påstår sig vilja ”underlätta tillvaron för stockholmarna” är ju minst sagt intressant mot bakgrund av att de faktiskt vill avskaffa såväl ROT som RUT.  Varför avskaffa RUT, som faktiskt kan vara en läxhjälp, hemservicehjälp eller städhjälp? Deras utspel i dag i DN visar tydligt att deras politik inte hänger ihop. RUT behövs, ROT behövs och var och en kan lita på att alliansen kommer att slå vakt om dessa reformer. Reformer som konkret har lett till att underlätta stockholmarnas tillvaro.

Trädinitiativ från Taxi Stockholm

Jag har tidigare påpekat att företagen i Stockholm är intresserade och bidrar i miljöarbetet. Detta har Taxi Stockholm visat idag på ett utmärkt sätt genom deras initiativ att plantera ett träd. Stockholmarna kan gå in på Taxi Stockholms hemsida och rösta om var detta fullvuxna träd ska planteras, på Kungsholmen, Söder eller i Vasastan.

Bra Taxi Stockholm säger jag. Fler företag och andra är mycket välkomna att ha på med liknande initiativ. Jag tror inte att vi kan få för många träd i Stockholm….

/

Skattebetalarna ska inte subventionera butikshyror

Vänsterpartiet i Stockholm driver nu en linje som innebär att lokalhyror ska subventioneras för butiker i köpcentra. Samtidigt säger de att staden ska köpa tillbaka de centrumanläggningar som staden sålde för 11 miljarder kronor för några år sedan. Kan det bli tydligare hur dyrt det kommer att bli för stockholmarna om det blir en rödgrön majoritet efter valet? Lägg till detta att de vill köpa tillbaka Fortum Värme så kan man snabbt konstatera att bara dessa två förslag summerar till sisådär 20-30 miljarder kronor. Det lär inte räcka med 60 öres skattehöjning med den politiken…..

Men jag tror att stockholmarna är kloka – de ger inte de röd/gröna chansen.

Marknadens tuffa villkor

I dagens SVD beskriver Andreas Cervenka Volvo ABs Tuffa vardag. 2009  bntades 21 miljarder bort. Nu ser läget gott ut. Resultatet förbättras. Nyanställningar kan komma. Nog är det skillnad på villkoren inom offentlig verksamhet Viktigt att beakta för alla, inte minst för politiker.

Skattefridagen

Skattebetalarnas förening konstaterar idag att nu är skattefridagen tillbaka till juli, den månad som den började på för 40 år sedan. Fantastiskt och grattis alla Margaretor till denna fina namnsdagspresent. Kan det bli bättre?

Det faktum att skattefridagen infaller den 20 juli i år, jämfört med en bra bit i augusti under bl a socialdemokratiska regeringars tidevarv, är en utmärkt illustration av vad Reinfeldts regering faktiskt åstadkommit på skatteområdet under denna mandatperiod. Till glädje för framförallt låg och medelinkomsttagare. Det är många trägna arbetare i vingården som får behålla mer av lönen för egen del med en alliansregering. Väl värt att tänka på inför valet. Inte minst mot bakgrund av det miljardregn som den rödgröna oppositionen ägnat sig åt under senare tid. Får de bestämma kommer skattefridagen strax att vara tillbaka i augusti. Låt dem inte få chansen att slösa med dina och andras pengar!

/

Verklighetsanknutet Mp

Miljöpartiet har nu lösningen på hur gods-och varutransporterna ska lösas i Stockholm. De ska gå i tunnelbanan enligt Yvonne Ruwaida. Lysande Sickan! Ut med passagerarna och in med godset i T-banan. Sedan får någon/några bära det från tågen eller hur de nu har tänkt sig att varorna och godset ska komma från spåren till slutdestinationen?

Samma  brist på verklighetsförankring gäller här som i övrigt när det gäller miljöpartiets trafikpolitik. De vägrar att inse att transporter behövs, att gods och bussar går på vägar och att spår måste kombineras med vägar för att hela transportkedjan ska fungera. Förbifarten behövs och den kommer att vara ett viktigt bidrag till en bättre fungerande trafiksituation i Stockholm. Det är djupt beklagligt att sossarna har lagt sig för miljöppartiet och vänstern i denna fråga. Men den folkomröstning aom de utlovat i frågan om Förbifarten äger rum i höst, inte om två år. Redan i september kan stockholmarna sätta stopp för de rödgröna partiernas slöseri med skattebetalarnas pengar i denna fråga. 

/

Självklart ska vi bevaka oppositionens politiska möten

Idag ”avslöjas” ett dokument som säger att moderata tjänstemän inte ska närvara vid oppositionens tal i Almedalen. Självklart ska talen bevakas. Jag har inte själv sett detta dokument och hade jag sett det så skulle jag ha reagerat över ett sådant direktiv. För mig är det självklart att oppositionen ska bevakas, både i Almedalen och på andra ställen,  och jag var själv och lyssnade på Lars Ohly tillsammans med min politiska medarbetare i tisdags.

/